Ja som overskriften siger.
Kan en bobbel fra 60'erne synes og godkendes med selvmordsdøre??
Har set en på dk plader, men er det muligt/lovligt?
mvh
RS
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
Ja som overskriften siger.
Kan en bobbel fra 60'erne synes og godkendes med selvmordsdøre??
Har set en på dk plader, men er det muligt/lovligt?
mvh
RS
Jeg har søgt under samme. og hvad jeg fandt frem til så var det ikke lovligt i Dk. Men jeg søger stadig.. for det kan da ikke være så svært. med en ordentlig montering må det da være lovlig. P.s ringede også til dem der kender reglerne og han ville vende tilbage. er 2 måneder siden. og har intet hørt. + lagt en besked efterfølgende som ikke er svaret på. så får vel intet ud af ham
Daniel: Ja det kan jo virke fjollet at det ikke er lovligt, når man tænker på alt andet der er lovligt på en vw (eller var lovligt)
smid endelig en beske hvis du hører noget. så lover jeg at informere dig :-)
Idag er det jo desværre blevet sådan at hvis man vil have et konkret svar så skal man kontakte Trafikstyrelsen og få noget på skrift hvis det skal kunne bruges.... !
Jeg kan selvfølgelig godt se at deres begrundelse er at hvis vinden tager dem og de flyver op, ja så ville det blive svært at styre bilen. Men jeg sidder bare og tænker. Hvis der kan laves en motor hjelm der sådan set også er en selvmords. hvorfor så ikke døre?
altså der er da også nyere biler med selvmords døre ala mazda rx 8...bagdørene er da selvmords style...
så der blir da stadig lavet biler med den slags døråbninger:-)
Nuller : de nye døre har en sikkerhedsanordning.
Mener heller ikke de kan åbnes før du har åbnet den forreste dør, som åbner rigtigt.
Godkendelse af evt beslag ligger i den dyre ende, da det skal testes.
Men det virker lidt fjollet det ikke er tilladt, når man tænker på hvad der ellers er synet og godkendt på div. Luftkølet
Jeg lavede denne bil for 6 år siden, den blev godkendt, med selvmords døre. Alt der blev bygget om på bilen, blev skrevet ind i syns papirene så man efterfølgende kan se at den er synet med alle disse ændringer, og forlagt "skat"
Afgift betalt.
Men om den går i dag, tvivler jeg på. Det kan Frank Andersen nok svare bedre på.
http://vwnettet.dk/topic/121659
Lyder meget logisk med den sikkerheds anordning;-)...nok også derfor alle de nye biler kun har på bagdørene...det slog mig efter jeg havde sendt mit sidste indlæg...har i søgt i tyskland om der er nogen med tuv??....ved godt at det ik er = med at det er ok i danmark,men mer af nysgerighed
Scharling: den er sgu cool nok :)
Nuller: den bil jeg havde kig på står i Sverige - med svensk reg. - men det er vel værdiløst i dk
sikkert nok RS...har selv fundet et par fra tyskland,men igen tüv godkendelse er jo ikke ensbetydende med den går i dk haha
Selvmordsdøre er noget amerikansk noget. Hvis du springer ud af en bil med baghængslede døre bliver du da nakket af døren. Det lyder ikke som en anbefalelsesværdig slutning. På Dansk hed de kidnapperdøre fordi man jo kunne komme op bag en der gik på fortoget og åbne døren og nappe dem.
De fleste dørhåndtag og låsemekanismer fra dengang var taget direkte fra huset og derfor kunne den mindste pilfinger resultere i at døren blev revet op under kørslen Samt at på grund af dørlåsen var en simpel pal ville det mindste vrid i karrossen betyde at døren røg op ved kolision og da der heller ingen seler var tog man et hovedspring ud af bilen.Det var heller ikke nødvendigvis skidt da trafiksikkerhed og deformationszoner endnu var fremmed ord og biler kunne finde på at gå i brand efter sammenstød. Så lidt ligesom nu hvor folk ikke tør hjælpe på grund af faren for eksplotion (dengang var der en lille fare) så var det måske bedre at være ude af bilen.
Med moderne låsetøj og sikkerheds håndtag burde der ikke være nogen problemer. Man kunne jo f.eks.lave el åbning over et relæ så der ikke kan åbnes i fart. Men uanset, Den Danske stat reagere som en supertanker og tænker ikke kun på trafiksikkerhed. 1st. prioritet i DK er afgifter så måske hvis nogen foreslog en fed afgift på dem?
