Bus dæk skal det være 6lags??
Bus dæk skal det være 6lags??
ikke hvis totalvægten er høj nok på dækket - men personvognsdæk er noget dinglede - så min foregående erfarings syntes det er en god ide med varevognsdæk fordi de ikke er så bløde i kassen som personvognsdæk !
Tak for svaret.
Sammenlign med en passat - den kører vel næppe på varevognsdæk?
og den vejer meget mere end end vw bus!
ja men passat kører ikke med svingaxler eller samme "høje" profil, og det er der de stive kasser kan gøre en forskel.
Hvad kører I med af fordæk på jeres sænkede splitbusser?
pjat! en passat kører vel med 195/65-15 eller noget der ligner. Det er der også rigtig mange busser der kører med.
Jeg har købt 165/60-15 til foran, da jeg synes de 165/45 som mange kører med er for små. Hvis man har mere end en 4,5" foran, så kunne 175/55 også være en mulighed. Jeg synes det sidder lige bredt nok på en 4,5" fælg.
165/55-165/60-165/65 var med i mine overvejelser...
Ok takker, jeg går ud fra at du så kører med just. standard bredde forbro og flippede spindler? Jeg synes bare der er mange setups med flippede spindler. Har selv anskaffet et sæt 165/50-15 til en smallet just. forbro og flippede spindler - satser på at den kan dreje uden at skrabe på og det er lidt en lav mellemløsning.. :)
Kører med justerbar 2" smallet og droppede spindler. Jeg må vente en uges tid med at se hvordan det kører :-)
tja ellers kan man da låne et sæt spacer godt nok 12 mm ..men jo ikke sikker de kan være der..
mvh jan
dvs du ikke har kørt endnu Rasser - så kan du da heller ikke vuderer om man kan mærke forskel på varevognsdæk eller personvognsdæk på en bus med svingaxler - hvordan ved du det ?
Hvis du ringer til din lokale synshal kan de via typegodkendelsen
fortælle dig hvad aksel vægten er for og bag og der udfra kan man
Vælge dæk med korrekt load index til bilen
Dækmanden har vel også en STRO-bog ?
vægten på personvognsdæk er fin - fejler absolut ingen ting, og ifølge loven kan det sagtens gå - inget problem der.
problemet med personvognsdæk og svingaxler er at dækkene er lidt "bløde" i kasserne , "dinglede" om man vil.
jeg lavede meget undervogn på min gamle samba bus for mange år siden - og en af de mest markante forbedringer af køre egenskaberne var skiftet til varevognsdæk , også selvom de gamle sagtens kunne bære bilen mht til lovgivningen.
men måske "kasserne" på højprofil dæk er bedre i dag end de var dengang - det er muligt. Det er trods alt nogen år siden efterhånden.
jeg kørte med nye bridgestone 195/65-15 bagdæk på en 5½ tomme fælg.
Og dæktryk på 35 psi på personvogsdækkene - og 32 psi på varevogsnsdækkene.
Og varevognsdækkene kørte MEGET mærkbart bedre - især i sving - og forskellen var mere makant jo mere læs der kom på.
der var ingen mærkbar forskel på fordæk pga den laverer profil - så her kan man fint monterer personvogsdæk.
Og Frank - du vidste dette spørgsmål ville komme: Hvad er en STRO-bog ???
STRO : Scandinavian Tire & Rim Organization
aha - tak
You must log in to post.