Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  "Død" AB-motor....hva' så?

Tags:

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

husk at tjek hvor mange tæsk dine lejer har fået af de slag der..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) bugcab Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har tænkt lidt over lejerne.....men kan jeg tjekke dem på andre måder end visuelt, ved at se efter skader?

Der er ikke mærkbart slør i plejlstangen eller nålelejet i stemplet....og alt roterer frit og jævnt.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Intet problem, bare videre. Prøv at spænde de seks store møtrikker på blokken og se om krumtappen stadig drejer frit. Gør den det, og du ellers selv ved om motoren plejede at opføre sig pænt uden rumlen fra hovedlejerne. Så på med nye cyl./stempler og topstykker.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugcab Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ok....jeg prøver at spænde blokken og se. Motoren kørte fint inden "hændelsen". Som jeg læser dit svar (Frank) så er det overvejende sandsynligt at der ikke er sket skade på lejer og plejlstang/krumtap?
=> er der nogen der har oplevet en knækket ventil og bagefter repareret motoren??

Jeg har købt en komplet 1600 AD-motor som bilen er født med, så den ryger i så snart den har fået et shine up.....derefter kaster jeg mig over at få den skadede AB-motor ud at køre igen....så hvis der er nogen der ligger med et 2-portet topstykke til en 1300 AB-motor så er jeg interesseret :)

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Da jeg var i lære, for 35 år siden, skete den slags havarier tit. Mange af dem fik blot et brugt topstykke og en brugt cyl/stempel og kørte videre.
Du har måske slukket den i tide.
Sommetider smadrer motoren stemplet, ventilhovedet kommer i klemme mellem krumtappen og krumtaphuset. Det er der ikke plads til, så ventilhovedet bliver banket ud og ligger som regel inde i blæserhuset. Sådan én skal man ikke skille ad :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugcab Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ok...det må sige en grim lyd når ventilsædet kommer i klemme ved krumtappen....
Jeg koblede ud så snart jeg hørte mislyden....få splitsekunder....og motoren gik ud øjeblikkeligt derefter.
Ventilhovedet lå ovenpå stemplet, men havde naturligvis været noget i klemme. Der er et stort mærke i stemplets top og stemplet er revnet, men ikke faldet fra hinanden.Der er få mærker i siden af cylinderboringen.

Der er en del små bankemærker i ventilsædet på topstykket, så min teori er at ventilhovedet ikke har kunnet "nå" at falde ud af sædet mens motoren var oppe i omdrejninger, men har stået og klapret i sædet.....det faldt først ud efter at jeg havde koblet ud og motoren tabte omdrejninger og dermed var ubelastet.....men i klemme har det naturligvis været.
Da motoren ikke er nyrenoveret, er det netop et brugt topstykke og en ny/brugt cylinder jeg påtænker....og så må en opstart kaste lys over om den igen lyder sund. Har lejer taget skade eller er plejlstangen bøjet vil det hurtigt kunne høres.

(permalink) heinegvm Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hej kan se du er fra viborg, jeg bor lidt nord for viborg og har de dele du mangler, ring til mig på 24462987 så finder vi ud af noget

-------------------------------------------
heinegvm@hotmail.com
(permalink) bugcab Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Heine
....jeg giver dig lige et kald på et tidspunkt....

(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har evt de dele du søger, ring gerne

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland

Reply

You must log in to post.