R.S........kør hen til din lokalesynsmand og fortæl ham hva du vil lave på din bil,og råber han merkblatt751 som det første, så prøv en anden som osse kan syne andet end suzuki alto'er,det er altså ikke alt der behøves godkendelser på i dagens danmark,du kan evt lave det med de org dørbeslag,altså i grove træk flytte om på a og b-stolpe,og så købe et sæt bearclaws så er en extra "lås" så døren ikke kan gå op under kørsel.
Der er 3 ting som skal overholdes man skal bruge de org. beslag/dørhåndtag eller noget der er tuev godkendt. Der må ikke være skarpe kanter og udragende dele og til sidst må døren ikke kunne springe op når bilen kører. Det er de krav der er til en bildør lige meget hvad vej døren vender. Vi synsfolk må jo også godkende lambodøre nu bare hængslet er godkendt eller af kraftig matriale så det kan holde. Så slå jer bare løs.Se evt. vejledning om syn af køretøjer på færdselsstyrelsens hjemmeside afsnit 9.01.003.
Man kan da ikk vende hængslet om Hvis der ikke må være udragende dele ;)
Ja ellers skal det da være for at vende det så døren åbner indad.
Ellers godt at vide med godkendte hængsler og låse. Formoder der også kan bruges hængsler og låse fra andre modeller, Evt.nyere.
Hvordan med låsende? Ingen specielle sikringer?
Har hørt rygter om at f.eks. tagsænkning af biler kan godkendes hvis bilen er fra før 1974 eller producenten godkeder det. Er der noget tilsvarende på låse og hængsler? Det skulle så nok være efter 74 pga crashtest.
På en bobbel er dørhængslerne jo noget der rager ud men de er godkendte så man finder jo bare en måde at sætte dem på den anden side af døren hvor de så også ville rage ud. Ekstra sikring af døren god ide men ikke krav døren må bare ikke kunnne åbne sig mens bilen kører.Det med tagsænkning har jeg ikke lige fundet noget på endnu der bilerne skal jo være kolisionssikret,men der står jo ikke noget om taget men hvis der blev sat cabvanger på så burde det i realiteten lade sig gøre.
Mine selvmordsdøre er lavet med de originale hængsler og låse ved at skære a og b stolperne ud og så bytte rundt på højre og venstre side sådan så døren stadig åbner udad.
det kan sku da kun ende med at blive fedt det der hassan det vil jeg sku glæde mig til at se færdig
Det med tagsænkning skulle gælde alle biler, også dem med selvbærende karosse. Blot de er indregistreret før 1974 hvor man startede med crachtest. Så biler fra før 74 kan man jo ikke bevise om de bliver mere eller mindre sikre af en tagsænkning, Der er gode argumenter for begge dele, Kortere stolper=større styrke, Stolper uden samlinger=større styrke. Det skal jo nok som alt andet dreje sig om en specifik skæringsdato,
Det er ret interessant det i skriver, men også ret afvigende fra hinanden. Runex - du skriver os syns folk... hvor ligger din synshal :-)
Problemet for mig er at det var en svensk bil jeg havde kigget på som var ret cool.
Runex -kende du noget til IVA og enkelt styks godkendelser generelt?
Hvis, så må du meget gerne kontakte mig på 21240979 da jeg har brug for en rådgiver på området
RS. Du skal kontakte Trafikstyrelsen. Synshaller må ikke tage stilling til den slags.
Hej Frank
Trafikstyrelsen er MEGET tunge hvad det angår. Jeg har prøvet.
Ikke fordi man bliver afvist, men de kan ikke rådgive (hvilket jeg godt forstår med deres ressourcer)
Du kan heller ikke få svar på hvad der skal til for at kunne få en godkendelse (her taler jeg om low volume manufacturing)
Af samme årsag går jeg nu mod enkeltstyks godkendelse, dog primært IVA.
Jeg har så selv sammen med nogle af gutterne forsøgt at tolke mig igennem - og puha det er tungt når man ikke lige er med på "lov sproget" og dets forskellige tolkninger :-)
Derfor efterlyser jeg nogen som har lidt mere forstand på dette og som måske syntes det kunne være sjovt at sætte sig lidt mere ind i dette stof evt. mod lidt betaling
Prøv at kontakte nogen i DSRA Danish Street Rod Association http://www.dsra.dk
Der kører da lidt Street Rods rundt med selvmords døre i DK
Talte med en gut i hannover for et par år siden. Han havde en hvid VW limo i kan sikkert finde den på nettet. Den havde selvmords døre foran og var tuv godkendt. Han kom fra Berlin og kunne ikke få den godkendt der, så skulle til en anden delstat. Så de er derude :)
Bare et lille pip herfra :)