Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Mit koblingspunkt har "flyttet" sig ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg kan se at der i shoutboksen er en der har et problem med sin kobling. Dem har der været nogen stykker af for nyligt.
Ved normal slitage af koblingen bliver kablet strammere. Frigangen ved pedalen bliver mindre og til sidst begynder koblingen at glide. Derfor justerer man kobling, eller ihvertfald kontrollerer frigangen hver 10.000 km. Smør gevindet på justérmøtrikken med fedt, så den ikke ruster fast.
Når en kobling pludselig får mere frigang er der som regel ved at springe et kabel. Det undersøger man og skifter kablet, det flexible føringsrør og justérmøtrikken.
Træk fedt med ind sammen med det nye kabel.
Hvis ikke det er kablet. Er det fordi noget er knækket eller ved at knække. Føringsrøret inde i tunnelen er svejset bagest under klappen, under bagsædet. På midten lige bag håndbremsen og foran lige bag pedalerne inde i tunnelen.
Bagest kan man komme til, men midt på og forrest er man nødt til at skære hul i tunnelen fra passagersiden og reparere ind gennem hullet.
Hvis man laver en buggy, hvor man skærer tunnelen over er der så rigelig lejlighed til at eftersvejse disse steder.
Hvis man kører eller planlægger at køre med "hårdere" kobling, kan man ligeså godt forstærke fastgøringspunkterne. Især det midterste og måske det bageste. Ellers kan man godt forvente at de knækker. Og hvis føringsrøret er blødt så kan den nye stramme kobling ikke koble ud fordi røret blot giver sig i stedet.
Med de hårde koblinger kan man også ligeså godt sætte en bronzebøsning i koblingshuset fra starten i stedet for plastikbøsningen.
En anden fejl når kablet pludselig har meget frigang kan være at de to arme der holder tryklejet er bøjede eller knækket af. De kan svejses igen. Og ved hårde koblinger kan man eftersvejse dem.
Krogen på pedalen, inde i tunnelen, til kablet kan også være slidt og knække.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Fridolin Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Frank, jeg tror det er en meget overset ting det med de indvendige føringsrør i tunellen, specielt på ældre biler hvor der er kommet nyerer gearkasse og kobling..
Har hørt fra flere der ikke syntes deres kobling virkede optimalt...
Her er et par billeder hvor min 54 ovaler blev forstærket, bare for at være på den sikre side.....
Fridolin...

billede 301.jpg
billede 302.jpg

-------------------------------------------
berg.m@webspeed.dk
22772343
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Glemte du ikke billederne?

;-)

Næh, der kom de!

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

I min gamle callooker har jeg i sin tid lavet et hul med et kop-bor i siden af tunellen. Koblingen havde fået en knirkende metalisk lyd der viste sig netop at være et af beslagene der var knækket af. I hullet sidder i dag en prop fra et plakatrør - i fald at jeg skulle derind igen. Men nu kører jeg som en morfar..

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Fridolin Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Mr-M, Upload tager den tid det tager!!....

-------------------------------------------
berg.m@webspeed.dk
22772343
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det skal lige siges at mit inspektionshul er til det beslag mellem sæderne

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook

Reply

You must log in to post.