Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Knastaksler

Tags:
No tags yet.

(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er der nogen, som kan give mig svar på følgende ( dumt spørgsmål, selvfølgelig er der nogen som kan det)
Er der forslkel på knastakslen på en 1300 ccm. motor med nr. AR 149795 og en 1600 ccm med motor nr. AD 336237
Begge motore er med dobbelt dåse fordeler og statisk tænding 5 grd efter top

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ingen af de to motorer har en kinamands chance for at køre bare nogenlunde hvis de bliver indstillet 5 grader efter top. Har de mærker til det ? Det tror jeg næppe.
Men knastakseltiderne er de samme på de to motorer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for dit svar Frank. Må indrømme, at jeg ikke er sikker på, hvordan de er mærket men henholder mig kun til Dr. Etzold - So wird es gemacht

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har du motorerne med dobbelte dåser ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja det har jeg delvis. på 1300 ccm. motor med nr. AR 149795 er fordeleren skiftet til enkeltdåse. 1600 ccm. motoren - eller hvad der er tilbage af den (har kørt med fejlmonterede stempler på 2 cyl. - fejl pil retning) er der stadig dobbeltdåse, men jeg er bange for, at den er læk på den ene side. Med hensyn til fejlmonteringen, så kostede naturligvis både plejlstænger, plejllejer og krumtap - svejsemærker fra plejlstang uden lejehalvdel. Jeg er ikke den skyldige - motoren blev købt i den stand, skal siges købt under forudsætning af at den var slidt op.

top 010.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Æhhh, du har da rigtig fået blandet posen. - Mig bekendt kom AR motoren ikke med dobbelt dåse. Det var kun AB motoren, i de første 2 år. - MEDMINDRE det er en importmotor fra Schweiz eller USA.
1600 motoren kørte med det lidt længere. Op til 08/73, hvis jeg husker ret.

Knastakslerne er ens.
Og ja, de er NÅED bøvlet at få til at køre godt med de fordelere.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er nok mugligt, at jeg har fået blandet posen. Det har den tyske Diplom-Ingeneiur für Fahrzeugtechnik sikker også.

ccf27012012_00000.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja, oversigten passer ikke.
Dobbeltdåse på 1300 motoren var på ABérne fra 08/69 til 08/72 i Europa. Og på 1600 motorerne frem til 08/73. Derefter gik man tilbage til SVDA.
Som nævnt var US og Schweizer motorerne anderledes monteret. Kender ikke helt tidszonerne for dem.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja så er jeg på banen igen. Efter de oplysninger, som jeg har fået her – har jeg rodet lidt mere rundt på nettet og er blevet lidt overrasket med hensyn til den fordeler, som sidder på min 1600
Har fundet dette link og hvis det ikke er en dårlig spøg – ja så må jeg hellere få lagt fordeleren i en bankboks. Det virker ikke som om, at der er mange af typen, som har overlevet.

http://seekpart24.com/search?am=vw&as=181-69&c=100148&g=distributor-ignition&s=bosch

Nå – mon det er nødvendigt!

0 231 167 049 005.jpg
0 231 167 049 009.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har et par stykker du godt må købe til det halve :O), så er der også til din fortjeneste :O)

Som jeg har fået det fortalt så sad disse dobbelt vakum på nogle af de første 1302 modeller i DK.
Der var så også en specielt remhjul på krumtappen med andre mærker end normalt. Det gør at man tror den tænder 5 grader efter top, men det gør den ikke i praksis.

(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak Henrik det var nyttige oplysninger og det giver en god forklaring på min opfattelse af det statiske tændingspunkt. Jeg tror nu også, at prisen på den engelske hjemmeside er noget overvurderet. Når jeg har fået monteret de nye "indvolde" i maskinen glæderjeg mig til, at prøve en udmåling af hvor punktet ligger. Men det varer nok en måndes tid inden jeg når der til.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Medens jeg var i lære ved VW i Aalborg blev de biler "opsnappet" og ombygget til kun at bruge den ene side af dåsen og vi filede nye tændingsmærker.
De kører nu bedst når de som udgangspunkt står 7,5 grader før top.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er også hvad jeg har fået fortalt, at man lavede dem om, så snart muligheden bød sig.
Off topic, så er det jo lidt sjovt var det var VW ville opnå med disse "dåser" :O)på motorene. Ved du det Frank?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja det er noget med at hæve temperaturen i forbrændingskammeret når man kører påløb, altså motorbremser. Og dermed forbrænde uforbrændt benzin.
Det var et forureningskrav i visse lande man skulle opfylde. Vistnok f.eks. Sverige og Schweiz.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, tak


Reply

You must log in to post.