Er der nogen herinde der har opskriften på en opgradering af en 1600cc standard dobbeltportet motor. Den skulle gerne kunne yde minimum 90HK?
Er der nogen herinde der har opskriften på en opgradering af en 1600cc standard dobbeltportet motor. Den skulle gerne kunne yde minimum 90HK?
Dobbelt 36mm Weber/dellorto
Portet toppe
Større ventiler
Tarmslyng
Er anden knast ( der findes en masse )
Så burde du være ca der!
Ok ja plus alle de andre ting som følger med ;)
Her er min opskrift hvis jeg skulle bygge sådan en fætter:
Går ud fra du har en komplet donormotor hvor du kan genbruge diverse stumper så jeg lister kun der nye stumper der skal købes:
Ny AS41 motorblok (IKKE noget med at bruge en gammel slidt blok!)
Nye knast-, plejl- og hovedlejer
Modvægtet krumtap
Nye cylindere/stempler
Stålstødstænger (kortet op til rette længde på vippetøjsgeometrien bliver korrekt)
Nye stødstangsrør
HD-ventilfjedre (i ordenlig kvalitet)
Nye ventiler
Nye ventilstyr
Boltet vippetøj
Portning af toppe
Fræsning af toppe for 9:1 kompression
Dreje af stempler eller cylindere så vendehøjden bliver 1.2mm
3-vinklet sædearbejde
Engle w110 knast (eller lignende omkring 284 graders duration)
Nye ventilløftere
IDF indsugningsmanifold
Weber 40IDF (et sæt)
1 1/2" merge header
En potte der flower godt
Ekstern oliekøler (motorblok skal lavet til full flow)
200mm svinghjul, trykfod og koblingslamel (evt. få renoveret dit nuværende svinghjul hvis det i forvejen er 200mm)
Åndeboks + diverse slanger
Strømfordeler (Mallory, Pertronix eller noget lignende)
Pakningssæt
...resten af stumperne tages fra donormotoren og ALT skal måles efter og skiftes til nyt hvis det ikke holder mål. Når motoren er færdig skal den et tur på rullefelt og dyses.
Jeg har selv en 1600 motor der er bygget nogenlunde efter ovenstående opskrift og den giver 95hk. og den kan holdt til at få nogle stryg.
Sørg for at lave ombygningen ordenligt første gang så den ikke springer i luften når den får nogle klø, det er set alt for mange gange. Det er ikke billigt, men til gengæld er det sjovt. :-) Hvis du ikke er villig til at putte de nødvendige kroner i projektet så hold dig til standard motoren i stedet, det kan ikke betale sig at tune og så bruge gamle opslidte stumper.
De første 10-20 ekstra heste er nemme og billige at hive ud af en 1600 motor, men skal du hive 40-50 ekstra heste ud af den bliver det altså noget mere krævende og ikke mindst mere kostbart hvis det skal kunne holde.
Ja 90HK på en 1600, Så skal man spænde hjælmen og holde på med stumper (og penge)
den her lyder rimelig kvik
http://www.youtube.com/watch?v=VPVqYRrQBA0&feature=player_detailpage
retro
ja retrosmed - og topstykkerne på den der koster næsten det samme som 10 gode komplette turnkey 1600 ccm db motorer.
Du laver bare en kopi af denne her :
http://www.youtube.com/watch?v=3Xdks-j3yt0&feature=fvwrel
You must log in to post.