Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Nye regler for replica biler..

Tags:
No tags yet.

(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1783792.ece

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg er ikke så god til at læse indenad. Hvilke fordele vil det evt. give ?
Er der venligst nogen der vil komme med et konkret eksempel ?
Mener man f.eks. at det vil åbne op for Porsche 550 spyder kopier (centermotor) eller AC Cobra kopier ?
Jeg er bare skeptisk efter 13 år som synsmand og syntes det lyder for godt til at være sandt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå, jeg har lige ringet til min sidste ven, som jeg betaler 500 kr. om måneden til. Og han bekræfter at det åbner op for Cobraer og Porsche 550 spyder kopier.
Han er "freelance" bilinspektør og har været med ved høringen om meddelelse 1970 og den er god nok. Han er så bare ikke helt enig i nogen detaljer om årgangsfastsættelsen. Han mener f.eks. at flyder lidt om der skal være en donorbil med et sæt papirer. Og at det ikke er rimeligt at forlange at den enkelte synsmand skal kunne tage stilling til en evt. årgang.
Inden I nu køber ind fra USA. Så skal I lige passe på med f.eks. 550 spyder. Den oprindelige bil havde torsionsfjedre, som en type1, bare med lange "bærearme" og ikke coilovers som på kitbilerne. Og det skal man jo bevise.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

http://www.cartype.com/pages/920/volkswagen_karmann_ghia

Må man bygge en kopi af denne ? :-)

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) danieltsd Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Men vil det betyde at det så også bliver nemmere at få de lange kitcar på plader igen?

(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Daniel glem alt om længden ( du skal se på reglerne om kitcars med helt nye briller)
Det der er afgørende er at den ligner originalen og anvender samme teknik.
Dvs Cobra folket er lykkelige.
Der er mange kits derude (specielt på engelske plader) som anvender gamle donor biler med samme teknik som orig.
Derved accepteres de, og bliver ligeledes billige i afg.

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Niels K
Det må du gerne, men denne bil er fremstillet efter 1977. Så det kræver en data erklæring.
Den findes sikkert delvist da det er en tysk bil. Men forvent der er langt hjem i danske kroner før du har hele dataerklæringen på plads.
Hertil kommer afg. Af fremstillingsåret (ikke gammel ghia afg)
Så den bliver dyrt men det kan lade sig gøre.

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Et gæt vil være, at formålet er, at man istedet for at komme efter de "kreativt" registrerede Cobrakopier m.v. i stedet lovliggører dem. Jeg gætter på at dette forslag netop er møntet på Cobra, Lotus 7 osv kopier. Men man kunne godt bruge en vejledning med nogle typeeksempler. Få vil vel gå igang med noget dyrt indkøbt fra UK/USA førend man er nogenlunde sikker på, hvad det konkret udmønter sig i. Og hvad SKAT vil have for det.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

SKAT vil have samme pris som tidligere. De interesserer sig ikke for om skidtet er lovigt. De skal bare kradse penge ind.
Meen de skal jo lige godkendes ved syn først-. Og det ser nu ud til at blive simplere.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Akke Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har altid haft en 550'er i maven! Eller en Jaguar D-Type :-) Måske man skulle se lidt på hvad der er af muligheder :-)

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) Slot Member
Skrev for 11 years siden | | | |

På VW bund er mulighederne fremover kun biler der oprindeligt havde hækmotor, så D-Typen skal baseres på en anden bil.

-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Som jeg ser det er vi da blevet fri for VW-bunden. Jeg kan ikke se at der står noget om nogen "donorbil" Mit eneste problem er hvor identiteten så skal komme fra (stelnummeret)
Men jeg stillet nogen spørgsmål til min "ven" Så jeg håber på en uddybning.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Slot Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Donorbil = Replica-bil som jeg opfatter det.
Men som nævnt tidligere. Lidt tvetydigt at læse.

Grunden til at nævne ændringer som berører ombygninger på VW bund er vel åbenlys på VWnettet :)

-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Donorbil= Den bil man tager stelnummer, lygter, viskertræk, osv. fra. Som buggy og speedster.
Ombygninger på afkortet VW-bund er slet ikke interessante. Det har været tilladt i mange år.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Slot Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Frank jeg ved godt hvad du/jeg og de fleste andre normalt betegner som en donorbil. Jeg prøver bare at oversætte trafikstyrelsens dokument.
De bruger 2 benævnelser i hele dokumentet:
1. Originalbil
2. Replica Bil.

