Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Opstramning af torisionsfjedre i fortøj?

Tags:
No tags yet.

(permalink) jens r. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej! Jeg har en 67èr type 1, som er uden affjedring på forhjulene og har muligvis kørt rundt sådan i lang tid, uden at være klar over det! - når jeg træder op på kofangeren er den stiv som et brædt, men kan godt løfte den opad! - Måske der er en her som kan fortælle mig mig hvordan man strammer torisionsstængerne op på bærearmene, da de ser ud at være fikserede i nogle pinol-huller, der kun kan sidde i en standartstilling, uden mulighed for opstramnings-regulering??

-------------------------------------------
VW T1 årg.1967
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Torsionsfjedrene kan ikke strammes op, men det er vel heller ikke dit problem? Hvis du ikke kan fjede bilen, er det fordi dit fortøj enten ikke er smurt jævnligt eller at forbroen er skiftet uden at bærearmsbøsningerne er tilpasset med en rival.

Start med at smøre grundigt med en fedtsprøjte. Hvis det ikke hjælper, bør bærearmene afmonteres så du kan undersøge sagen ordentligt.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Og når du har smurt den godt og grundigt skal du have bevægelse i broen. Dette kan ska ved enten at stå i reservehjulsbaljen eller køre en tur hvor der er mange fartbump eller meget ujævn vej med lidt god fart i bilen.
Du skal være velkommen til at ringe hvis det er-

Hilsen Peter 31717970

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) jens r. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det lyder okay! - Den har ellers fået med fedtsprøjten for hver 3000 km. ved olieskift. siden forbroen blev skiftet sammen med rammehovedet for ca. 30000 km. siden. - Når jeg løfter forenden op med dunkraften, strækker hjulene ud, men ryger tilbage i bundstilling, når jeg sænker den ned igen - fjedrekraften virker slap! - Men jeg må ned og se på det en gang til! - skal nok give en briefing hvis der sker noget i sagen! - Men stadig lydhør!! - p.f.t. jens!

-------------------------------------------
VW T1 årg.1967
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Og alle pinol skruer er der stadig ?

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis du selv har fornemmelse af at den er vedligeholdt med fedt og ikke er rustet fast. Så er der jo den mulighed at nogen før dig har skåret, drejet og svejset den midterste del af rørene og derved drejet hele fjederpakken for at sænke bilen.
Sidder pinolboltene nedad i 45 grader i forhold til vandret ?
Ellers er der jo ikke andet at gøre end at skille fortøjet ad og se hvor det går galt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Genau Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Knækkede fjedrelag

(permalink) jens r. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Alle pinol-skruer er på plads i 45 grader - og der har ikke været lavet noget smart ved den, for jeg har arvet den efter min far som var udlært automekaniker og havde kørt vw siden 1963. - Har selv købt denne i 1992 for 300.- men måtte overlade den til ham, da rustarbejdet oversteg mine evner. Har dog været med på sidelinien under hele processen. Så jeg kender alt bilens liv de sidste 20år! - Og knækkede fjederlag! Uha! det lyder ikke rart!........ men tak!

-------------------------------------------
VW T1 årg.1967
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er da et lille problem. Find to brugte fjederpakker fra en oprustet forbro.
Lad være med at vaske dem rene for fedt og fylde dem med sand. Og lad være med at vende dem. De skal køre som de sad.
Køb en brugt forbro til at tage dem fra. Lad dem sidde i forbroen til du skal bruge dem og flyt dem når du er klar og har skilt din egen bil ad.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jens r. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Okay! lille problem for en, og stort for en anden, Hmmm! -Jeg har faktisk to halvrustne forbroer liggende - men torision-fjedrene er taget ud og pakket ind i noget syrefri papir. - men hvad vej de har vent osv. ved jeg ikke! .. Og det er jo ikke sikkert de er knækket?...... tror jeg lader det hvile et par dage! ....? jr.

-------------------------------------------
VW T1 årg.1967
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der er ingen grund til at løbe rundt om den varme grød. Skil det ad og kig til det. Det forsvinder ikke af at man lader det ligge. Og det er vel en hobbybil ikke ?
Ellers sæt den på et værksted. Det er to muligheder man har. Eller sælge bilen.
Og kan de overhovedet vende "forkert" ? Er pinolhullerne ikke borede så de ikke kan vendes ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

er den sænket / en uorg forbro - så har du forklaringen - men kan ikke se om dette er tilfældet ud fra din beskrivelse - heller ingen der har spurgt om det efter 11 reply's ?

men skil det ad og kig på det

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er sgu da underordnet om det er en sænkningsforbro, eller uoriginal for den sags skyld. Er delene ikke tilpasset ordentligt, eller i fornuftig stand/brugbar stand, virker det heller ikke på en original forbro!

Det kan sagtens lade sig gøre at få en uoriginal forbro til at virke korrekt, hvis blot stumperne er i orden og arbejdet gøres korrekt. Men mon ikke der kommer en forklaring, når delene er blevet adskilt?

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Altså!, hvis det har virket, og forbroen er blevet smurt jævnligt, og den endvidere nemt kan hives opad, men bare falder til bunds igen, tyder det jo meget på det som Frank hentyder til. - Nemlig trætte eller brækkede fjederplader.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ved ikke og det er det som er galt med din! Men ja jeg fik min var den os stiv uden affjedring, det var mine støddæmpere som ikke kunne bevæge sig ned a! Men kunne godt trækkes fra hinanden, hvis du forstår?
Mvh Lars

(permalink) jens r. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det med den varme grød....Tjahh! kan der være noget om.. Men pauserne på sofaen har affødt mange gode ideer! (Broen er vist nok uoriginal) - og sælge den ..ALDRIG! ...så "jeg-må-vel-te-ed!"

-------------------------------------------
VW T1 årg.1967
(permalink) jens r. Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har nu med megen møje fået skildt de underste bærearme fra bro-rørene. De gik så stramt, at man måtte bruge en hammer og en træ-klods, for få dem af! - Det er de inderste bøsninger der strammer om akslen! - Jeg har givet dem noget "Nulon" ptfe-fedt! som som har hjulpet noget. Men de skal nok have en let omgang med en Rival for at blive helt gode! - Går ud fra det er Bronce-Bøsninger? - Jens.

-------------------------------------------
VW T1 årg.1967
(permalink) staer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg er selv i gang med en forbro fra 67. De inderste bøsninger er næppe blevet mindre med tiden. Hvis du ser på anlægsfladen på bærearmen kan du måske se hvor problemet er. På mine var der i hvert fald ikke tvivl.
Jeg har torsions-fjedre fra min gamle forbro hvis det har interesse

(permalink) jens r. Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har selv indtil flere på på lager!

-------------------------------------------
VW T1 årg.1967
(permalink) jens r. Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En justerbar Rival har gjort underværker - det kører fint nu, indtil videre! - Bøsningerne er ikke lavet af Bronce, men af noget Bakkelit-matriale, som skulle være monteret i nogle af de Brazilianske Forbroer.! - Måske et ustabilt matriale, siden mine bærearme pludselig sad fast?? Hmmm! Håber ikke det gentager sig! - jr.

-------------------------------------------
VW T1 årg.1967

Reply

You must log in to post.