Original vw????????? jeg har været inde på det før, i et tidligere indlæg på denne tråd har jeg stillet spørgsmål ved hvor mange originale vw´er der findes........her er der nok mange der vil påstå deres bil er orignal, det stiller jeg sku spørgsmåltegn ved,(bare for at være ordkløver) og her er grunden...i nudansk ordbog er der 3 forskellige forklaringer på original, de er som følger:
1) original1 [åjgiZnaOl] sb. -en, -er, -erne1. den oprindelige udgave af noget, som en kopi er en efterligning af c KOPI, EFTERLIGNING ¯ tage en kopi af originalen · originalen er i guld, men efterligningen er af messing · originalen kan ses på museet ¯ originaldokument · originalindbinding · originalmanuskript · originaludgave· en tekst som en anden tekst er skrevet af efter c AFSKRIFT ¯ jeg sendte en bekræftet afskrift og beholdt originalen· en tekst som en anden tekst er en oversættelse af ¯ oversættelsen kommer ikke på højde med originalen2. en person hvis adfærd, påklædning m.m. virker særpræget = SÆRLING, EXCENTRIKER ¯ han er byens original· (neds.) en person som er et fjols ¯ du er vel nok en original hvis du gør det · din original!
2) original2 [åjgiZnaOl] adj. -t, -e; -ere, -est1. = OPRINDELIG ¯ de originale guldhorn blev smeltet om, og der findes nu kun en efterligning · museet har det originale alter, men har ladet lavet en kopi til kirken2. som adskiller sig fra andet ved sin kvalitet ¯ en original idé · en original kunstnerAFLEDNING: originalitet sb. -en
3) originaludgave sb. -n, -r, -rneo = FØRSTEUDGAVE.
De 3 versioner er copy/paste fra elektronisk nudansk ordbog.
Nu er jeg ikke Dansklærer, men elektriker, men som jeg læser, forstår og tolker de 3 variationer, så er det førstegangsudgaven..............
Med farer for at træde nogle over tæerne, så vil jeg vove den påstand at der max er 5 originale vw´er i DK, resten er plastret til med kopivarer der tilmed ikke er lavet af volkswagen :-)
Så kan vi ikke bare blive enige om at vi alle kører rundt i original stils kopier der ligner den ægte varer, og glæde os over vi holder liv i dem, så kan vi ryste på hovedet over alle de andre tosser der ikke forstår os kopinarkomaner :-)