Efter at have været igennem hele styretøjet på min type2, og renoveret det hele med nye sliddele, så blev jeg til sidst træt af slør i styrhuset!
Efter at have kigget og målt lidt på det blev det hurtigt klart at det er de 2 bøsninger der styrer den udgående aksel på styrhuset, som simplethen bare var slidte! Når man tænker over den belastning der er på de 2 bøsninger, så er det jo også klart at de med tiden bliver slidt.
Men så er det jo heldigt at de er forholdsvis nemme at udskifte....
Her er et lille videoklip fra FØR jeg udskiftede bøsningerne:
http://www.youtube.com/watch?v=joHHsxePsoE&list=UUk9Vr7bOByosvKJUxqBF3GQ&index=2&feature=plcp
Jeg købte et kit til en 2-300kr som indeholdt ny pakdåse samt de to bøsninger. De nye bøsninger var så med slidflader i kunststof, men det er faktisk kun en fordel synes jeg. Fordi så behøver man ikke være helt så pylret for om der falder spåner eller støv ned i lejerne på styrhuset når man river bøsningerne op med en rival efter de er presset i.
Fremgangsmåden er simpel og ligetil. Først afmonteres styrehjælpearmen på siden af styrehuset, og derefter skrues låget af på modsatte side. Så kan man tage akslen ud.
Derefter kan man banke de gamle bøsninger ud og smide i skraldespanden. Akslen checkes selvfølgelig igennem for skader/slid, men hvis ellers der ikke er kommet et halvt kilo jord med ind i styrhuset, så burde det kun være messing bøsningerne der er sidt.
De nye kunststof bøsningerne presses/bankes så i, og til sidst rives de så op med en justerbar rival indtil akslen kan gå i. Gå nu stille og roligt frem, og juster kun lidt af gangen på rivalen.
Når tolerancen passer, så monteres det hele op igen, og sidedækslet monteres på igen (husk at løsne justermøtrikken og bolten så der er lidt frigang). Når det er monteret kan styrhuset justeres op igen. Jeg brugte forøvrigt ingen papirspakning, men monterede dækslet direkte mod huset, med lidt flydende pakning imellem selvfølgelig.
Der skal gerne være to mærker på hjælpestyrarm og aksel, så armen bliver monteret i korrekt vinkel igen.
Det hjalp gevaldigt på sløret i mit styrhus, og det kunne gøres mens styrhuset var monteret på bussen. Havde det været messingbøsninger tror jeg måske jeg havde overvejet at afmontere styrhuset, men jeg vurderede at der ikke ville ske den store skade HVIS nu der ved en fejl skulle falde lidt spåner fra kunsstofbøsningerne ned i bunden af styrhuset til lejet. Det lykkedes nu også at få det dækket så godt af med papir at det ikke skete.
Alt i alt en nem og enkel udskiftning af en ofte overset sliddel på type2.
Så længe man ikke afmonterer bunddækslet på styrhuset, så er man ikke inde og rode i noget af det "farlige". Sidedækslet er let og enkelt at afmontere, så man kan kigge ind og se hvad det er der sker derinde.
Bunddækslet er shimset op fra fabrikken for at få den korrekte forspænding på lejerne, så med mindre lejerne er beskadigede eller slidte, så undlad endelig at rode med det.
Jeg afsluttede forøvrigt med at fylde op med noget styrhus olie jeg havde købt for nylig
http://www.mgcenter.dk/pi/Millers_Oils_Wormsteering_Box_Oil_1_liter_1894_78.aspx
Lidt billeder undervejs...
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia