Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Samba ruder

Tags:
No tags yet.

(permalink) Humlebien Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er der nogen som har erfaring i at ombygge en alm. splitbus til en samba. Montering af ruder i taget, som disse her:
http://www.thebusstop.com.au/busstore/products/62/203/samba_roof_window_sections/

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ja det er bare med at gå igang - men skal du ud og købe alle samba delene er det billigerer at købe en samba...

man kan få alt i nyt til sådan en ombygning med undtagelse af det ur der sidder i instrument bordet - men resten kan købes som nyt uanset årgang.

men hvorfor bruge så mange penge på noget der ligner når det er billigerer at købe en ægte ????

har selv en samba uden sambaruder - som så ikke er en samba , men min er uden ruder fordi jeg ikke vil ha dem - ville jeg det havde jeg købt en samba i stedet for.
den har dog foldetaget fordi jeg syntes det er fedt med foldetag.

har du derimod en orginal sambabus der er alt for rusten forneden, men ok frisk i toppen , og en alm 11 vindues bus hvor det er lige modsat kan jeg godt forstå du vil klone de to biler.

du skal også bruge

tre ekstra bundplader stål
to ekstra sidevinduer stål og glas
evt to hjønevinduer stål og glas
evt ny bagklap med større bagvindue
foldetags ramme og hele mekanismen med under og over tag
sambatrim til body , paneler og kofangerer
samba trim indvendigt, dørpaneler, ur, tremmer til bagruder, rør til bagsæde, tøjkroge, håndtag til foldetag, chrome håndtag til vent ruder, to komplette de luxe bagsæder, nyt rat m hornkontakt osv osv osv osv ....

som nævnt - det er billigerer at finde en komplet samba ;0)

er bilen komplet fra begyndelsen af , koster det næsten det samme at renoverer en samba , som det koster at renoverer en alm splitbus. der er lidt foldetagsdele og lidt ekstra gummilister at købe, men det er ikke det der stopper projektets økonomi.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Som Bornholmer skriver er det (måske) billigere at købe en ægte samba, hvertfald nemmere ...

Men vil du lave en 19 ruders bus (samba er 21 eller 23 ruders), så sæt igang.
http://www.thesamba.com/vw/archives/dic/pix/19window.jpg

Normalt skifter man taget over fra en rådden samba...dem er der bare ikke flere af på skrotpladserne.

Er du ikke skræmt endnu så kan det meste fås i uk
http://www.autocrafteng.co.uk/products.asp?id=5&gmnu=60&cmnu=1

jeg har erfaring i at ombygge en svensker samba( = tag hærget med stiksav) til alm tag, sammen med Scharling...way back.

jeg har 6 org samba ruder og gummilister til salg...kun glassene.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ja køb rudehullerne direkte ved fabrikanten i england - billigerer end at få dem hjem fra USA

http://www.autocrafteng.co.uk/

resten af dele skal du ha fat i noget der kaldes funky green panels også i englang..

alt trim kan købes ved creative engineering også i england

men bestil alt på en gang - fragt fra england er lidt dyrt.

kabinen er dog billigst i USA - samt gummidele mm smånips.
man kan få en komplet ny kabine med nyt orginalt betræk og pyntelister, bundmåtter , himmel mm.

men igen - overvej at køb en komplet orginal færdig samba istedet for, det er ofte billigerer end at lave en selv.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Humlebien Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hold da op - tak for alle råd om fordele og ulemper (dog flest ulemper). Min bus har allerede 13 vinduer. Planen var så blot at få loftruderne i. Ikke foldetag, og heller ikke de bagerste hjørne-bagruder.

Måske har jeg misforstået et eller andet - kaldes en 21 vinduer også for samba. ?

Bussen skal alligevel males om.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det er kun en 21 vindues og en 23 vindues bus der kaldes samba busser - pga foldetaget og tag ruderne..

men vil du ha ruderne og ikke foldetaget ???? så bliver du da den første og måske
eneste - har aldrig set det før. Men er din bil komplet nu har du jo allerede en del af det dyre tilbehør.

en 13 vinduesbus er bare en deluxe - dvs en samba uden foldetag og tagvinduer.
der findes også en 15 vindues model - dog lidt sjældne - med mindre den er made in brazil 1968 til 1974 - dem bør man holde sig fra = genbrugsjern.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den findes "næsten" allerede herhjemme i form af Lars Holm´s pick up med samba ruder ;-)
Den som Per Frosty har nu :-)

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) Humlebien Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tal for svaret Bornholmer - som jeg forstå dit indlæg, så er det ikke originalt med tagvinduer, hvis ikke foldetaget også findes. Hvis det er tilfældet, skal min bus ikke monteres med tagvinduer.

Jeg var overbevist om at den også kom med tagvinduer, og uden foldetag.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

nej det gør den ikke - er ruderne der, er foldetaget der også always.

det kan dog godt lade sig gøre omvendt - dvs at foldetaget er der , men uden tagruder , det er dog kun alm på en 11 vindues bus.(og min 13 vindues *GG*)
på sådan en bus er indertaget MED rudehullerne, men ikke ydertaget.
fungerer som en forstærkning for den tabte bærestyrke når der er hul i taget.


en 11 vindues har dog ikke de luxe udstyret, selvom den har hul i taget, så har
den helt almindeligt kombi indretning og ikke noget udvendigt trim.

hvis du kun er vild med ruderne og ikke taget kan jeg anbefale en Landrover høhø

iøvrigt er det ofte tagvinduerne der lækker med regnvand og ikke selve foldetaget der er utæt. et orginalt foldetag er næsten altid tæt så længe der ikke er huller i dugen.Har du hørt om et utæt bus foldetag er det næsten med sikkerhed et uorginalt eftermonteret tag.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har du stadig din bus Bornholmer...troede du havde solgt den :-)

Vw var meget fleksible, så hvis nogen ønskede skylights uden foldetag, så leverede de det sikkert.
I Camper og Commercial er der en samba, hvor man har fravalgt vinduer og foldetag, ikke bare en deluxe, men M koder der viser fravalget!

Uanset om det ville være korrekt med både foldetag og skylights, så er det fake..i alle kombinationer... men 4 eller 5 skylights i hver side..ville da være cool..og give lys i kabinen.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Humlebien Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for alle svar - jeg er blevet en del klogere her, og kommet frem til at mit tag forbliver intakt.

jeg er glad for at du/bornhomler skriver høhø ved forslaget om Landroveren - men lækker tagrude har den da.


Reply

You must log in to post.