Mindes at der er alternative oliefilter i stedet for HP1 filteret fra FIAM?
MvH Thomas Wilken-Breinberg
Se mere omkring GPS Trackere på http://www.formelvee.dk eller 2564 1788
Mindes at der er alternative oliefilter i stedet for HP1 filteret fra FIAM?
Ja men vælg nu et ankendt mærke som Mahle, Kneckt eller Kolbenschmidt.
Jeg ved godt de andre er billigere. Meen olien skulle jo også gerne filtreres.
Er det ikke FRAM der laver PH1?
Du har ret FRAM... gg
Havde heller ikke tænkt mig at finde noget billigt mærke - bare et der er næmmere tilgenligt
Jow men der findes også filtre der hedder FIAM. Hvis det er det du mener -
Efter jeg, på nettet, løb over en artikel, skrevet af en medarbejder fra FRAM. Så skal jeg ikke mere have hverken FRAM, FIAM, Pennsoil eller andre alternativer til de nævnte tyske fabrikater.
Den har jeg også læst, derfor jeg leder efter alternativer...
Mann 940/1
Eller det lidt billigere 940/25. - Men ikke hvis man kører med mega 32 mm Melling pumper o.lign.
T
Hej
Jeg plejer bare at bruge et VW Passat 2,0 oliefilter (1996-model, men sidder nok også på andre af VW's motorer i den årrække). Den passer på gevindet, og har også overtryksventil monteret internt i filteret, så jeg kan ikke se hvorfor man absolut skal benytte FRAM HP1 filter. Det var der nok en årsag til engang, men sgu ikke i dag.
Har også set at fx GWD og andre bruger dette filter på type 1'ere.
Mvh Peter
For et par år siden havde jeg en 2180 ccm motor på ca 140 hk. Den var lavet efter alle kunstens regler, og var bygget af Kahn turbo systeme i Tyskland. Motoren kørte fantastisk.
Dengang var der ikke noget der hed VWnettet, og der var ikke så mange at spørge til råds. Så da jeg skulle skifte oliefilter, og ikke kunne få et HP 1, valgte jeg et fra en anden model - det passede fint, men det gav mig senere store problemer.
Når det var koldt, og olien var rigtig tykflydende, og motoren blev startet, sparkede den oliefilteret af. Eller rettere sagt, den skød pakningen i filteret ud til siden, og der stod en olie stråle ud på vejen, Det varede typist 100-200 meter inden fejlen blev opdaget og der lå et oliespor på vejen. Man kunne i lang tid efter se hvor min VW khavde kørt
På det tidspunkt kunne jeg ikke rigtig gennemskue hvor fejlen lå, og min pengepumg led som studerende kræftigt af at købe nye oliefiltere og dyr halvsyntyetisk olie.
Efter en tid gik det ud over motoren, og den blev sju aldrig rigtig den samme igen.
Problemet ligger i at reduktionsventilen på et fullflow systen ligger efter oliefiltret. Kommer der godt tryk på olien når du starter, fordi olien er kold og tyk er det lettere at løfte filteret og skyde pakningen ud , en at reducere trykket igennen den i systemet efterfølgende olie reduktionsventilen.
Så lad være at spar på oliefilteret hvis i bruger motoren om vinteren.
Der er jo derfor, at der skal være by-pass ventil internt i filteret. Det har FRAM HP1 filteret, og bla. også Passat filteret....
/Peter
Ja det var bedre at løse problemet med det alt for høje olietryk, eller lade være med at sætte filter på og så håbe på at oliekøleren kan holde.
problemet med Passat filtret er at metallet i forskrueningen er for tyndt til at tage det peek tryk en kold motor kan give - Filtret på min motor løftede sig fra anlægsfladen.
Løsniingen på problemet, var at sætte et ordentligt filter på, og stille bilen i en lun garage på de koldeste vinterdage
Ok, god info omkring Passat filteret. Men man skulle da mene, at når by-pass ventilen åbner, så er der hul lige igennem, og dermed "forbindelse" til motorens overtryksventil? Måske var der byttet om på ind og udgang på oliefilterkonsolet?
Men er lige lidt interesseret - hvilken oliepumpe var der i motoren, og var det en 20W50 olie, eller var det en 10W40 olie?
/Peter
Hej Peter
Bilen kommer ALDRIG til at kører om vinteren ;-)
Og du kan jo nok gætte hvad det er for en ...
You must log in to post.