Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tomgangsproblem med IDA'er ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hummel Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mine 1303'er har meget svært ved at gå i tomgang. Intet går den meget højt 1200-15000 RPM. ellers går den bare ud...

Har så opdaget at acccelerations dyserne står og giver brændstop med jævne mellem
rum????? Hvad kan det skyldes, burde de ikke først aktiveres når pumpen bevæger sig, altså når jeg giver gas?? Kan det skyldes for højt brændstoftryk? Bruger en ganske alm Facet pumpe og en regulator fra Holley. Men jeg har ikke målt trykket.... eller kan det være mine svømmernåle der ikke lukker helt tæt?

Mvh Tommy Hummel

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Idaerne er rimelig følsomme overfor for højt benzin tryk.. mener det er 3,4 psi de skal fødes med..

Har du tjekket svømmer højden i dem, Gene berg har/sælger et special tool til at indstille svømme højden med.

Det er ikke dit speadertræk der driller eller fordi den er utæt mellem top og manifold måske.. trækker den falsk luft er den ikke til at styre mht tomgang..

just 2 cents..

Mvh Spring

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Synkronisering er ok?

Havde samme problem på min den ene. Det viste sig at være en indsugningsventil der var en lille smule utæt. Ikke noget der gav effekttab, eller andet besvær. Men IDA'ens acc. tilskud er styret af en rampe der er direkte styret af spjældakslen, og den starter med at bevæge sig helt nede i det område hvor spjældet også befinder sig ved tomgang. Hvis dine ventiler derfor sender en lille smule tryk op tilbage gennem hullet mod spjældet, så står spjældet og vibrerer lidt - og den aktiverer dit acc. Tilskud.

Prøv når den gør det, at stik fingeren ind imellem rampen og trykstangen til acc. stempelarmen, hvis den så stopper er det vibrationer, og ikke for højt benzintryk eller andre ting.

Hvis det er utæt nåleventil, for højt benzintryk eller andre ting i den dur, så vil dine karburatorer jo også stå og svømme over selv når motor er slukket og pumpe stadig kører.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mht. Tomgangsproblemet, så er du nødt til at få løst problemet med de dryppende acc. Pumper før du går videre med den fejlsøgning.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Få også målt trykket! 3-4 psi skulle være ok? IKKE højere!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hummel Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har ledt og ledt efter noget at justere trykket med.... hvor eller hvem for jeg Det ved ? Jeg har fået den justeret hos Bruno så ville ikke justere på speeder træk eller noget da Det burde være rigtigt. Men det må være svømmer nåle eller trykket den er gal med...

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Prøv nu at læs det jeg skriver.
Forsøg at holde trykstangen der kører på rampen med en finger. Altså når du har problemet og kan se den drypper ud af acc. røret.

Synkronisering kan du sagtens rode med. Det er du faktisk nødt til at gøre, for det skal justeres fra tid til anden.
Start med at check op på de to ting før du gætter på benzintryk eller nåleventiler som synderen, og vend så tilbage med om det løste problemet. Hvis ikke så må vi videre i fejlsøgningen. Men et skridt ad gangen.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Speedertrækket kommer du til at justere mange gange. Du kan ligeså godt lære det. Du kommer til at lære at justere dine karburatorer nogle gange før du så kan køre en sæson. Når du justerer karburatorer skal du altid starte med at "knappe" en speedertrækstang af. Ellers kan du godt glemme det. Så justerer du tomgang/synkronisering/blanding. Så knapper du stangen på igen og kontrollerer at de to karburatorer følges ad når du giver lidt gas fra tomgang til f.eks. 2000 omdr.
Det justerer du så på speedertrækket.
Sagens kerne kan godt være at dit speedertræk er "for godt" Folk er så fikserede på at speedertrækket skal være slørfrit. Men det kan give sådan nogen problemer som dem du har. Hvis speedertrækket ikke har lidt slør har motoren ikke plads til at udvide sig lidt fra kold til varm. Så kan de godt stå og trække i spjældakslerne og få accellerationspumperne til at dryppe.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hummel Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Men men, kan vi ikke blive enige om at jeg kan blive ved med at justere og måle osv hvis mit benzintryk er for højt?? Jeg har haft problemmer med at benzin bare foser ud af hoveddyserne når deen bare stod med pumpen kørende... Og problemmet er nu gået fra tomgang til alt under fuldgas... :( Lorte bil..

Rasser: Du skriver en finger?? Hvor små fingre har du?? :) Nu er mine manifolde kortet 2 tommer og jeg kan ikke få mine fingre ind og holde noget.. Jeg prøvede dog med en skruetrækker og syns ikke det hjalp...

Frank: Jeg syns bare det er synd med de midler jeg har at lege "expert" og begynde at justere nu hvor det hele jo BURDE være rigtigt når den har været ved en prof.. Måske jeg skulle køre derned med den...

Nå men jeg skal bruge et ur til at justere trykket??? Hvor henvender jeg mig? Så må jeg se hvad den siger...

Er der nogen af jer der har prøvet og måle svømmerhøjde ned gennem hullet hvor hoveddysen sidder? Det fungerede rigtig fint for mig med en sklydelære, men jeg anede bare ikke hvor højt den skulle stå i røret...

