Hej
Min velkørende og knastørre AB-motor (1300ccm dobbeltportet) fik idag pludselig en pikkelyd efter få minutter ved 120 km/t på motorvejen og gik ud øjeblikkelig da jeg koblede ud - starteren kunne efterfølgende tørne den i få sekunder men den satte sig så fast.....jeg tænker et flækket stempel eller en knækket stempelring....men har ikke fået skilt motoren ad eller kikket på det endnu.
Jeg har brug for lidt hjælp.....ved ikke en kaje om mulighederne med motoren.
Har siddet og surfet lidt rundt herinde for at søge på om motoren "let" kan opgraderes, hvis nu jeg skal til at skifte cylindersæt.
Motoren fremstår original, og skal fortsat fremstå original, men jeg kunne godt tænke mig lidt mere bundtræk.
Alle de gode posts herinde har efterladt mig med et par spørgsmål:
AB-motoren kan umiddelbart udstyres med et 1600 cylindersæt, men:
- skal topstykkerne drejes op, for at have plads til stemplet?
- Skal der større karburator på eller skal den dysses om?
- kan jeg nøjes med at skifte stempler, cylindre og pakninger, eller skal støttebolte, stødstangsrør osv. også skiftes?
- er der noget hokus pokus med afvejning af stempler, måling af vendehøjde osv. eller er det bare at skrue det på?
- kan jeg skifte cylindrene mens motoren sidder i bilen?
- kan jeg gå op i 1700 eller 1800 cylindersæt, eller kræver det udboring af blokken og andre modifikationer?
Glæder mig til at høre jeres gode forslag.....
PS: bilen er en 1302LS Cab.....den burde altså have en 1600 AD-motor, så det kunne være alternativet til renovering at finde sådan en......men hvad skal en god AD-motor koste?
Mvh Karsten