Jeg kan se at der i shoutboksen er en der har et problem med sin kobling. Dem har der været nogen stykker af for nyligt.
Ved normal slitage af koblingen bliver kablet strammere. Frigangen ved pedalen bliver mindre og til sidst begynder koblingen at glide. Derfor justerer man kobling, eller ihvertfald kontrollerer frigangen hver 10.000 km. Smør gevindet på justérmøtrikken med fedt, så den ikke ruster fast.
Når en kobling pludselig får mere frigang er der som regel ved at springe et kabel. Det undersøger man og skifter kablet, det flexible føringsrør og justérmøtrikken.
Træk fedt med ind sammen med det nye kabel.
Hvis ikke det er kablet. Er det fordi noget er knækket eller ved at knække. Føringsrøret inde i tunnelen er svejset bagest under klappen, under bagsædet. På midten lige bag håndbremsen og foran lige bag pedalerne inde i tunnelen.
Bagest kan man komme til, men midt på og forrest er man nødt til at skære hul i tunnelen fra passagersiden og reparere ind gennem hullet.
Hvis man laver en buggy, hvor man skærer tunnelen over er der så rigelig lejlighed til at eftersvejse disse steder.
Hvis man kører eller planlægger at køre med "hårdere" kobling, kan man ligeså godt forstærke fastgøringspunkterne. Især det midterste og måske det bageste. Ellers kan man godt forvente at de knækker. Og hvis føringsrøret er blødt så kan den nye stramme kobling ikke koble ud fordi røret blot giver sig i stedet.
Med de hårde koblinger kan man også ligeså godt sætte en bronzebøsning i koblingshuset fra starten i stedet for plastikbøsningen.
En anden fejl når kablet pludselig har meget frigang kan være at de to arme der holder tryklejet er bøjede eller knækket af. De kan svejses igen. Og ved hårde koblinger kan man eftersvejse dem.
Krogen på pedalen, inde i tunnelen, til kablet kan også være slidt og knække.
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.