Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilke gearkasser til motorvej?

(permalink) bfp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hejsa

Jeg har en 1600-motor med kadroner og anden knast..
For at mindske støj og omdrejninger, ved hastighed over 80km/t vil jeg gerne vide hvilken gearkasse jeg skal gå efter - og hvad de ca. bliver solgt til?

Eller er der noget jeg kan gøre ved min egen gearkasse - eller er det spild af tid?
Lige nu har jeg en AM-gearkasse på.

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvad med at sætte store bagdæk på det er vist billigst.

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis det er til Jagtvognen, så find dig den DC-gearkasse, det er en type3 1600 IRS-gearkasse, den er langbenet (o;

Karsten

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Andreas Member
Skrev for 13 years siden | | | |

AM gearkasserne har 0,93 4. gear, så du kan godt hente en del ved at få fat på en gearkasse med 0,89 4. gear. CSP har en oversigt hvilke gearkasser der har hvilke gearinger (http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_getriebetechnik&wkid=21682506082). Kører selv med en DC gearkasse på min pickup, og med 195/65 bagdæk går den 3000 omdr ved 100 km/t og 3300 ved 110 km/t.
Men overvej lige en ekstra gang om motoren er kraftig nok til både større dæk og gearkasse. Ville nok selv vælge anden gearkasse først, og derefter større dæk (hvis det passer til looket).

-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

For at du kan sætte det lidt i perspektiv så er der lidt data her:
AM: 4.37 bagtøj og 0.93 4. gear = 4.06 omdr for at dreje hjulet en omgang rundt
DC: 4.12 bagtøj og 0.89 4. gear = 3.67 omdr for at dreje hjulet en omgang rundt

Så kan du selv regne lidt på hvor meget du sænker omdrejningerne ved at skifte gearing.

Ps. Hjulene har også rigtig meget at sige, som de andre nævner.

4.12 x 0.89 er den nok mest anvendte gearing, og det er ikke uden grund. God allround gearing!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

En AM-gearkasse har ikke 0.93 4.gear før i 1972. Det eneste generelle man kan sige om en AM gearkasse er at den efter fabrikkens overbevisning passer til en 12-1300 motor.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bfp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

For lige at besvare lidt, så er det netop til Jagtvognen. Den har 195/65/15-bagdæk på.. Og jeg har egentlig ikke i sinde at sætte større dæk på..

Ud fra Rassers tal og en regnemaskine jeg fandt på nettet, burde det give:
3742 omdr. ved 110km/t med AM-gearkasse
3376 omdr. ved 110km/t med DC-gearkasse

Så bliver der skrevet at jeg skal overveje om motoren er kraftig nok - hvordan vurderer jeg det? Altså jeg synes den tager alt for mange snoninger når man nærmer sig 80-90km/t.. Og jeg er sikker på, hvis jeg prygler den kan jeg nemt komme over 120/130++ (iflg. instrumentet)

Hvad skal man regne med at gi' for en fungerende DC-gearkasse?

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

En reduktion på næsten 400 omdr. er meget for en VW ved 110 km/t. Og især i en jagtvogn. Det er firkantet klods at skubbe gennem vinden.
Bilen er jo ikke tænkt som en motorvejsbil, men en terrænbil. Der skal nok en stor motor med noget overskud, og en frontmonteret oliekøler, til at køre med motorvejshastighed uden at blive for varm.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.