hvor meget må en bærekugle vride, syntes den vrider lige lovlig meget, efter sænkning, og mont af de korte dæmper.
hvor meget må en bærekugle vride, syntes den vrider lige lovlig meget, efter sænkning, og mont af de korte dæmper.
Når bilen står på jorden må du ikke gå "forbi vandret" på bærearmene. Med andre ord: Det er ikke praktisk muligt at sænke en bærekuglebil mere en 4-5cm.
Sænkningsspindler er vejen frem.
ja tænkte det nok, tak frank..
Det må du lige uddybe Frank.
Er det på standart kugler, eller hvad?
Det er åbenlyst at evnen til at fjedre forsvinder når man går forbi vabdret, hvad ellers?
TeddyC
ja i første omgang tænkte jeg os hvordan de så kan få en så stor vandring, ved airride, men det klare de nok med de dropspindler,
Teddy skrev:
Det er åbenlyst at evnen til at fjedre forsvinder når man går forbi vabdret, hvad ellers?
du skriver det jo selv - man skal ikke sænke mere på bære arme end de står vandret = tabt affjedring - derfor bruger man droppede spindler når man skal længerer ned...
og ja bærekugle forbro er ikke optimal at sænke mere en 40-50 mm
men alt er jo muligt - men det koster i køreegenskaber - og det er der mange der ikke går så højt op i...
en linkpin bro kan derimod godt tåle lidt mere en vandret stilling på de forreste bærearme - derfor er den at foretrække hvis man sænker mere end hvad spindler og 4-5 cm på forbro giver.
men lad være med at smid lavprofil dæk på - så er det ikke nødvendigt at sænke så meget før den ser lav ud i hjulkassen - kan man ikke snyde mekanisk må man jo snyde øjet.
airride på en 74 er??? det er bare at smide det på og være pisse ligeglad med hvordan det kører - det er der ingen udfordring i
Bornholmer: Problemet med at fjedringen forsvinder er jo det samme ligegyldigt om det er med kugler eller linkpin, en linkpin har dog ikke begrænsning på vandring som bærekugler har, og det skal der selfølgelig tages hensyn til.
Fjedringen forsvinder reelt set heller ikke, men bliver reduceret fra man nærmer sig vandret, og forsvinder i teorien først helt når man når lodret(hvilket jeg er klar over ikke er muligt).
Det dur selfølgelig ikke at kuglerne er i yderposition, og det ser knap så cool ud at tabe hjulene hvis man rammer et hul i vejen ;-)
Hvad taber man i køre egenskaber udover fjedring?? hvis man vender styrekuglerne undgår man bumpsteer, er der andet??
TeddyC
udover fjedring ??????????
ER DET IKKE NOK ????
en bil der ikke kan fjedre styrer da som en en spand lort ?????
hvis bærekuglen er på sit ydrepunkt, slides den vel os hurtig, og der med hoppe af.
Rolig nu, det lød som om der var mere, og nu snakker vi heller ikke om at den ikke kan fjedre, men at det er reduceret.
En stor cadillac har trods alt ikke bedre køreegenskaber end en rally bil, og der må da siges at være forskel på fjedringen ;-)
TeddyC
Kuglen må selfølgelig ikke ramme kanten i yderpositionen, det siger sig selv, men om den bliver brugt i dem ydere postion eller i midter position ændre ikke på slidet.
TeddyC
en Rallybil har en hård dæmpning - den har ikke manglende affjedring - der er væsentligt forskel ;0)
Det er så rigtigt, og så aligevel er det ikke så enkelt med opsætning af køreegenskaber.
Det vigtigste er at man forstår princippet i det er man er ved at gøre ved sin bil. Så er det til at vurdere hvad koncekvenser det har, og man ved hvad man vælger til og fra.
Hvis man vil nørde lidt i opsætning af køre egenskaber på en type 1 er dette en god artikel: http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htm
Det interessante er at han anbefaler at forenden er højere end bagenden, og 99,9% af alle sænkede VW er lavest i front så allerede der er man ude i at ødelægge køreegenskaberne. Men hans setup er jo så også til ekstreme forhold, men igen hvis man forstår hvad der foregår kan man i det mindste tage en informeret beslutning i forhold til hvad man vil bruge bilen til.
TeddyC
You must log in to post.