Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  How to: Import af bil (forsikring, reg afgift etc)

Tags:
No tags yet.

(permalink) MAOB Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej, Jeg forventer at hive en VW1303S til landet inden for de næste par dage. I den anledning har jeg (selvfølgelig) regnet lidt på afgift via skats afgiftsberegner (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=4877&newwindow=true), men synes ikke lige at jeg kommer frem til det samme leje (ca 13.000 kroner) som jeg ser under sektionen med afgiftseksempler for tidligere vurderede VW'ere 1303'ere på Skat's hjemmeside (http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=171&newwindow=true)?!?!?

Så, mit sprg går egentlig på, hvor meget bilens stand spiller ind her? Jeg kan forstå at bilen vurderes udfra oprindelig nypris, nuværende markedspris/handelspris samt værdifald i % - for min kommende bil var nyvognsprisen i 1972 22.950, og min købspris = 44.000 (km 60.000) før afgifter (men denne er umiddelbart jo ikke markedsprisen). Taster jeg disser værdier ind i regnemaskinen får jeg en fejlmeddelelse "Oprindelig pris skal være større end eller lig med handelspris". Så hvad menes egentlig med "Markedspris"? Vil der blive beregnet en højere afgift på et suttet bolsje der står snore lige ift et eksemplar i dårligere stand (ja går jeg udfra er svaret, men jeg kan ikke rigtig få dette vist i regnemaskinen)?

Og yderligere: Hvordan skal jeg forholde mig ift når jeg skal hive bilen hjem ift forsikring og nummer plade. Kan jeg få lov til at køre på de oprindelige udenlandske plader (hvis sælger siger ok - er det så hans forsikring der dækker) eller skal jeg få fat på Danske midlertidige plader jeg må hive den hjem på + tegne en speciel forsikring når den køres til DK?

PFT
Bo

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du må gerne køre til syn på de udenlanske nummerplader. Du må som dansker ikke køre rundt i en udenlandsk registeret bil, men man kan ikke leje prøveplader til en bil der er indregistreret !!.

Med hensyn til afgiften. Så skal du købe en god bil. Afgiften på en dårlig bil er ikke så meget lavere at det kan betale sig at lave en dårlig bil i stand.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du kan da godt få prøvemærker hos SKAT til en udenlandsk indregistreret bil du har hentet hjem også selvom den stadig er indregistreret i sit "hjemland".

Hvilket forøvrigt er ganske logisk. Ellers bider loven sig selv.

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Når jeg har købt bil i Tyskland har jeg købt tyske 5-dages prøveplader, som også inkludere forsikring. Derefter køre man bare hjem til Danmark og først til toldsyn og efterfølgende på motorkontoret og betaler registreringsafgift. Når dette er gjort kan købe de endelige danske nummerplader. Det er blevet lovligt at køre på de tyske prøveplader i Danmark også, men altså kun i de 5 dage man har betalt for.
I mit tilfælde har jeg bare kørt bilen hjem fra Tyskland, men hvis du kører den på en trailer behøver du jo ikke de tyske prøveplader.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja Erik det ville være logisk. Man kan ikke få prøveplader til en dansk indregistreret bil. og det samme gælder vist strengt taget også for en udenlandsk bil. Jeg er i tvivl. Nu er der jo visse lande der lader pladerne sidde, selv om bilen i virkeligheden er afmeldt. Bare lige vi taler om det samme.
Jeg må som synsmand også prøvekøre en bil på udenlandske plader ved syn. Men en dansker må ikke køre hen til synshallen i bilen ! Med mindre det er inden for 14 dage efter at han har fået adresse i DK.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det tror jeg vi lige skulle ta og undersøge en gang til. For jeg er af den overbevisning, at man som dansker IKKE må køre på udenlandske prøveplader i DK. Førhen var det hvertfald således, at man skulle ind i Padborg og have danske på når man krydsede grænsen. (At vi så nogen gange kom til at glemme det er en anden sag.) men nu taler vi jo loven, og ikke hvad vi kan slippe afsted med.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Som tilflytter har du 14 dage. Danskere må ikke, som du siger.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@Farmer: Ja sådan var det for år tilbage, men det er blevet lavet om.
Jeg kom selv ind til Politiet i Padborg lige efter det var blevet lavet for at få danske prøveplader, her fik jeg i stedet den besked at fra juni 2009 (eller noget i den stil) var det lavet om. Man må gerne køre på de tyske prøveplader i Danmark nu og slipper for at skulle omkring politiet i Padborg.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) vwanders Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du får først sælger til at sende dig en fotokopi/scanning af registreringsattesten. Den tager du med til SKAT og får danske midlertidige skilte til bilen.

