Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  "Død" AB-motor....hva' så?

Tags:

(permalink) bugcab Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej

Min velkørende og knastørre AB-motor (1300ccm dobbeltportet) fik idag pludselig en pikkelyd efter få minutter ved 120 km/t på motorvejen og gik ud øjeblikkelig da jeg koblede ud - starteren kunne efterfølgende tørne den i få sekunder men den satte sig så fast.....jeg tænker et flækket stempel eller en knækket stempelring....men har ikke fået skilt motoren ad eller kikket på det endnu.

Jeg har brug for lidt hjælp.....ved ikke en kaje om mulighederne med motoren.
Har siddet og surfet lidt rundt herinde for at søge på om motoren "let" kan opgraderes, hvis nu jeg skal til at skifte cylindersæt.
Motoren fremstår original, og skal fortsat fremstå original, men jeg kunne godt tænke mig lidt mere bundtræk.
Alle de gode posts herinde har efterladt mig med et par spørgsmål:

AB-motoren kan umiddelbart udstyres med et 1600 cylindersæt, men:
- skal topstykkerne drejes op, for at have plads til stemplet?
- Skal der større karburator på eller skal den dysses om?
- kan jeg nøjes med at skifte stempler, cylindre og pakninger, eller skal støttebolte, stødstangsrør osv. også skiftes?
- er der noget hokus pokus med afvejning af stempler, måling af vendehøjde osv. eller er det bare at skrue det på?
- kan jeg skifte cylindrene mens motoren sidder i bilen?
- kan jeg gå op i 1700 eller 1800 cylindersæt, eller kræver det udboring af blokken og andre modifikationer?

Glæder mig til at høre jeres gode forslag.....

PS: bilen er en 1302LS Cab.....den burde altså have en 1600 AD-motor, så det kunne være alternativet til renovering at finde sådan en......men hvad skal en god AD-motor koste?

Mvh Karsten

(permalink) Hammi Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg er lige med på en lytter..:-)

-------------------------------------------
Hammiand@gmail.com
22573909
Hadsund
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg ville starte med at lokalisere fejlen. Evt. af med begge ventildæksler og se efter om alt ser normalt ud der. Måske har du en knækket ventil. Hvis der ikke er noget at se med det blotte øje, så er det ud med motoren. Kan den turne med håndkraft?

Alt hvad du skriver mht andre cylindre er muligt, dog ville jeg gå hele vejen og skifte toppene til 1600 ccm, hvis jeg valgte 1600 ccm cylindre(eller mere) Men ellers kan du dreje dine 1300 toppe op til 1600 cylindre, men igen - gå hele vejen og end op med flere heste.

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Sig til hvis du mangler en midlertidig ab motor til at smide i.
Skulle køre godt og eftersigende have et 1600 cylsæt på.
Mvh

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er temlig sikkert en knækket ventil. Af med ventildækslerne og find ud af det ved at se om alle ventilfjedre er faste og stramme som de skal være.
Hvis der ER en ventil så er det ud med motoren og af med topstykket for at se hvor mange ulykker det tabte ventilhoved har lavet nede i cylinderen og på stemplet.
Cylinder stempel og topstykke er sikkert ødelagt og skal skiftes.
Det med at lave den til en 1600 er en langt større opgave - og hvem ved hvor frisk motorblokken er ?
Men find nu fejlen først.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Pik-pik-pik-pik ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugcab Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hey
Den med ventilhovedet lyder også som en mulighed......
Jeg skal selvfølgelig have lokaliseret fejlen, har bare ikke haft tid at skille den ad og får det næppe før om en god uge....øv.
Der er noget slør i krumtappen, men en "specialist" har udtalt at den var ok, men ikke ny længere....baseret på at rykke lidt i remskiven :)
RS - tak for tilbuddet.....det kan være jeg tager dig på ordet, men vi lige have stillet diagnosen først.

Er der en der ved om der skal ændres i karburering ved 1600 ccm?

//Karsten

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 11 years siden | | | |

he Frank.

En 1600 kører som udgangspunkt med en 34-pict 1 eller 3, tror jeg nok den hedder samt en anden manifold (større).

Men hvis der sidder en 31-pict karburator på din AB motor, hvilket der burde gøre, så kan du bruge den og manifolden på en 1600. Du vil så få lidt mindre topeffekt men bedre bundtræk og benzinøkonomi. En 1600 "orginal" har 50 HK med 34'er karb, og hvis du bruger 31'eren har du måske 45-46 hk. Hvis dine toppe ikke er smadret, kan de godt fræses op til 1600 boring. Min kammerat Spring kan gøre det, 60-226024

Det kommer lidt an på hvor meget du vil bruge på at få motoren ud at køre igen.
Det helt "rigtige" ville jo være at skille alt ad og bygge op igen.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Dillen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En pikkelyd ?

Martin

(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Pikke irriterende problem.....

-------------------------------------------
(permalink) bugcab Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hehe...i hygger jer....Martin, en pikkelyd kalder jeg en svag bankelyd eller en rytmisk mekanisk mislyd.....men er glad for at jeg kan underholde jer med den :-)

Henrik - tak for udredning om karburering.....vil jeg skulle dysse om for at bruge 31-Pict karburatoren som min bil kører med pt.?
Tak for hint med Spring - har været forbi hans hjemmeside og noteret mig at han ser kompetent ud og ikke bor langt fra Viborg.....

