Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp ved køb

(permalink) NumZie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej

Jeg kigger lidt på bobler for tiden - og har kig på en specific en.
Jeg har dog svært ved at bedømme både pris og hvad man lige skal være opmærksom på, da jeg desværre ikke selv har den store tekniske ekspertise - hvorfor jeg er nødt til at læne mig op af de folk, der ved noget (og i sidste ende få bilen kigget igennem inden køb).

Er der nogen, der har tid og lyst til at hjælpe mig lidt bare via e-mail med et par spørgsmål, så jeg ikke dummer mig helt (mere end jeg gør til daglig :)?

Så skriv gerne på numzie-snabela-gmail-dot-com.

Håber indlægget hører korrekt til her og beklager, hvis det ikke gør.

Mvh
Bon

-------------------------------------------
E-mail: numziesnabelagmailpunktumcom
(permalink) klinkmaindal Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Find en der kan tage med ud og kigge den igennem. Med mindre den er total istandsat ny synet. Få en der ved noget om de gamle biler med:-)

-------------------------------------------
4230 skælskør tlf 28838132
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg kan ikke se i din profil hvor i landet du kommer fra, men der må bo en vw-kyndig i din nærhed.Måske er der endda en vw-klub i dit område.
Find en der har forstand på det, og tag ham med ud og se på sagerne. Det bliver ikke godt på mail. Billeder snyder - det skal ses med egne øjne.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Behøver det være over mail? Hvis du kan leve med at det bliver over telefonen, så er du velkommen til at ringe i eftermiddag/aften.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) NumZie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja jeg skal bestemt også have en til at kigge på den inden evt. køb.
Det var mere hvad man lige kunne konkludere ud fra en annonce - altså om det var no-go, prisen var absurd eller andet - inden man tog skridtet videre.

Men man skal også lige finde en, der vil og kan bruge tiden på at tage med - og den skal meget gerne op på en lift også (hvilket den vil kunne syd for Århus, hvor jeg holder til).

Telefon vil også være fint nok. Konkret er det denne, jeg har lidt kig på:
http://www.guloggratis.dk/vw/1303/annonce/16333443-vw1303

Jeg er selv en meget ærlig mand, men desværre er det ikke altid, at sælgere lige får nævnt nogle væsentlige ting ved jeg af erfaring fra branchen til daglig.

Og for at gøre det endnu mere kompliceret, så er jeg i tvivl om, hvorvidt det er en bobbel, jeg skal have - og selvom jeg måske bliver kaldt for alle mulige ting, så gør jeg mig stadig nogle overvejelser (mine tanker kan ses her: https://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/40f5fecd4b2187e6?hl=da#) - håber ikke det bliver taget ilde op.

Mvh
Kenneth

-------------------------------------------
E-mail: numziesnabelagmailpunktumcom
(permalink) klinkmaindal Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hvis det skal være den vw så tror jeg det er den rigtige for dig mht hvad du vil bruge den til. pris vil jeg ikke tage stilling til men en fin vogn det er det :-)

-------------------------------------------
4230 skælskør tlf 28838132
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nu hvor du efterlyser det, så får du mine betragtninger med.

1. Den bil du linker til ser fin og meget original ud. Det passer umiddelbart sammen med dine kriterier. Passer du på den skal der nok være bil i den i mange år. Men som andre skriver kan billeder snyde, så derfor får den vurderet af en kender.

2. At det skal kunne betale sig at købe en veteranbil, og endda gerne være en investering, rammer lidt skævt i min bog. Jeg tror mere du skal fokusere på det du selv skriver omkring at have det sjovt, og så bekymre dig mindre om at tjene penge eller om den holder værdi om 10 år. I værste fald køber du en bil til 50.000 kr, som om 10 år er 0 kr værd, hvilket svare til et tab på 5000 kr/år - ingen svarende til 416,67 kr om måneden. Er der en gevinst den dag man vil af med den er det var bare en rar bonus.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) NumZie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja bilen ser fin ud - men prisen kan jeg bare umuligt vurdere. Jeg har set dem til salg for alt fra 25 - 75.000 - så jeg har svært ved at vurdere et fornuftigt niveau. Arbejder man med matching numbers i bobbel-regi også?

