Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
Jeg er ikke så god til at læse indenad. Hvilke fordele vil det evt. give ?
Er der venligst nogen der vil komme med et konkret eksempel ?
Mener man f.eks. at det vil åbne op for Porsche 550 spyder kopier (centermotor) eller AC Cobra kopier ?
Jeg er bare skeptisk efter 13 år som synsmand og syntes det lyder for godt til at være sandt.
Nå, jeg har lige ringet til min sidste ven, som jeg betaler 500 kr. om måneden til. Og han bekræfter at det åbner op for Cobraer og Porsche 550 spyder kopier.
Han er "freelance" bilinspektør og har været med ved høringen om meddelelse 1970 og den er god nok. Han er så bare ikke helt enig i nogen detaljer om årgangsfastsættelsen. Han mener f.eks. at flyder lidt om der skal være en donorbil med et sæt papirer. Og at det ikke er rimeligt at forlange at den enkelte synsmand skal kunne tage stilling til en evt. årgang.
Inden I nu køber ind fra USA. Så skal I lige passe på med f.eks. 550 spyder. Den oprindelige bil havde torsionsfjedre, som en type1, bare med lange "bærearme" og ikke coilovers som på kitbilerne. Og det skal man jo bevise.
http://www.cartype.com/pages/920/volkswagen_karmann_ghia
Må man bygge en kopi af denne ? :-)
Men vil det betyde at det så også bliver nemmere at få de lange kitcar på plader igen?
Daniel glem alt om længden ( du skal se på reglerne om kitcars med helt nye briller)
Det der er afgørende er at den ligner originalen og anvender samme teknik.
Dvs Cobra folket er lykkelige.
Der er mange kits derude (specielt på engelske plader) som anvender gamle donor biler med samme teknik som orig.
Derved accepteres de, og bliver ligeledes billige i afg.
Niels K
Det må du gerne, men denne bil er fremstillet efter 1977. Så det kræver en data erklæring.
Den findes sikkert delvist da det er en tysk bil. Men forvent der er langt hjem i danske kroner før du har hele dataerklæringen på plads.
Hertil kommer afg. Af fremstillingsåret (ikke gammel ghia afg)
Så den bliver dyrt men det kan lade sig gøre.
Et gæt vil være, at formålet er, at man istedet for at komme efter de "kreativt" registrerede Cobrakopier m.v. i stedet lovliggører dem. Jeg gætter på at dette forslag netop er møntet på Cobra, Lotus 7 osv kopier. Men man kunne godt bruge en vejledning med nogle typeeksempler. Få vil vel gå igang med noget dyrt indkøbt fra UK/USA førend man er nogenlunde sikker på, hvad det konkret udmønter sig i. Og hvad SKAT vil have for det.
SKAT vil have samme pris som tidligere. De interesserer sig ikke for om skidtet er lovigt. De skal bare kradse penge ind.
Meen de skal jo lige godkendes ved syn først-. Og det ser nu ud til at blive simplere.
Har altid haft en 550'er i maven! Eller en Jaguar D-Type :-) Måske man skulle se lidt på hvad der er af muligheder :-)
På VW bund er mulighederne fremover kun biler der oprindeligt havde hækmotor, så D-Typen skal baseres på en anden bil.
Som jeg ser det er vi da blevet fri for VW-bunden. Jeg kan ikke se at der står noget om nogen "donorbil" Mit eneste problem er hvor identiteten så skal komme fra (stelnummeret)
Men jeg stillet nogen spørgsmål til min "ven" Så jeg håber på en uddybning.
Donorbil = Replica-bil som jeg opfatter det.
Men som nævnt tidligere. Lidt tvetydigt at læse.
Grunden til at nævne ændringer som berører ombygninger på VW bund er vel åbenlys på VWnettet :)
Donorbil= Den bil man tager stelnummer, lygter, viskertræk, osv. fra. Som buggy og speedster.
Ombygninger på afkortet VW-bund er slet ikke interessante. Det har været tilladt i mange år.
Frank jeg ved godt hvad du/jeg og de fleste andre normalt betegner som en donorbil. Jeg prøver bare at oversætte trafikstyrelsens dokument.
