Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Låne: Olie temp måler, plus føler.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Teis Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg lure lidt på, om min 1600 type 1 motor bliver for varm ved længere tids kørsel på motorvej.

Er der nogle det kan låne min en Olie temp. måler og føler to dages tid i løber af den næste mdr.?

Jo tættere på kbh jo bedre.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ti det formål kan du også med fordel bruge sådan en "laserpistol". Har jeg selv brugt flere gange.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Teis Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er det nok? Man får da ikke den rigtige temp. på den måde.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har et par sæt liggende Teis, du kan godt låne.
Det er dipstick typen

R.
Er i Skovlunde.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Et alternativ.

http://www.savemybug.com

(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Et infrarødt termometer som Rasser omtaler er meget mere præcist og meget bedre end et almindeligt ur med føler. Og jo du får den rigtige temperatur hvis du måler de rigtige steder på blokken, f.eks. på bunddækslet eller lignende. Et almindeligt ur måler ofte +/- 10 grader forkert og de er også yderst følsomme overfor hvor føleren er placeret.

http://biltema.dk/da/Vaerktoj/Malevarktoj/Maleinstrument/IR-Termometer-IRT-260-17236/

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Teis Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Perfekt! Så låner jeg bare firmaets imorgen, når jeg alligevel skal ud på en 80km tur.

Takker og bukker for de gode svar.

Warp - Jeg gør som du siger det, og ser hvad den siger. Vi er enige om, at optimal drift temp. er 90-95grader (c) ik'?

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har selv købt dette http://biltema.dk/da/Vaerktoj/Malevarktoj/Maleinstrument/IR-Termometer-IRT-260-17236/ og er fuldtud tilfreds. Jeg har det bare med i handskerummet en gang i mellem. Desuden er det også meget godt til lige at holde øje med temperatur på topstykker osv. som en føler i olien ikke kan.

90-95 grader på en tunet motor er fint.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Teis Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den er nu ikke tunet, men jeg går bare efter 90c

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis den ikke er tunet kan du godt få den til at køre køligere end 90 grader.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Prøv at skyd den på blokken inde fra motorrummet. Under strømfordeler og olietrykskontakt.
Der fik jeg rimelig stabile målinger. Det er lidt sværere under bilen, fordi blæseluften godt kan snyde målingen lidt.
Hold knappen inde og flyt pistolen lidt rundt, så finder du hurtigt at stabilt sted at måle.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er jeg altså lidt uenig i udfra min egen erfaring. Temperaturen varierer rigtig meget rundt omkring inde i motorrummet og det er derfor svært at være sikker på at det er den rigtige temperatur man måler. Omkring olietrykskontakten kan temperaturen godt varierer 10 grader på min motor. Hvis jeg derimod rækker armen ind under bilen og skyder direkte op på bunddækslet får jeg meget konsistente målinger. Man skal selvfølgelig holde pistolen tæt på dækslet så man undgår fejlkilder som køleluft, udstødning, topstykker osv.

Edit: Men nu skal det jo heller ikke blive til rocket science at måle temperatur på olien. :-) ...et par grader fra eller til i fejlmåling gør jo ikke den store forskel i det store billede.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Vi behøver heller ikke være enige ;-)
Men princippet er vi helt enige om.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja ja det tror jeg også vi er. :-)

...hele pointen er jo bare at bruge sund fornuft så man ikke snyder sig selv og måler forkert.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Teis Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg skyder lidt over det hele, og finder det sted med den højeste temp., og tager den derfra.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Teis Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Temp. efter henholdsvis 50min med 110km/t og 30min med 110km/t:

(Mål så tæt på blokken som det var muligt)

Direkte på bunddækslet (Olie filter): ~83°c
Bundkar (flere steder): ~94°c
Lige under strømfordeleren: ~93°c
På blokken lige under olie studsen: ~90°c

Det er lidt i det høje ende, men hvad siger I til det?

Det er en std. 1600 motor end 1500 gearkasse.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kør og vær glad. Intet at bekymre sig om.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.