Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Split gearkasse og AB

Tags:
No tags yet.

(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej!

Jeg har søgt men kan ikke rigtig finde et klart svar. Det er sikkert et simpelt spørgsmål så lige en en gang til :)

Jeg har en D 1200 på splitgearkasse (6v)
Jeg har købt en AB 1300.
Kan jeg bare flytte svinghjul og kobling over fra 1200 til 1300, kontrollere slør og så montere?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) fvee Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis det er 180mm 109 tænder og samme typ. pakning så ja.

(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det må det vel være når det er den eksisterende kobling og svinghjul jeg vil bruge.
Jeg har kigget i "how to hotrod" bogen og den hjalp mig ikke videre. Den beskriver også, som du, at diameter og antal tænder skal være det samme.

Pakning? Hvordan ser jeg forskel? Det er noget med papir el. oring?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Din AB motor er med O-ring og 130 tænder og din D-motor er 95% sikkert med metalpakning. De kan ikke umiddelbart ombyttes.
En D-motor kan være 130 tænder og 6 volt. Men det kræver at bilen er ombygget.
5% chancen er hvis din D-motor er en nyere original ombytningsmotor hvor man så brugte et 109-tands O-ring-svinghjul. Men dem jeg har set har været til 200mm kobling. Jeg ved ikke om fabrikken har leveret 109-tands Oring og så 180mm kobling. men ellers kunne du jo købe en ny 200mm kobling i stedet for.

Når jeg nu lige tænker mig om, må du kunne købe en starterbøsning med den store udvendige diameter (gammel 6 volt) og den lille indvendige (6 og 12 volt fra 68-) Og så montere en 6 volts starter fra 68-. Den er nemlig magen til en 12 volts og passer så på et 130 tands svinghjul.
Så kan det godt være du skal slibe lidt i koblingshuset til det 130 tands svinghjul.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der sidder en pumpemotor i min vogn nu.
Jeg har ikke den nye motor i hus endnu så jeg venter lidt med at tage 1200'eren ud.
Står der ikke årstal på typepladen på køleblikket?

Bilen er 12 volt så i sidste ende kan jeg konvertere til 12 volt starter også.

Der er vel ikke andet at gøre end at jeg må vente med at gøre mere ved projektet indtil at jeg har fået motor ud og kigget på pakning/talt tænder :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

sidder der en 1200 pumpemotor i nu ? hvorfor vil du så skifte til en 1300 ?

er din pumpemotor frisk er den sikkert stærkerer end din 1300 ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja hvis ikke AB motoren har kørt under 75.000 og var blevet kørt af en præsteenke, så ville jeg heller ikke bytte.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.