Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Interesse for kit cars i dk?

(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Sad og snakkede med nogle stykker her inde fra, i løbet af ugen og så tænkte jeg på, hvor stor interessen enligt er for kit-cars/replica`s her hjemme i lille dk, selv med vores "lidt" hårde regler og "høje" afgifter??

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den er vel ligeså stor som i andre lande. Vi bliver jo bare holdt nede, som befolkning, af de stramme regler og høje afgifter. Det gælder jo ikke kun kitcars.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kew Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der er en stor interasse, mange som jeg har talt med i de snart 11 år jeg har haft speedster kitcars ville gerne men stopper pga. Regler/afgifter

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Frank_Andersen : Det er rigtigt, men der må jo være nogle der stadig har interessen og vil gøre forsøget uanset... :-)

kew : Hmmm... Ja det er måske rigtigt at det er snørklet og ik altid til t finde ud af, men der er jo stadig mange muligheder... :-)

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) iversen20 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den er vel rimelig, taget de danske regler i betragtning.
Men den bliver nok aldrig så stor som i udlandet, andet regler og afgifter bliver lavet om i lille DK.

Personligt er min interesse stor på det område, og små arbejder på et projekt som er et forsøg (i forhold til de danske regler) det går bare langsomt med alt det andet man skal nå ;)

Der kommer nok også snart endnu et design, når man for noget mere tid til det :)

-------------------------------------------
VW 1303/1969, VW Sethera/1970
Haarby, Fyn.
casper_iver@hotmail.com / http://www.cmi-cars.com
(permalink) Steen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg tror osse interressen er der men reglerne er uklare.
Hver gang der dukker noget op til salg er diskussionen er der med det samme, om det kan synes når den ikke er på opkortet osv.

Sjovt nok er der faktisk aldrig nogen af dem der har noget på lang bund som melder sig og fortæller at de papirer der viser at det kan lade sig gøre.
Man kan jo se der er biler der flere gange skifter ejer og endnu ikke blevet indregistreret. Det kunne tyde på at der er nogen der render panden mod muren.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Folk mangler bare nosser !

Evnen til at tale tingene ihjel, f.eks. herinde, overstiger evnen til at skrue en ordentlig bil sammen som ingen synsmand ville drømme om at kassere og/eller undlade at godkende.

Kom igang, det er sg ikke så svært ....

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nej det er ikke svært at finde ud af reglerne. Det er kun tilladt at bygge en kitcar der er baseret på en afkortet folkevognsramme.
Det betyder desværre ingenting om bilen er skruet ordentligt sammen. Synsreglerne gælder kun lovens minimumskrav.
Så er der dog en Preben Egelund der laver godkendelser af hotrods, biler på chassisrammer fra gamle, typisk amerikanske biler.
Preben Egelund laver de nødvendige papirer, som Trafikstyrelsen så godkender, i samarbejde med Preben Egelund. De udfærdiger de nødvendige godkendelser som medbringes til syn. Det er ikke noget den enkelte synsmand har lov til at tage stilling til. Og nu har jeg synet over 50.000 biler siden 1999, og jeg har aldrig set den slags. Kun i forbindelse med et kursus.
Men de fleste hobbybiler, der kommer til syn, kan ikke bremse på alle fire hjul. Den sidste buggy jeg synede kunne ikke dreje fordi ratstammen skrabte imod der hvor den går gennem karrosseriet. Den kunne kun dytte hvis man ikke drejede fordi ledningen op til ratkontakten var snoet uden på ratstammen og blev revet af når man drejede. Ejerne kan ikke finde basale elfejl fordi alle ledningerne har samme farve, osv.osv.

http://www.prebenegelund.dk/

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) j454 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

men skal karosse være godkendt eller kan man bygge hvad som helst ?

-------------------------------------------
http://vwbornholm.dk/default.asp?active_page_id=1 jon 25212572
(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

j454 : Nej det skal den ikke og ja næsten alt kan gå så længe det er på en kortet bund... :-)

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Frank, det er jo ikke helt rigtigt. Hvad med de godkendelser der foreligger af Nova, Eagle osv. Er de ikke længere gældende ?? eller er det bare fordi de er så gamle og der er så få tilbage af dem at man har glemt dem helt ?

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

de er vel gældende på de biler der ER indregistrerede med nummerplader, kun i det øjeblik man skal nyregistrere en sådan , at de ikke er gældende..

dvs periodesyn er fint - og registreringssyn er no go for vw der ikke er opkortet og har en anden karosse end en bobbel af stål med tag på. no go kan dog tilsidesættes med en stor portion held..

det her må da snart være gået op for de fleste ??? så meget der er skrevet om det herinde.

Jeg imødegår at held er muligt for de tossede ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er typegodkendelser og de bliver vel ikke bare sådan trukket tilbage ???

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nej hvis Nova, Eagle, osv. er typegodkendte bliver de ikke trukket tilbage. Men så er det jo heller ikke kitcars. Så må de jo komme fra en bilfabrik hvor importøren har valgt at typegodkende nogen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der findes også synshaller som bevæger sig på grænsen af hvad man kan kalde acceptabelt. Der har været meget fokus på dem der godkender ting der ikke er iorden, men der findes også steder der kræver omsyn på småting, alene for at folk kommer igen og betaler endnu et gebyr. Kender mindst et sted i Holbæk der arbejder sådan. De er byens billigste, men det falder lidt til jorden når man skal komme igen anden gang. Konen skulle omstille til syn fordi jeg var komme til at bytte om på bagdækkene så omløbsretningen var forkert!!! Og det var eneste fejl på bilen

