Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type4 spørgsmål?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hey kære vwnettere.

Jeg er så småt ved at samle sammen til mit type4 projekt, og i den forbindelse ville jeg spørge om nogle ting.

nr.1: Hvor stor en motor kan det orginale køling køle?

nr.2: Hvis den laves til opretstående køling (type1) hvordan og hvilke stumper skal man bruge for at få oliekøleren til at sidde i hundehuset i blæsehuset, og ville det være en god ide?

nr.3: Hvis der skal Porschekøling på er det en der kan fræse blokken og hvad koster det sådan ca?

nr.4: Hvilken strmfordeler er bedst 009 eller 050?

Det kommer nok mere hen af vejen så jeg håber at i bære over med mig....

VWenlig hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej.
Jeg har ombygget en Type 4 motor til lodret køling a.la det system der kan købes på CSP, altså det system hvor generatorfoden placeres ovenpå motorens "åndehul".
Den oprindelige køler har jeg placeret det originale sted, og det har vist sig, at selv om den ikke tvangsgennenblæses af luft er den faktisk i stand til at bortkøle tilstrækkeligt uden at olietemperaturen overstiger 80 grC.
Men for en extra sikkerhed har jeg desuden monteret et sandwichstykke med en indbygget termostatfunktion mellem oliefilterflangen og oliefilteret, der via 2 hydraulikslanger sender olien til en extern oliekøler der er anbragt henne foran forakselrørene, hvor den køles af fartvinden. Hydraulikslangerne er 12 mm tykke, og er ført igennem kardantunnellen hvor de ligger godt beskyttet, foruden at de er overtrukket med en extra oliebestandig ½" gummislange. Jeg har monteret en temperaturføler og kan til enhver tid se olietemperaturen, og selv om jeg kører rask til over en længere strækning, har jeg ikke oplevet at olietemperaturen overstiger 80 grC.
:>) Leif

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Sådan som du har lavet det, så har din org. oliekøler da slet ingen praktisk funktion?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Og så lige tilbage til spørgsmålene hvis nogen kan svare....

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej.

Jamen det er da mærkeligt at nogen mennesker ikke kan holde sig til sagen, men i stedet "nyder" at nedgøre andre mennesker.
I virkeligheden er de nogle små stakler, når de føler behag i at opfører sig på den måde
Uanset om du kan li´ det eller ej - Rasser, så giver køleren tilstrækkelig afkøling til at min externe oliekøler kun har været meget lidt i drift.

Og jeg ved hvad jeg taler om :>)

:>) Leif

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) micha racing Member
Skrev for 13 years siden | | | |

peter du skal da bare ha min org porsche 914 2liters motor med 100hk

mvh lybbe

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg mente jo blot at nu hvor du har din ekstra oliekøler oppe i fronten, og så samtidig har den org. monteret - men uden at den bliver kølet af blæseluften fra motoren. Så har den jo ingen funktion. Du kunne jo nøjes med at have monteret den i fronten istedet for to.

Jeg er da ikke ude på at nedgøre dig, det er jo dig selv der har bygget den oliekøler opsætning.

Men bare glem mine kommentarer, hvis ikke du kan tage lidt konstruktiv kritik.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) virring Member
Skrev for 13 years siden | | | |

spring (getbackontrack) han kan lave alt det der til rimelige penge prøv hampå 60226024

virring

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det med at lade type 4 køleren sidde i den originale postion, osse med oprejst køling, er et gammelt 80er "trick" Dengang lavede man et skjold, som passede henover køleren, og tilførte så luft fra venstre varmeudtag. Sålænge det var en std 1,7/1,8 motor, var det faktisk tilstrækkeligt til at holde motor/olie rimeligt tempereret. Ulempen var dog , at kølingen til cylinderne blev forstyrret i en vis grad, fordi man kun tog luft i den ene side af blæsehuset.

Men så snart der var tale om pumpede motorer, som blev "brugt", var denne løsning ikke tilstrækkelig mere. Og slet ikke med datidens valg/muligheder med knastaksler mv.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jacob kan ikke fræse blokken til Porschekøling. Jeg har snakket med ham om div andre ting. Jeg kunne nu godt tænke mig nogle svar på det jeg spørger om. Jeg vil ikke lade oliekøleren sidde der hvor den org. sidder men bruge en type1 køler i det org blæsehus. Jeg ved godt at den er mindre men lufthastigheden bliver større end hvis jeg brugte en type4 oliekøler der.

Thomas hvis det er den Per havde har/er jeg lidt lun på den. Men mener ikke at skjoldene passer i bay, men er ikke helt sikker.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) micha racing Member
Skrev for 13 years siden | | | |

det er den

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du vil have oliekøleren siddende oppe i blæsehuset vil jeg klart anbefale dig at købe et DTM system fra aircooledtechnology.com da det er det bedste på markedet. Jake Raby har brugt mange år på at udvikle og forfine det system. Når det så er sagt så forstår jeg ikke at du vil bruge et blæsehus med dog house på en type 4. Det er da meget nemmere og simplere at bruge et originalt blæsehus uden dog house og så en ekstern oliekøler, som du kan placere lige hvor du vil. Up-right conversion kittet fra CSP er lige til at gå til med et originalt blæsehus. Det med køler i blæsehuset han godt lade sig gøre, men jeg synes det er alt for bøvlet. Det kræver et blæsehus med hundehus og så nogle modifikationer hist og her. Jeg ved Frank har lavet det på sin sidste type 4 motor og der er vist gået rigtig mange timer med at lave kølingen på den motor.

