Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  sænkning af type 1 bærekugle

Tags:
No tags yet.

(permalink) hrbrian1 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvor meget må en bærekugle vride, syntes den vrider lige lovlig meget, efter sænkning, og mont af de korte dæmper.

img_4191.jpg
img_4192.jpg

-------------------------------------------
hr.lunte@gmail.com 24663697
T2 latebay 78
Jagtvogn 74
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Når bilen står på jorden må du ikke gå "forbi vandret" på bærearmene. Med andre ord: Det er ikke praktisk muligt at sænke en bærekuglebil mere en 4-5cm.
Sænkningsspindler er vejen frem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hrbrian1 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ja tænkte det nok, tak frank..

-------------------------------------------
hr.lunte@gmail.com 24663697
T2 latebay 78
Jagtvogn 74
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det må du lige uddybe Frank.
Er det på standart kugler, eller hvad?
Det er åbenlyst at evnen til at fjedre forsvinder når man går forbi vabdret, hvad ellers?

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) hrbrian1 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ja i første omgang tænkte jeg os hvordan de så kan få en så stor vandring, ved airride, men det klare de nok med de dropspindler,

-------------------------------------------
hr.lunte@gmail.com 24663697
T2 latebay 78
Jagtvogn 74
(permalink) hrbrian1 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

http://www.youtube.com/watch?v=ePTPHhrcMBQ

-------------------------------------------
hr.lunte@gmail.com 24663697
T2 latebay 78
Jagtvogn 74
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Teddy skrev:

Det er åbenlyst at evnen til at fjedre forsvinder når man går forbi vabdret, hvad ellers?

du skriver det jo selv - man skal ikke sænke mere på bære arme end de står vandret = tabt affjedring - derfor bruger man droppede spindler når man skal længerer ned...

og ja bærekugle forbro er ikke optimal at sænke mere en 40-50 mm

men alt er jo muligt - men det koster i køreegenskaber - og det er der mange der ikke går så højt op i...

en linkpin bro kan derimod godt tåle lidt mere en vandret stilling på de forreste bærearme - derfor er den at foretrække hvis man sænker mere end hvad spindler og 4-5 cm på forbro giver.

men lad være med at smid lavprofil dæk på - så er det ikke nødvendigt at sænke så meget før den ser lav ud i hjulkassen - kan man ikke snyde mekanisk må man jo snyde øjet.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

airride på en 74 er??? det er bare at smide det på og være pisse ligeglad med hvordan det kører - det er der ingen udfordring i

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Bornholmer: Problemet med at fjedringen forsvinder er jo det samme ligegyldigt om det er med kugler eller linkpin, en linkpin har dog ikke begrænsning på vandring som bærekugler har, og det skal der selfølgelig tages hensyn til.

Fjedringen forsvinder reelt set heller ikke, men bliver reduceret fra man nærmer sig vandret, og forsvinder i teorien først helt når man når lodret(hvilket jeg er klar over ikke er muligt).

Det dur selfølgelig ikke at kuglerne er i yderposition, og det ser knap så cool ud at tabe hjulene hvis man rammer et hul i vejen ;-)

Hvad taber man i køre egenskaber udover fjedring?? hvis man vender styrekuglerne undgår man bumpsteer, er der andet??

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

udover fjedring ??????????

ER DET IKKE NOK ????

en bil der ikke kan fjedre styrer da som en en spand lort ?????

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) hrbrian1 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvis bærekuglen er på sit ydrepunkt, slides den vel os hurtig, og der med hoppe af.

-------------------------------------------
hr.lunte@gmail.com 24663697
T2 latebay 78
Jagtvogn 74
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Rolig nu, det lød som om der var mere, og nu snakker vi heller ikke om at den ikke kan fjedre, men at det er reduceret.

En stor cadillac har trods alt ikke bedre køreegenskaber end en rally bil, og der må da siges at være forskel på fjedringen ;-)

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Kuglen må selfølgelig ikke ramme kanten i yderpositionen, det siger sig selv, men om den bliver brugt i dem ydere postion eller i midter position ændre ikke på slidet.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

en Rallybil har en hård dæmpning - den har ikke manglende affjedring - der er væsentligt forskel ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er så rigtigt, og så aligevel er det ikke så enkelt med opsætning af køreegenskaber.

Det vigtigste er at man forstår princippet i det er man er ved at gøre ved sin bil. Så er det til at vurdere hvad koncekvenser det har, og man ved hvad man vælger til og fra.

Hvis man vil nørde lidt i opsætning af køre egenskaber på en type 1 er dette en god artikel: http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htm

Det interessante er at han anbefaler at forenden er højere end bagenden, og 99,9% af alle sænkede VW er lavest i front så allerede der er man ude i at ødelægge køreegenskaberne. Men hans setup er jo så også til ekstreme forhold, men igen hvis man forstår hvad der foregår kan man i det mindste tage en informeret beslutning i forhold til hvad man vil bruge bilen til.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis

Reply

You must log in to post.