Hej.
Lige et lille spøgsmål.
Er ved at bygge en 1600 plus motor til jagtpølsen.
Jagtvogn har et dårligt ry for at blive varme,skal man undlade at montere termostat og klapper i blæsehus ??
Har en gammel jagtpølse.
61814375
Hej.
Lige et lille spøgsmål.
Er ved at bygge en 1600 plus motor til jagtpølsen.
Jagtvogn har et dårligt ry for at blive varme,skal man undlade at montere termostat og klapper i blæsehus ??
Ja, de bliver lidt varmere end i f.eks. en type 1, men hvor meget plus er din motor? At fjerne termostat og klapper forlænger vel bare opvarmningsperioden, men om det giver meget ekstra køling er nok tvivlsomt.
Jeg har aldrig oplevet problemer med en std. 1600 50 hk, selv på sommerdage med 25-30°C, udover at de kan være lidt sværere at starte når de er varme pga. fordampning i svømmerhuset.
"Støvkasserne" på siden bliver ofte nævnt som årsag til den manglende køling, men det er en dårlig ide at fjerne dem hvis du vil bruge det originale varmeanlæg. De er der nemlig ikke for støvets skyld, men for at forhindre udstødningsgas i bilen. Var engang til jagtvognstræf i tyskland under en hedebølge, og bilerne uden kasser var nogenlunde lige så varme som vores. Til gengæld sukkede tyskerne meget over ikke at have ordentlig varme i deres - om vinteren vel at mærke :-)
Henrik
Håber på ca 75hk men det er nok en drøm :) har også tænkt på at montere en blæser der kan trække luft ind gennem sandkasserne. monteret med en termostat, men det er nok overkill ?? sidst jeg var i Hannover blev den varm. men det var også med den gamle syge motor :(
Sjovt, jeg sad netop og tænkte på samme løsning Carsten, så det må sgu da være vejen frem ;-) Har også engang set en der havde skåret et hul i den forreste del af kasserne, for at tvinge køleluft ind.
Men der er jo ingen tvivl om at generel slidtage i blok, lejer og krumtap etc. samt valg af motorolie har stor indflydelse på drifttemperaturen også. Farmer mfl. har beskrevet det en del i flere gamle tråde, men vi må jo lige have eksperterne på banen...
Montere olie temp. føler denne gang, men hvad er den bedste olie temp ??
Hvis den bliver for varm,så montere jeg sku de blæser :)
Hej .hva med at sætte en oliekøler under gearkassen med et gitter på (vindkølet),der er jo plads nok.mvh poul
Hvis der skal blæser på så skal du finde en elblæser der laver mere luft end motoren skal bruge. Det er nok ikke praktisk muligt.
Du skal forsyne motoren med kold luft udefra fra fartvinden eller en ekstra oliekøler.
Lige et indput .
Min bliver aldrig varm men jeg presser den dog heller ikke .Jeg har dog aldrig fået monteret støvkasserne og der er en beskrivelse af at olietemp falder hvis man åbner dem foran så de virker som et scoop
http://www.humeston.org/vwthing3/?page_id=36
Personligt tror jeg at det der hjælper er at der er et større areal når de bliver åbnet .
Er selv ved at bygge en motor og sætte olietemp måler på den .
Når den motor kommer i vil jeg køre uden støvkasser og montere dem senere for at se om der er en forskel i olietemp .
Æstetisk set er støvkasserne jo herregrimme! Af med dem og en oliekøler på forbroen, evt over gearkassen med term. blæser på. Man kan evt sætte noget finmasket gitter i hullet efter støvkassen til at tage blade og slikpapir mm.
Og så skal motoren jo selvfølgelig være stillet lige i øjet. Jeg tror mange varmeproblemer kommer af at tænding/ventiler ikke står perfekt.(taler af erfaring)
Og så kører jagtvognen vel tit med en strømfordeler uden vacuum og en håbløs lille hoveddyse og skulle stå 0 grader før top i tændingen.
Hvis man sætter en karburator og strømfordeler på fra en PERSONBIL ikke fra en type2 (043-) og så stiller den 7,5 grader før top. Så kører den meget bedre.
What Frank said. Eller i det mindste modificer den originale fordeler til noget der ligner en 009.
En std motor, eller tæt på har ikke brug for ekstra oliekøling. Men i jagtvognen er motoren lidt hæmmet af restriktiv luftindtag. Hvis man ønsker at beholde de originale side luftkasser, kan/bør man bore et hul på 2" i hver kasse, øverst i frontdelen. (Eller skære et rektangulært hul ud med tilsvarende areal (2125 mm2)) Endvidere kan man, måske især på lettere tunede motorer montere en venturi ring, så blæsesystemet modsvarer de sidste type 2 1600 busmotorer. Det er det bedste kølesystem man kan købe for penge, udover DTM. Men den er ikke ret anvendelig sammen med std- eller centermonterede karburator i det hele taget.
Jeg har selvfølgelig løse venturi ringe til kr. 210.-/ stk.
T
Jeg montere olie temp føler, hvad er den bedste olie temp ??
Ja vist den står lidt fejl i tænding bliver den varm, har prøvet det :(
Og tak til alle der er kommet med indput :)
You must log in to post.