Er der nogen der har erfaring med at bruge en 964/993 blæser på type4 motor. Det lille foreste remhjul trækker den lille mølle bagved generatoren.
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
Er der nogen der har erfaring med at bruge en 964/993 blæser på type4 motor. Det lille foreste remhjul trækker den lille mølle bagved generatoren.
Du har vel mulighed for at "geare" blæseren ned så du kan forsøge at undgå de store effekttab, som det jo har vist sig at porscheblæserne fremviser. Og så stadig kunne lade tilstrækkeligt.
Ud fra billederne ville jeg i første omgang bekymre mig mere om, om den overhovedet kan få plads i blæserhuset og komme af med luften, så den også kan køle.
efter hvad jeg kunne læse mig til tager den kun 8 hk. Hvilket er væsentligt mindre end en alm 911 11 bladet . Og mindre end type 1. Det er bla de 2 remhjul jeg er i tvivl om hvordan løses. Det virker til at der er plads. Den 11 bladets diffuser er samlet set længere.
Ja 8HK, så begynder det da at ligne noget. Ellers nærmede man sig jo 25HK
citat:An original 12-blade 964 fan uses only 8,1 hp at 6100 rpm!!
I say that is WAY less than a type 1 fan at that rpm
http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=5973&page=7
her er lige nogle nye billeder fra garagen Frank der viser hvor meget den fylder. Den yderste remskive driver generatoren og den inderste blæseren, men jeg har fundet andre billeder på nettet hvor der kun er en remskive. så de må vel være koblet sammen.
http://www.pelicanparts.com/techarticles/pcar_com/vbelt2.htm
Hej Niels,
jeg kører med 964 blæser med et remhjul, det køre fint, men du skal hen og lege med glasfiber for at få det til at være i blæserhuset. Og der er ikke meget plads ved strømfordeleren.
Hilsen Svendsen
okay tak for tilbagemeldingen, har du evt nogle billeder du kan sende, hvad har du ændret på dit blæsehus. Det ene jeg har er BAS modellen den er meget kort og så har jeg en model som jeg ikke kender fabr, på det er noget dybere.
du må gerne sende info og billeder til min mail. Hvor bor du, det kunne være man kunne se det.
mvh. Niels
Der er også nogen der glemmer eller ikke ved at den udvendige diameter på blæserringen skal drejes ned til 260mm. -
Ja og der er også nogle som ikke ved, at hvis man drejer så meget af en 964 blæser har du kun vingen tilbage :-)))
Hvem er ham der den franske fætter, der har fundet ud af det med de 8,1 HK. For mig at se er det noget mere bøvlet at bruge den blæser. Den lille blæser bagved bruges den ikke til noget A/C i den originale opsætning?
Ja, Porsche blæser tager måske heste, men det er vel blot et spørgsmål om at have nok at tage af eller om man vil have det look på sin motor eller ej.
Ligesom DTM er Porsche blæser blevet det helt store farlige emne.
Er spændt på at se om min springer i luften. 911 11 bladet blæser, drejet ned til 260 og BAS blæsehus.
Synes faktisk det kunne være interessant at samle reel info omkring det her i den danske vw scene. Der er fantastisk mange internet rytter i udlandet, og hvor meget er fup og fakta.
Frank, har du ikke også kørt med Porsche blæs engang på Type 4. Mener da der var flere af jer gode mennesker i Ålborg der gjorde.
Jow-jow jeg kørte da med porscheblæser på et par motorer. Men det var også før man vidste noget om topstyktemperatur og vi anede da heller ikke at de tog så meget effekt som de gør.
De tyske tunere har åbenbart rodet videre med det og det kan man også se på udformningen af deres blæserhuse. Jeg tror også effekttabet har noget med udformningen på blæserhuset at gøre. En blæser er en underlig størrelse når den ikke kan komme af med luften.
Meen når et kølesystem til en type4 koster over 2000 euro -
Jeg kender ikke franskmanden, men fandt også dette citat:
Quote:
Why does it take so much HP?
If you read through the thread I posted you would note that @ 6100rpm the 3.6 fan is moving 1010 liters of air /sec = 8.3hp
An HVAC engineer friend and I did the calculations and they are correct thats what it takes to move that much air. That fan is moving a lot of air.
__________________
Bill Verburg
'76 Carrera 3.6RS(nee C3/hotrod), '95 993RS(clone)
Det er ene og alene problematiken vedr monteringen, jeg ikke har løst, men det ordner sig nok.