Jeg ved godt, det ikke normalt er en investering, men jeg har nogle bekendte, som har haft 'held' med deres investeringer, der blot er blevet mere værd, og det er alm. kendt, at visse biler holder bedre værdi/stiger i værdi mere end andre - men her ved jeg ikke, hvordan det er med bobler? Er det kun cabrioleter, der (i hvert fald ser ud til) at stige i værdi med alderen?

Endnu en ting: Har I nogen input til en "VW Beetle buying guide"? Jeg har læst en tilsvarende for et andet bilmærke og model - og jeg kan se, der findes nogen - men hvilke kan I anbefale til en, der ikke er alt for teknisk minded?

Ellers mange tak for input.

-------------------------------------------
E-mail: numziesnabelagmailpunktumcom
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En buying guide kan du finde i dette fora. Emnet har været behandlet mange gange.

Hvis du vil gå efter en bil der stiger i værdi, så køb en golf 2 og en T3 bus... Det er så lidt værd i dag, at de kun som veteran vil være mere værd - det vil vise dig en flot procentmæssig stigning.

Giver du 50000 i dag for noget der er godt, er der også en chance for at den er 50000 kr værd om 10 år. Der er ingen der kan sige dig hvad tingenen vil være værd om 10 år. På nogle veterankøretøjer (især mc'ere fra 1930'erne) er priserne faldet de seneste år, da de folk der husker dem fra deres unge dage osv osv er ved at falde fra.

Så mit bud er stadig at glemme alt om Aalhom salget, de store værdier. Hvis du i øvrigt kender nogen der har haft en god investering i en bil, hvorfor så ikke købe samme biler som dem?

Og så skal vi lige huske at vi her taler om en vw 1303 til 50000kr og ikke en Ferrari som Steve McQueen har kørt gennem Congo med Sofia Loren på skødet.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

For mig er det tydeligt du går mere op i det økonomiske end i kærligheden til en gammel bil. Det hænger bare ikke sammen i min verden. Vil man have en veteranbil så koster det hvad det koster. Jeg skænker det aldrig en eneste tanke hvad jeg evt kunne få for mine biler om 10 år. Skal der købes lidt nyt til den ind imellem (og det skal der) så skal du jo hele tiden revudere dit regnestykke.Og omkostningerne stiger betragteligt når man intet selv kan lave. Man kan vel som udgangspunkt aldig være sikker på noget stiger i værdi. Da jeg var ung var der absolut ingen der gad have en Bay-bus. I dag sælges de for latterligt høje priser. Ingen ved om det bliver det samme med en 1303 - 1303 har også været den ingen gad have, og er stadig i manges øjne ikke helt en rigtig Folkevogn.
Og der er en verden til forkel på en vw 1303 og en porsche 911 fra først i 70erne - sikkert også tydeligt på prisen.
Jeg er ikke ude på at skræmme dig fra at købe en veteranbil - slet ikke - Jeg forstår bare ikke helt motiverne.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) NumZie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nej - jeg kan også sagtens være forkert på den.

Den sætning med Porsche forstår jeg ikke helt (men ja, der er en verden til forskel på priserne...)

Og du har ret i, at man ikke kan være sikker på noget. Men hvis jeg udelukkende bare ville have en kørefornøjelse for 50 eller 150.000 kr. - så var der et utal af biler fra 1950 og fremefter, jeg kunne kaste mig over.

Men når jeg samtidig gerne vil have noget, hvor jeg får en driftsikker bil - dvs. en bil der med et begrænset antal kørte kilometre kan holdes ved lige uden konstant at skulle skifte mange, dyre ting på dyre timer, samt en bil, som i markedet fremstår som en fornuftig investering set over en horisont (ift. at købe en Hyundai fra 09, hvor værdien med statsgaranti rasler af), så har jeg valgt at kigge på VW (og til dels Porsche), da de for mig fremstår som driftsikre sammenlignet med datidens alternativer. Valget er så understøttet af, at jeg har nogle minder og situationer fra min barndom, hvor lige præcis disse biler har en særlig plads.