Hvis jeg skal ud at købe cylindersæt, skal jeg så gå efter mærkevare (Mahle) eller er nogle af de billigere sæt ok? (feks. AA Performance)

// Karsten

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

bygger du kvalitet bør du vel købe kvalitets dele - men vil du bare bygge uden på din gamle blok med dens indhold - så bare knald et billigt sæt på - det er fint nok til resten ;0)

også hold den under 120 i march hastighed næste gang du kører med en halvslidt motor - så holder den nok lidt længerer uden at sige pik...

en slidt motor bør ikke ha tæsk ;0) og i en 50 år gammel bil med en 50 år gammel motor er 120 tæsk - tro mig ;0) også for en 1600 ccm iøvrigt ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lidt ligesom med kvinder- pik,tæsk og kartofler. Hvis de ikke opfører sig ordentligt, tager man kartoflerne fra dem -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

:o)
vwnettet er sjovt

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) bugcab Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Bornholmer - tak, jeg må prøve at beherske mig fremover, ved godt at det er at stramme den med 120......men jeg føler egentlig ikke at motoren er pisket ved 120, da det er en 1302 "S" er den iøvrigt 5-6% højere gearet, men du har naturligvis ret :-)

Jeg er blevet fortalt at motorerne ved længere tids kørsel med høj hastighed kan have et køleproblem på 3. cylinder.....er det en ammestuehistorie?
.....min motor stod af efter ca 8 km's kørsel, hvoraf den kun havde gået max 2 minutter med 120.....

Frank - når man har fjernet kartoflerne, er det så pik eller tæsk man fjerner næste gang???...griner.....

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ja hvis to minutter lavede skade - så tænk hvad 20 min kan gøre ;0) så er der pik ud over det hele ;0)

nej det er ikke en ammestuehistorie..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

køleproblem på 3. cylindre er mest på ældre motorer uden forsat oliekøler (doghouse) kombineret med forkert indstilling af tændningen.

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En std. VW motor ender som regel sine dage ved at tabe et ventilhovede på cyl.3. Med 1302 fik de bedre køling og der kunne det godt være en anden cyl. det skete på.
Det er metaltræthed og ikke noget der kommer fordi du har gjort noget galt.
Når man tuner eller renoverer en VW motor skal man derfor skifte ventilstyrene og skifte udstødningsventilerne.
At køre fuld gas med en std. VW på motorvejen bør ikke være noget problem. Men hvis jeg forstår dig rigtigt kører du så med den lange gearing og en 1300 motor ? Den går ikke -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugcab Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Takker...det bliver spændende at få åbnet motoren og se hvad der er galt.

Det er rigtigt at jeg kører 1300 og lang gearing...deraf ønsket om mere moment.
Bilen kører ikke med fuld gas ved 120.....kun godt halv gas. Topfarten er vanvittige 130-135 km/t alt efter vindretningen ;-)

Er der andre argumenter end manglende trækkraft, siden du siger at den kombination er uheldig?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Manglende køling. VW fabrikken har leveret bilerne med den rigtige gearing til motorerne. En 1300 har det hårdt med en 1600 gearing.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bankmanden Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg vil være med i gættelegen på hvad der er galt.
Med for ringe køling grundet for få omdrejninger efter Franks teori, så tror jeg det er et plejlstangsleje der er banket fladt.
Er der nogle der vil give nogle gode odds på det væddemål?

/Flemming

-------------------------------------------
Tlf 31264677
Mail: flemmingsteensloth@gmail.com
(permalink) Dillen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har set for mange knækkede ventiler på
cylinder 3 (også på motorer med forsat oliekøler) så dér
er min stemme.
Hvis det viser sig at holde stik, er det et spørgsmål om nye
topstykker, nye ventiler og nyt cylindersæt.
1600 ccm naturligvis. Så kører den igen, har bedre moment og
er korrekt i forhold til gearingen.

Husk at blæse indsugningsrøret igennem for evt. fragmenter af ventilsæde osv.
(Spørg ikke hvorfor jeg siger dette).

Martin

(permalink) JensNygaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hey

Jeg har haft lidt samme problem :)

Jeg havde dog "kun" flækket toppene på min AB.

Men jeg har investeret i nye toppe, cylinder og købt mig nogle Dellorto karbs og smider på :)

-------------------------------------------
det skal være specielt ellers er der da ikke sjovt at kører i....
(permalink) bugcab Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hey
...så er motoren åbnet og jeg kan afsløre at John og Frank har ret.....det er udstødningsventilen på 3. cylinder der er knækket af og efterfølgende blevet "masseret" af stemplet.
Den står på nye cylindre og topstykker, inkl. upgrade til 1600ccm.

Mvh Karsten

photo 28-05-12 17.32.49.jpg

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er godt nok et kedeligt billede det der! :-/ håber du kommer på gaden igen inden alt for længe.
Tjek nu lige om motoren er slidt op inden du begynder at smide penge og nye stumper efter den. Det ville være surt at bruge tid og penge på noget der ikke kan betale sig at renovere.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply »

You must log in to post.