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er sjovt at bilejere stadig tror at synshaller selv bestemmer hvad der udløser afgørelsen "omsyn"
Vores, synshallernes, computerprogrammer til at syne køretøjer med henter selv fejlkategorierne og fejlmulighederne fra Trafikstyrelsen. Fejlmulighederne opdateres løbende. Det opdager vi faktisk først når vi bruger dem.
Når vi afslutter synet kommer computeren selv med den rigtige afgørelse, som vi godt kan ændre. Men det vil ikke give point hos Trafikstyrelsen.
Trafikstyrelsen holder øje med vores "omsynsprocent" Den ligger, så vidt jeg husker, på 24% for hele landet. Hvis vi i en periode over/underskrider den med +/- 10% får vi ekstra tilsyn fra Styrelsen.
Jeg mener ikke at omløbsretningen er en fejl der udløser et omsyn. Hvis det er rigtigt skal man klage til den tekniske ansvarlige, synsmedarbejderen eller til Trafikstyrelsen inden for 4 uger.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er fuldstændig korrekt!!!! men det er nu ham der syner bilen der bestemmer hvad fejl der skal skrives til og der er jo mange muligheder for at skrive fejlen ind, og så er det jo bare at lære hvilke koder der udløser omsyn og hvilke der ikke gør. Det er jo 2 sider af samme sag at skrive "omløbsretning ukorrekt" eller "fejl ved dæk" eller lign. Der skal nok være en kode der kan nuancere fejlen til at taksere et omsyn. Men når det så er sagt hvor mange tror du så der gider klage når ekspeditionstiden er lang, besværlig og formentlig vanskelig af afklare hvis du vælger dine fejlkoder med omhu. De fleste bidet det sure æble og betaler.... Andre stoler blindt på at de er behandlet korrekt.... Og betaler igen :-)

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Prøv at give mig bilen registreringsnummer, så jeg kan se hvad der er skrevet -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 12 years siden | | | |

YT56990

Men der er ingen grund til at lave et stort nummer ud af det. Moralen var bare at det ikke altid skal handle om at nogen synshaller slipper alt igennem....der er også steder der gør det modsatte, for det er der også penge i!!! Det skal så nævnes at konen kunne "nøjes" med at komme og vise bilen når fælgene var byttet rundt og så kunne hun også nøjes med at betale 150kr istedet for 250kr, som et omsyn normalt koster. Jeg synes det var at tage tykt pis på hende, men hun er jo det nemme offer for hun fatter ikk en brik af noget.....overhovedet!!! Hvis det skal drejes tilbage til trådens oprindelige indhold, skal skal man vælge en synshal man kender og stoler på- alternativt Applus, da der er meget svingende kvalitet på området efter privatiseringen.

Jeg ved så også godt at det ville være formålsløst hvis jeg dukkede op og beklagede mig...man kan jo altid bare følge den lange gang igennem klagesystemet, men hvem orker det?? specielt når man får omsynet 100kr billigere end hvad det normalt koster- synshallen gjorde jo rent faktisk min kone en tjeneste og gav hende ekstra god behandling i form af rabat!!! (bemærk den sidste sætning kan være behæftet med ironi)

Der er mange penge i at syne biler der ikke er i orden, men det formentlig ligeså mange kroner i at kræve omstilling på næsten alt!!!!

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) kew Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu hvor der tales om lange bunde kan godkendels, hvor sætter de roasters ?
Tanke, hvis man laver en kitcar på lang bund med Cab vanger, ville den kunne godkendes ?

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kew roadsters har været der skrevet lidt om på det sidste, og summarum er nej - de kan ikke registreringssynes mere med mindre man er heldig - hvilket man kan være.
men vil da tro en org cab karosse stadig kan godkendes på en alm sedan bund, den er jo lavet af vw. og der er ingen forskel på en cab bund og en sedan bund andet end stelnummeret.

Jeg vil dog kraftigt gøre opmærksom på at periodesyn og registreringssyn ikke er det samme !!!!!!

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

YT56990 er dumpet på dæk dimension ukorrekt.
Jeg har efterfølgende set efter og jeg kan ikke finde fejlmuligheden der omhandler omløbsretningen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Citat : Frank_Andersen

Nej hvis Nova, Eagle, osv. er typegodkendte bliver de ikke trukket tilbage. Men så er det jo heller ikke kitcars. Så må de jo komme fra en bilfabrik hvor importøren har valgt at typegodkende nogen
-------------------------------------------------------------------

Hvad skal man så betegne sådan en bil med typegodkendt karos til at være???

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja som sagt så handler det jo bare om at finde den rigtige kode der kræver omsyn- han kunne vel heller ikke finde koden og valgte den er lugtede mest??!!. Det var kun omløbsretningen der var tosset. Bilen står på originale stålfælge med std. Størrelse dæk. Men nok om det.... Det er længe siden og jeg bliver i dårligt humør at rode rundt i det igen. Moralen er at ikke alle synshaller er et besøg værd.... Vælg med omhu, for du kan til enhver tid for underkendt dit arbejde hvis du går til de forkerte

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvorfra har I det med at en bil er typegodkendt eller et karrosseri er typegodkendt.
Der er ingen krav om at en bil op til 3500 kilo er typegodkendt i danmark. At en bil er typegodkendt er kun noget bilfabrikken/importøren gør for at være fri for at syne hver enkelt nye bil man sælger.
99% af alle brugte biler fra udlandet kører rundt uden at være typegodkendte.

Biler på ikke afkortede rammer kører "på nåden" Ved syn, også periodesyn, kan synshallen forlange at se den dokumentation der i sin tid har været lagt til grund for ombygningen. Hvis ikke man har den kan man søge om dispensation ved Trafikstyrelsen under henvisning til at nu har bilen jo kørt i f.eks. 25 år uden at brase sammen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.