Tommy

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvorfor fortæller du først nu at benzinen fosser ud af karburatorerne blot du tænder pumpen?

Få styr på benzintryk OG svømmehøjde, så tager vi den derfra!
Benzintryksur fåes mange steder, bare husk og bed om et der passer til karburator bil. Typisk 0-15psi visning.

Mht fingerstørrelse, så er det jo bare at bruge sin fantasi. Det siger jo sig selv at det vi vil opnå er at trykstangen skal være "isoleret" for vibrationer for at fejldiagnosere. Forsøg evt. med et styk gummi eller hvad du kan få stoppet ind imellem.
Men med det nye info du er kommet med, så få styr på svømmehøjde og benzintryk først.
Lær og forstå hvordan karburatorerne virker, så tør du også sagtens kaste dig ud i fejlfinding og justering på dem.
IDA karburatorer er en de mest simple karburator modeller overhovedet, så med lidt forståelse for hvordan motor og karburator fungerer sammen, samt lidt fysik blandet ind i det - så skal du sagtens få lært at mestre dem. Men det tager selvfølgelig tid og masser af fejlslagne forsøg. Det hører med til læringsprocessen. Det at justere motor/karburator er en af de ting jeg nyder allermest ved vores hobby. Og man lærer altid noget nyt.
Men selvom IDA karburatoren er meget simpelt opbygget, så er den desværre også lidt "klodset" i sin funktion/virkemåde, og dermed lidt mere krævende at få nulret til at køre fornuftigt (alt efter hvor kræsen man er selvfølgelig).
Det virker som om de blot ville lave en karburator der kunne bruges til ræs, og udover at den skulle kunne levere nogle hk, så var de egentlig tilfreds bare den ikke gik i stå i tomgang.
Den kan med andre ord godt være lidt tung at danse med :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja jeg har også brugt metoden med at måle benzinhøjden med skydelære ned gennem hullet hvor blanderør og dyser er. Det er den mest præcise måde at gøre det på - har jeg måtte erfare.
Især med de elendige svømmere der er i de nye karburatorer, så bliver den faktiske svømmehøjde noget helt andet end man kan måle sig til ved at måle og bøje tapperne. Check derfor altid efter med skydelære. Med en lille lommelygte kan man godt se hvornår overfladespændingen bliver brudt.
Sammen hold denne måling med afstanden til afrivningshullet i siden af kanalen. Jeg ved ikke hvad det er det helt korrekte, men jeg har ca 3-4mm fra underkant af kanalen/hullet og ned til benzinen. Kan det passe det var 35-36mm ned til benzinen?

Husk at check dysningen bagefter. Den ændrer sig!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hummel Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Svømmerhøjden ligger på ca. 8,5mm under afrivningshullet. og benzin trykker ligger på omkring 3 PSI

Accelerationsdyserne gør lige som det passer dem.. også individuelt, nogen gange er det kun den ene dyse det løber ud af?????

Jeg HADER at justere!!! Jeg har simpelthen ikke grejet til det syns jeg.. Hvordan skulle jeg nogen sinde finde ud af om blandingen er korrekt under belastning? eller for den sags skyld i tomgang..

Problemmet har ændret sig fra at være i tomgang til at være under dellast. Nnu kan jeg jeg ikke køre bilen uden den for fuld skrue hele tiden så plotter den som om den går på 3?? Holder jeg så ind så går den fint i tomgang 8-900 RPM. Og hvis jeg giver den stille gas med hånden lyder det hele rigtigt, men ikke når jeg køre i bilen...

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Som nummer 1 skal du ha styr på den svømmehøjde der, den har svært ved at suge benzinen så højt op (tyngdekraften har sin indvirken her).

Vi andre har heller ikke nogen måler til at få justeret den perfekt i tomgang. Vi føler os frem til der hvor den står bedst.

Men få styr på den svømmehøjde før du gør mere. Svømmehøjdem har indflydelse på ALT - så det er tåbeligt at prøve at justere mere før der er styr på det.

Og du er nødt til at køre forbi Bruno igen når du har styr på svømmehøjden, for det har også indvirken på din dyse/blanderørsopsætning.

Og når jeg bruger ordet justere, så mener jeg ikke skifte dyser eller lignende. Det er kun synkronisering af speedertræk, indstilling af tomgangsskruen og blandeskruen. Ja og så selvfølgelig svømmehøjden - men den er det allerførste du skal have styr på, ellers kører det af lort til, og du spilder din tid.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hummel Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Okay Rasser... Så prøver jeg at sætte den på omkring 3-4mm som din??

Hvad siger du til accelerations dyserne? Er det ikke mærkeligt at det kun kommer ud af den ene dyse nogen gange??

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jo det er mærkeligt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hummel Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nå Nu tror jeg svømmerhøjden er der. Det tog også sin tid da... Måtte vægte svømmeren for at få højden så højt op som den skulle... Men nu køre bilen da også nogenlunde igen...

Tak for hjælpen...

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com

Reply

You must log in to post.