Så får du sælger til at rekvirere en kopi af registreringsattesten
Den får du når du henter bilen, og sælger bruger den originale til at afmelde bilen den følgende hverdag.

Dermed kan du køre på sælgers forsikring og nummerplader til grænsen, hvor du så bytter til prøveskilte.

Sværere behøver det ikke at gøres.
Har selv lige været igennem det med en bil fra England, som vi hentede i London og kørte hjem via Frankrig og Tyskland.

Mht. til afgiften og bilen stand, så er forskellen på prisen +/- 5%.

Evt. kan du aftale med sælger at du sender pladerne til ham - hvis det er nødvendigt. I de fleste lande udover vores eget papirnusseri-skrankepave-bilUland følger pladerne bilen altid, og alt det der med hvem der ejer den og så videre klares med det dersens "Internet", og endda digitalt! Hvem skulle have troet man kunne det!?

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) MAOB Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak til alle.

VWANDERS: Hvad med forsikring fra grænsen, når man skifter til danske prøveplader? Jeg mener, jeg har jo pt ikke "officielt" en bil at forsikre? Bilen skal hentes i Holland, så jeg ved ikke lige om der gælder samme muligheder for at tegne 5 dags forsikring, som WARP nævner ovenfor i eksemplet fra Tyskland.

(permalink) MAOB Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lidt søgning på nettet frandt jeg denne to-do (godt nok fra 2006, men mon ikke det stadig gælder):

Måden som jeg gjorde det på var at først få faxet en kopi af registreringsattesten så jeg kunne købe prøveplader til brug i DK på motorkontoret, jeg købte så jeg havde for 3 dage beregnet efter hvornår jeg ca. kom til grænsen, hvis nu bilen ikke rigtigt var noget havde jeg så spildt de penge. Det krævede lidt forklaring på motorkontoret men ellers gik det fint og jeg fik prøveplader/klistermærkerne udleveret.

I Holland
Efter jeg havde set bilen og besluttet mig tog jeg sammen med den gamle ejer over på det der svarer til motorkontoret i Holland, hvor man kan købe prøveplader for brug i Benelux lande, Tyskland og nogle andre som jeg ikke helt kan huske, det var en ret pebret pris på de her plader, de virker så en måned og man har forsikring inklusiv i prisen, man kunne desværre ikke købe dem så de kun fungerede 1-2 dage. Jeg kan ikke helt huske hvad de hedder men jeg har papirene derhjemme så jeg kan lige opdatere den her tråd i aften, tror også de have et website.

Efter jeg havde monteret de her 1-månedsprøveplader kørte jeg så igennem Holland, Tyskland op til færgen hvor jeg sikkert ombord på færgen, satte de danske prøveplader/klistermærker på bilen, på vej ud fra færgen lagde jeg mig bag en rusten ford varevogn fyldt op med polsk cola og slik så tolderne ville vælge den fremfor mig, ikke fordi jeg ikke havde orden i sagerne jeg ville bare gerne hjem til Kbh. Men ak, jeg blev vinket ind til siden og varevognen kørte lige igennem, jeg var i fuld gang med at finde alle papirene da tolderne bare lige ville se min DS ordentligt, en af dem var Citroën mand, så det var (for en gang skyld) en fornøjelse lige at snakke med tolderne.

(permalink) vwanders Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der er forsikring på de danske prøveplader.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk


Reply

You must log in to post.