Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Styretøjs geomentri 1303'er. ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hummel Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu har jeg lige læst Lyng's indlæg omkring hans bagende der svinger ud og hæftede mig specielt i Toe-in'en på baghjulene. Jeg har læst engang et sted på nettet at Toe-in var at fortrække på baghjulene. Så dette har jeg holdt fast i. Er dette også forkert på en IRS? I så fald hvad skal den så spredde på baghjulene??

Nu når vi er igang kan jeg ligeså godt hører jeres mening omkring Camberen på baghjulene på en med IRS. Når den bliver sænket burde Hjulene så ikke stadig have en Camber på 0 ? Har lagt mærke til min bestemt har negativ camber på baghjulene, kan dette ændres med noget? SKiver, exentriske bolte, eller skal der skæres og flyttes med beslag? :/

Sidste spørgsmål er til Casteren på en 1303'er der er sænket hvad skal den ligge på?? Regnede med jeg for lavet mig nogen justerbare tårnlejer så den kan justere frem og tilbage...
¨
På forhånd tak..

Tommy Hummel

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

En 1303 skal spidse 10´bagpå. Du kan ikke sænke den ret meget for så render du ind andre ting der ikke får plads, så bilen ikke kan fjedre.
Camberen ændrer sig ikke så voldsomt som på en pendulaksel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Men camberen ændrer sig alligevel nogle grader... Mener der var 2grader fra center til hver side (på vaterpas). Dvs 4grader på vaterpas, men den bevæger sig ud af vaterpassets skala.

http://m.youtube.com/watch?v=TQ08GnK-gGU

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej.
What frank said.
Jeg kan ikke helt huske det, men der er en lille variation på 03 og 944. Jeg plejer at bruge 944éren indstillinger når der er lidt godav i akslerne :-)

Camberen ændrer sig på forenden når man sænker, ligesom på andre biler. Forskellen er bare mindre udpræget. Jeg har været udsat for at måtte fræse stabilisatoren 12 mm "frem" for at få tilstrækkelig caster på. Men 5-6 mm plejer at gøre underværker. If memory serves, så er 5,5 mm = 1 grad.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tillader mig lige at indskyde følgende spørgsmål/kommentar:

Hvorfor skulle toe-in på baghjulene (altså med baghjulstræk) være at foretrække..??

Fandt en artikel, hvori også TOE beskrives:

Den omhandler dog kun forhjulene, men altså med eller uden træk på disse.

Her fremgår det bl.a. at: ”Rear-wheel drive vehicle "pushes" the front tires, as they roll along the road, resistance causes some drag resulting in rearward movement of the suspension arms against their bushings. Most rear-wheel drive vehicles use positive toe to compensate for suspension movement.”

Altså positiv toe (toe-in) på ikke trækkende forhjul.

Og at: ”Front-wheel drive vehicle "pulls" the vehicle, resulting in forward movement of the suspension arms against their bushings. Most front-wheel drive vehicles use negative toe to compensate for suspension movement”.

Altså negative toe (toe-out) på trækkende forhjul.

Og det afgørende er vel ikke om det er for- eller baghjul, men om det er de trækkende eller ikke trækkende hjul der skal indstilles... Eller overser jeg noget her..?

Her link til artiklen, jeg har kopieret fra. Og som også viser alle de andre hjul-vinkler, der er medvirkende til de variable køreegenskaber med en sænket vw i regnvejr..

http://www.anewtoronto.com/wheel%20alignment.html

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Toe-in bag på en IRS og toe-out bag på en pendulaksel. 0-10' på en 1302-03 og 10' på en Porsche 924-944 som er lidt lavere.
Og den med at forhjulstrukne biler trækker hjulene i retning af mere toe-in holder heller ikke. Jeg har været nødt til at give min Polo mere toe-in end foreskrevet for at få den til at slide dækkene ensartet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, der kan man bare se. Men det drejer sig jo også blot om, at hjulene (så vidt muligt) står lige under kørsel i høj fart. For som der også står:

“Like camber, toe will change depending on vehicle speed, as aerodynamic forces changes the riding height hence affecting camber and toe due to the geometry of the steering linkage in relation to the geometry of the suspension”.

Og det må jo så være ret forskelligt, i hvilken grad denne ændring forekommer, alt efter hvilken type ophæng osv. en bil er konstrueret med...

I øvrigt skal en rigtig klassisk VW også have pendulaksler..! (sorry, kunne ikke lige lade være..)

IRS er kun noget der blev lavet, idet særligt amerikanerne (og dermed vw´s største export marked) tilbage i 1960´erne, fik en overdreven (og ikke helt berettiget) GENEREL frygt for biler med pendulaksler.

Og hvilket artikler som denne, med elendig testkørsel, kun var med til at fremme. Så velkommen IRS, hvis du ikke kan holde på gassen gennem sving...

(permalink) Hummel Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Lyder godt alle sammen, så har jeg noget at gå efter :) Løsningen med at fræse i stabilisatoren foran var nu meget smart.. Det må jeg lige se på.. Cambernen på baghjulene skal laves om, der er simpelthen intet grip når dem skal trække fra.. Hvis jeg f.eks vil lave hjulspin så er det kun lidt over det halve af dækket der bider i asfalten, Det dur ikke!

Henriksen: En Rigtig GermanLooker SKAL have IRS, der hører pendulaksler ingen steder hjemme. :-)

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeps, I know. Der har du helt ret..!

PS: det var også blot for at skabe "en lille venlig debat"..

PPS: Bær over med mig. Sidder hjemme og keder mig (pga. barn med feber).


Reply

You must log in to post.