Ang. dine spørgsmål fra første indlæg så er det umuligt at svare på hvor stor en motor det originale køling kan følge med til. For det første afhænger det af hvor pumpet din motor er, og for det andet, så når du laver om til type 1 køling er det ikke originalt mere. For det tredje kommer det an på hvor tung en bil motoren skal slæbe. Generelt tror jeg ikke du behøver at bekymre dig så meget om kølingen kan følge med hvis du ellers laver det fornuftigt. Jeg køler en 2.5L type 4 med 30 hestes blæsehus, en 1600 mølle og en ekstern oliekøler og har endnu ikke set olietemp over 85-90 grader. Det der gør forskellen er hvor meget du nulre det og får lukket alle huller og sprækker og hvor du placere oliekøleren osv.

Ahnendorp i Tyskland kan fræse din mortorblok og de laver arbejde i topkvalitet. Måske Westspeed også kan, men jeg ved det ikke.

Man kan ikke sige hvilken strømfordeler der er bedst det kommer jo an på specifikationen på motoren. (Personligt ville jeg ikke vælge nogen af dem)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja som Warp er inde på syntes jeg selv jeg havde meget arbejde med at forfine et uoriginalt 30HK blæserhus med "doghouse"
Jeg prøvede flere ting med mere luft til motorrummet. Til sidst byggede jeg et originalt 1302 blæserhus om til 30HK størrelse. Hold kæft et arbejde, men bestemt muligt. Og så kørte jeg med type1 oliekøler på den originale placering. Meen, jeg syntes ikke resultatet var særligt godt.
Den nye ejer af motoren fik en Mercedes oliekøler med i handelen og det har jeg selv brugt før og det ville jeg gøre igen.
Jeg ville ombygge et 1302-03 blæserhus. Fjerne hundehuset og så køre med frontmonteret oliekøler. Det har virket i mange år. Og set i bakspejlet er det også det tyskerne gør på deres biler til motorvejskørsel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lige supplerende vil jeg sige, at ja DTM virker, men for mig at se, er det "bare" en glasfiber kopi af det som Frank har gjort, dog med type 4 køler. Har selv kørt med det, og givet blæsehuset passer super fint og sidder tæt til motoren. Men inden i er der blot ledeplader ala type 1. Oliekøleren bliver så "tvangsluftet" via en slange fra blæsehuset.

Det er dog fint til prisen hvis man, som mig selv, ikke kan svejse m.v. Er helt sikker på der går mange timer med tilpasning.

Fræsning til Porsche blæs ville jeg lade gå gennem Ahnendorpf. Jeg ved ikke hvem der laver det herhjemme.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har gjort nogenlunde på samme måde som Frank beskriver til sidst.
Jeg har så blot uorg. 30hk blæsehus. Men stadig uden Doghouse.
Den helt store forskel tror jeg så består i selve møllen. Jeg har brugt møllen der er beregnet til blæsehus med doghouse (den er meget bredere),, det vil sige at jeg får skovlet rigtig meget luft ind i blæsehuset, men der bliver ikke skubbet noget ud gennem en oliekøler, det hele bliver presset ned gennem køleribberne på cylindre og topstykker.
Selv i lang tids køkørsel er der ingen varmeproblemer!
Jeg har så en thermostat og lang Mercedes oliekøler monteret under bilen direkte i fartvinden. Den kommer så til sin ret ved motorvejskørsel.
Jeg har endnu ikke oplevet temp. Stige over 85-90 grader, og det er ikke ligefrem fordi jeg ikke har givet motoren en chance fir St forsøge at nå derop ;-)

Husk den brede mølle i et lukket blæsehus hvis i vil ha masser af køling, og placer så oliekøleren i fartvinden ( eller evt en køler med elmotor, den jeg har prøvet var dog slet ikke nær så effektiv som den lange Mercedes køler nede i fartvinden.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@Rasser/Warp, godt nok off topic.

Men hvad mærke olietemp måler kører i med ? og hvor er føler placeret. Tror nemlig min er upræcis.

mvh
Henrik

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har en gammel motometer oliepind med kapillarrør. Og så den håndholdte "laser"temp. måler.
Jeg har altid bare sat en el kande ved siden af motoren, og dumpet føleren deri. Så er den så at sige kalibreret, man ved i hvert fald hvor 100grader er på skalaen. Enkelt og præcist

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har monteret et billigt olietemp ur fra Biltema i kabinen, men har kun brugt det på min type 1 da jeg har et topstykketemp ur der skal i i stedet. Jeg har bare sat i Y-stykke i blokken der hvor olietrykskontakten sidder så der er plads til begge sensorer.
Inden jeg monterede olietemp. uret i bilen tjekkede jeg afvigelsen ved at putte sensoren i varmt vand og se hvad uret viste samtidig med jeg målte vandtemperaturen med et infrarødt termometer. Så kunne jeg se at fejlvisningen ca. var 10 grader i mit tilfælde ved en vandtemperatur på 80-90 grader. (Den nemme løsning er bare at putte sensoren i elkogeren og se om uret viser 100 grader når vandet koger)
På min type 4 har jeg indtil nu holdt øje med temperaturen gennem MegaSquirt som jo logger flere forskellige ting og så har jeg et infrarødt termometer liggende i bilen til når jeg ikke har laptoppen med.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

super. takker mange gange for svar, og warp det ser godt ud med din motor. Følger meget med i projektet.

PS: Med hensyn til bil er det en doka med 2,0L 6 rib 091 gearkasse på. Motoren var tiltænkte 2056 - 2,5L med en monentkanst. Ved ikke hvilken en endnu der er god til formålet, og har 44mm weber til at ligge også.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk

Reply

You must log in to post.