Hvor 1: (originalbil) for mig at se f.eks. er en Oprindelig 550'er.

og 2: (Replica-bil)
Fremstiller skal medbringe dokumentation for mærke, model, produktionsår og stelnummer for replica-bilen. ”Mærke” skal fremgå af listen i Køretøjsregisteret.

...men vi snakker nok langt forbi hinanden :)

-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) Akke Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den bil der bruges som eksempel er en Engelsk (kit car)

Se vedlagte link..

http://www.proteuscars.co.uk/c-type.asp

Biler, der godkendes som replica-biler skal registreres efter følgende retningslinjer for mærke, model og 1. registrering:
• Under ”Mærke” anføres mærke for replica-bilen (for eksempel Proteus).
• Under ”Model” anføres ”Replica” samt mærke, model og årgang for den bil, der efter-lignes (for eksempel ”Replica Jaguar C-Type 1953”).
• Under ”1. registrering” anføres datoen for 1. registrering af replica-bilen (for eksem-pel 01.06.1995).
Meddelelse
om
køretøjers indretning og udstyr mv.
Dato: 28.06.2012
Nr.: 1970

Men hvad kommer det til at betyde for folk som bygger hotrods? Der er der jo ikke tale om en replica af en original model.

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nej Slot, vi snakker slet ikke forbi hinanden.
Jeg vil bare gerne have præciseret hvor bilens identitet kommer fra. Stelnummeret og især hvordan fabrikationsåret skal forståes vedr. spørgsmålet om en evt. dataerklæring.
Folk der bygger hotrods vil stadig have et problem, for det er jo ikke en kopi af en anden bil.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Frank_Andersen : Er der ikke forskel på en Replica og en kit-car??? for ellers er der jo mange, mange der vil få problemer også dem med buggy og den slags... ;-)

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tjoo ? En buggy er vel en kitcar. Og det er en replica vel også. Der er jo visse der bygger en replica og så lyver ofte nok for sig indtil de tror de har den ægte bil. Og ifølge Trafikstyrelsen ser det jo ud til at en replica er en kopi hvor ikke kendere ikke kan se forskel på replica og den ægte vare.
En afkortet buggy får ingen problemer. Den kører jo på en gammel godkendelse fra VW-fabrikken. Hvis nogen får problemer er det dem der køber en replica og så ikke kan bevise at den er magen til den originale bil.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Frank, har selv tænkt de samme tanker....

Donorbil må være den man "kopiere" fra.
Replica er den man bygger.

Men hvis jeg bygger en Cobra replica med rørramme, så er der ingen stelnummer..... med mindre jeg køber en cobra for at slagte den og "genbruge" stelnummer til min kopi, men det ville jo være fuldstændig tåbeligt, da jeg vil få en ægte ved at genopbygge den originale........

Men jeg formoder de vil lave det samme nummer som med trailere, som får monteret et stelnummer lige inden syn, selvfølgelig hvis det er en trailer man selv har bygget.

MVH Royce

-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Frank_Andersen : Så en replica er ikke noget problem at få synet eller???
Hvis den altså er lavet på en afkortet bund??

Og hvis det er så kam man jo bygge en "Hot-Rod / V-Rod" på en afkortet bobbel bund & så burde det ikke være et problem at få godkendt eller???

Ved godt at der også findes en del andre biler som er på en form for ramme, men dem kender jeg minus til...

VW-Royce : Hmmm... Så er vi i retning af hvad jeg godt kunne bruge til noget med mindre man så skal betale en mindre formuge på at få den godkendt / testet...

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 11 years siden | | | |

IBA2000, Jeg går så ud fra at det er derfor man skal lave en "kopi", så man kan "genbruge" den originale godkendelse, og det også er derfor man kun skal overholde de regler der var for den tid, hvor det oprindelige køretøj blev lavet.

MVH Royce

PS: Vil godt påpege at jeg ikke er sikker på det er sådan reglerne skal tolkes, men det er foreløbig sådan jeg forstår dem.

-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig

Reply

You must log in to post.