Noget helt andet er at jeg synes den er federe end den 11 og 5 vinget, som er ca 30 år ældre teknologi og så fordi den larmer mindre, trods mange sværger for netop den lyd. Jeg vil gerne have looket, men også en støjsvag motor. I princippet er jeg ligeglad med hvormange heste den tager, som Henrik skriver, så er det bare med at have heste nok :-)
Jeg har masser af plads i blæsehuset, både til den nye type og den gamle med diffuser.
Det gør ikke noget at tråden tager en skæv retning. Jeg synes også det er interesant at høre om der er nogen der har oplevet problemer med kølingen med Porsche blæser. Når man kigger på de store tyske tuningsfirmaer, så laver de kun de store motor med Porsche blæser - man skulle jo synes at dette måtte skyldes at det er det de har bedst erfaring med. Hvad ved jeg :-)
Ha Niels, første gang du starter en 2,6 op, så snakker den noget :O) Støjsvag = så køb en 1200.. he he :O)
Men jeg er spændt på at følge det. Må sige du er på rette vej med center luft filter o.s.v.
Jeg så engang en 1303 cab i sverige, tysker. Super flink mand, havde fået bygget 2,4 type 4 ved tysk tuningsfirma, kan ikke lige huske hvem. Men bilen sagde ikke en skid når han kom listende med let fod, til gengæld når den fik gas "så kørte bussen".
Og jeg fandt så det her i samme tråd som nævnt ovenfor
"The 964 has two belts with different drive ratios.
Basically Porsche needed to add a beefier alternator. That unit was a big larger and so the fan had to become a larger hub giving shorter blades. Now the fan also should be less noisy. So with two seperate drives each unit could be optimized without crossings or compromisses. The 964 unit does flow a much lower amount as Porsche had deletet the oilcooler and the heating freshairduct will not restrict the flow. The fan will not have enough flow for a normal 3,2 application and so you have to overdrive it into the power suking high speed.
No benefits. The largest benefit would be to underpulley the alternator and use a smaller unit with has less drag. Just short the old 911 had 650 W while the 964 has 1600 W. In other words the old unit delivers 0,9 HP at full load and will suck some 2-2,5 HP from the engine. The 964 unit will deliver 2,2 HP and suck some 5 HP from the engine."
Men igen, man skal gøre sig sine egne erfaringer, er min mening
Jeps det er lige den stil jeg kan lide, men bare det med udstødningen er jo også en videnskab. går og overvejer 1-3/4" header med magnaflow potter i begge sider i system som BAS, men jeg har ikke bestemt noget endnu,
Jeg sidder her og og tænker: Med de oplysninger I samler sammen om det ene og det andet. Jeg vidste f.eks. ikke at den nye vinge havde en så stor generator og også en stor udvendig diameter, som så giver pladsproblemer bla.
Når jeg bygger bil eller motor. Så forsøger jeg altid at holde f.eks. vægten nede. Jeg kunne f.eks. ikke finde på at bygge en 1600W generator på hvis der fandtes en 650W. Det er rigeligt på en VW.
Med de oplysninger I har lagt frem her ville jeg bruge en nedgearet 11 vinget drejet ned til 260mm. udvendigt. - I et godt blæserhus.
Niels: Har du haft en Magnaflow potte mellem hænderne ? Er du klar over hvad den vejer ? To af dem ? :-)
Det fleste 11 vinget har enten en 75 eller 90 amp. generator. 964/993 møllen har enten en 90 eller 115 amp. Jeg har ikke forstand på om det har den store forskel. men jeg har en del møller men vil da helst bruge den nyeste generation. Der er trods alt ca 35 års forskel på dem. den lille gamle 650W sad i de første 2 liters i 63 og den nye blæser kørte jo op til 98. Det skulle ikke forundre mig at Porsche havde lavet en del forbedringer undervejs, velvidende at den ældste type sikker er god nok til mit behov, så vil jeg dog hellere have den nye pga. støj og udseende. (det er vel ligesom med kvinder) Jeg har fint plads til 993 blæseren i mit blæsehus. Jeg har ikke haft en magnaflow i hænderne, men det var egentligt også en dynamax potte jeg mente, jeg huskede bare forkert. Ved ikke hvilken er bedst, men dynamax oplyser deres flowtal på produkterne. Har lige haft dynamax lydpotten i hænderne og den føles da dejlig :-)
Jeg har det lidt med kvinder som med fjernsyn. Når man endelig finder et hvor billedet er i orden, er den gal med lyden !
Ha!!!!!!!!!!!!!!!!
You must log in to post.