Jeg ved godt, at jeg er i modvind, når jeg nævner en ældre bil som en investering (udover køreglæden, som tæller lige så meget for mig), men jeg mener ikke det er et ukendt fænomen at folk investerer i biler med en lille skelen til, at de kan sælges for en rimelig pris igen senere (og her ved jeg godt, at man aldrig får de penge igen, som man restaurerer for).

Måske det kan sammenlignes med kunst? Mange køber malerier, fordi de er flotte og man kan li' dem. Nogen køber det udelukkende som investering, og andre igen køber både fordi man kan li' det - og fordi de har en viden på området som gør, at de ved, at maleriet har en god chance for at stige i værdi - eller i hvert fald altid være en attraktiv salgsvare.

Om så en 1303'er til 50.000 er nede i kategorien, hvor man siger, at det aldrig nogensinde bliver til en investeringsvare, det er en anden sag. Men en Porsche 911 er alt andet lige steget i pris over de sidste 10 år - dog med en naturlig korrektion under den økonomiske krise, hvor den er i kategorien af de ting, der først spares væk.

Men tak for inputtet - jeg samler sammen :)

-------------------------------------------
E-mail: numziesnabelagmailpunktumcom
(permalink) kenneth p Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej.. Hvis den bil er som manden beskriver og du har lyst til at passe den godt, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle være bilen for dig, den er både rimelig driftsikker og velkørende.. Spring ud i det, det er skønt at køre rundt i sin folkevogn og se de mange smil man møder på sin tur (-: du kan næsten ikke lade være med at komme til at holde af sådan en bil.. Og pengene er dine, så gør som du vil.

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) otsaku Member
Skrev for 11 years siden | | | |

At købe sit første folkevogn er jo en investering. Du får investeret dine penge, tid og både positiv og negativ følsesle.

Man skal være indstillet på at lære en masser så du kan hold bilen kørende.

Folkevogn er også en smitsom sygedom som gøre at man købe flere og flere og reservedele til en hel vognpark.

Hvis man ikke er forelsket i VW, så blive man det.

Held og lykke

-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
(permalink) NumZie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg vil rigtig gene lære, og både Min bil og jeg samt How to keep your Volkswagen alive ville bestemt skulle læses igennem flere gange, men jeg har bare ti tommelfingre og kun en carport, så det er nok meget begrænset hvor meget jeg selv ville kunne lave.

Tak for alle jeres råd. Jeg tænker videre.

-------------------------------------------
E-mail: numziesnabelagmailpunktumcom
(permalink) paer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

du behøver ikke mere for at skrue folkevogn :)

tror der er mange der har været ligeså dårlig stillet som dig, som nu sagtens kan lave deres egen vw:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) NumZie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ingen lift nødvendig ej heller til bremser mv?

Det du skriver skal næsten komme an på et væddemål :-)

-------------------------------------------
E-mail: numziesnabelagmailpunktumcom
(permalink) paer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

lift er ikke nødvendigt:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lift er ikke nødvendigt til at lave en folkevogn - men den ville satme være rar at ha. Jeg har kørt den samme folkevogn som hverdagsbil i 17 år nu, og lavet alt hvad der tænkes kan af reperationer på den UDEN lift. Det er bøvlet ind imellem - men det går.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) otsaku Member
Skrev for 11 years siden | | | |

JEg lave min på perlegrus hvor donkraften grave sig ned i jorden hurtigere end den løfte bilen :)

-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
(permalink) NumZie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja så må det jo være muligt - men det kræver så lige lidt værktøj. Men en 4-cylindret Porsche-bil bør vel være ca. lige så let at reparere på, går jeg ud fra (medmindre det lige er de små, specielle Porsche-spidsfindigheder, der ryger)...

-------------------------------------------
E-mail: numziesnabelagmailpunktumcom
(permalink) paer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hvor er du fra Numzie?

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) NumZie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lige syd fra Århus nu... - oprindeligt fra Sydfyn.

-------------------------------------------
E-mail: numziesnabelagmailpunktumcom

Reply

You must log in to post.