Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Udskiftning af 6v Starter

Tags:
No tags yet.

(permalink) hansblik Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej.
Kan man selv udskifte starteren på en VW T1 fra 1961 Når man kun har en værkstedsdonkraft med en løftehøjde på ca. 40 cm.Eller kræves der en lift eller smøregrav til opgaven.
NB: Er det forøvrigt en kompliceret opgave og hvordan griber jeg opgaven an.

Syntes selv jeg er fingersnild & Værktøjet er ingen problem.

Mvh. Hansblik.

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er ikke så svært, så det burde kunne klares med de remedier du skriver.

Starteren sidder øverst på gearkassen i højre side.
Den sidder fast med en møtrik og en gennemgående bolt, og naturligvis ledningerne.
Møtrikken skrues af fra starter-siden af gearkasse og du kommer til den nedefra.
Den gennemgående bolt løsnes ved at løsne møtrikken bag blæserhuset på motoren.
Når de er løsnet og ledningerne afmonteret (husk at pille batteriet af), er det lige til at pille starteren af.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nej nej det er ikke noget problem.
Bare lige husk at klodse bilen op inden du kravler ind under den så den ikke alene står på donkraften.

Starteren er bare monteret med 2 bolte. Den ene skal løsnes inde fra motorrummet og den anden fra under bilen.
Det tager en halv time at skifte inklusiv ølpause, men husk at pille stelkablet af batteriet inden du begynder at rode med starteren.

Edit: Nå Søren var hurtigere end mig. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det sværeste er nok at skifte bøsningen i koblingshuset.
Hvorfor skifter du starter ? Det er vel ikke bare bøsningen der er slidt ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hansblik Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mange tak for de gode svar fra SørenJ - Warp & Frank Andersen. Nu har jeg fået mod på at gå igang med opgaven (især pga.Tanken om snarlig ølpause(Warp)
Til Frank A. Om spørgsmålet om hvorfor jeg vil skifte starteren.
Jeg ved ikke om jeg vil skifte eller renovere den/eller bøsningen. Men jeg har en mistanke om at der er en defekt omkring starteren, da den næsten ikke kan slæbe motoren igang med et helt nyt og fuldt opladet batteri (Bosch 6V-77Ah) Motoren er ellers meget villig til at gå igang men den skal trods alt lige slæbes rundt af starteren. Og hvis jeg har startet den 3-4 gange uden dog at køre nogen steder kan batteriet ikke mere starte den det siger bare klik i relæet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det med at starteren ikke kan slæbe motoren rundt tyder meget på at bøsningen i huset er slidt. Bliver det værre med varm motor ?
At den kun kan starte 3-4 gange kan jo også være et halvdårligt batteri. Prøv evt. at skrue propperne af batteriet og kigge ned med en lommelygte. Hvis batteriet begynder at boble når du belaster det, er det færdigt. Du skal ikke være bange for at holde startnøglen drejet for at provokere batteriet lidt. Når starteren bare klikker, belaster du IKKE batteriet. Du skal gøre det når starteren er gået i indgreb. Jeg kan godt finde på at sætte bilen i gear, trække håndbremsen og så bare holde starteren trukket an i 15-20 sek. bare for at se hvad batteriet gør.
Sidst men slet ikke unormalt kan være for stort spændingstab i et gammelt ledningsnet.
Når du nu har kigget indeni starteren og konstateret at kullene ikke er slidt helt op og skiftet bøsningen i koblingshuset, så kan det være at du skulle eftermontere at hjælperelæ til at aflaste dit ledningsnet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.