De bruger 2 benævnelser i hele dokumentet:
1. Originalbil
2. Replica Bil.
Hvor 1: (originalbil) for mig at se f.eks. er en Oprindelig 550'er.
og 2: (Replica-bil)
Fremstiller skal medbringe dokumentation for mærke, model, produktionsår og stelnummer for replica-bilen. ”Mærke” skal fremgå af listen i Køretøjsregisteret.
...men vi snakker nok langt forbi hinanden :)
Den bil der bruges som eksempel er en Engelsk (kit car)
Se vedlagte link..
http://www.proteuscars.co.uk/c-type.asp
Biler, der godkendes som replica-biler skal registreres efter følgende retningslinjer for mærke, model og 1. registrering:
• Under ”Mærke” anføres mærke for replica-bilen (for eksempel Proteus).
• Under ”Model” anføres ”Replica” samt mærke, model og årgang for den bil, der efter-lignes (for eksempel ”Replica Jaguar C-Type 1953”).
• Under ”1. registrering” anføres datoen for 1. registrering af replica-bilen (for eksem-pel 01.06.1995).
Meddelelse
om
køretøjers indretning og udstyr mv.
Dato: 28.06.2012
Nr.: 1970
Men hvad kommer det til at betyde for folk som bygger hotrods? Der er der jo ikke tale om en replica af en original model.
Nej Slot, vi snakker slet ikke forbi hinanden.
Jeg vil bare gerne have præciseret hvor bilens identitet kommer fra. Stelnummeret og især hvordan fabrikationsåret skal forståes vedr. spørgsmålet om en evt. dataerklæring.
Folk der bygger hotrods vil stadig have et problem, for det er jo ikke en kopi af en anden bil.
Frank_Andersen : Er der ikke forskel på en Replica og en kit-car??? for ellers er der jo mange, mange der vil få problemer også dem med buggy og den slags... ;-)
Tjoo ? En buggy er vel en kitcar. Og det er en replica vel også. Der er jo visse der bygger en replica og så lyver ofte nok for sig indtil de tror de har den ægte bil. Og ifølge Trafikstyrelsen ser det jo ud til at en replica er en kopi hvor ikke kendere ikke kan se forskel på replica og den ægte vare.
En afkortet buggy får ingen problemer. Den kører jo på en gammel godkendelse fra VW-fabrikken. Hvis nogen får problemer er det dem der køber en replica og så ikke kan bevise at den er magen til den originale bil.
Frank, har selv tænkt de samme tanker....
Donorbil må være den man "kopiere" fra.
Replica er den man bygger.
Men hvis jeg bygger en Cobra replica med rørramme, så er der ingen stelnummer..... med mindre jeg køber en cobra for at slagte den og "genbruge" stelnummer til min kopi, men det ville jo være fuldstændig tåbeligt, da jeg vil få en ægte ved at genopbygge den originale........
Men jeg formoder de vil lave det samme nummer som med trailere, som får monteret et stelnummer lige inden syn, selvfølgelig hvis det er en trailer man selv har bygget.
MVH Royce
Frank_Andersen : Så en replica er ikke noget problem at få synet eller???
Hvis den altså er lavet på en afkortet bund??
Og hvis det er så kam man jo bygge en "Hot-Rod / V-Rod" på en afkortet bobbel bund & så burde det ikke være et problem at få godkendt eller???
Ved godt at der også findes en del andre biler som er på en form for ramme, men dem kender jeg minus til...
VW-Royce : Hmmm... Så er vi i retning af hvad jeg godt kunne bruge til noget med mindre man så skal betale en mindre formuge på at få den godkendt / testet...
IBA2000, Jeg går så ud fra at det er derfor man skal lave en "kopi", så man kan "genbruge" den originale godkendelse, og det også er derfor man kun skal overholde de regler der var for den tid, hvor det oprindelige køretøj blev lavet.
MVH Royce
PS: Vil godt påpege at jeg ikke er sikker på det er sådan reglerne skal tolkes, men det er foreløbig sådan jeg forstår dem.
You must log in to post.