Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Mindre støjende udstødning søges.

(permalink) Rene_Jakobsen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej med jer. Jeg er ved at være træt af hovedpine og blod ud af ørene;-)
I min Speedster kører jeg med en A1 potte på min 2332cc motor. http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/1880860.jpg
Den har en rigtig god lyd, og det er en rigtig lækker udstødning, men ved lave omdrejninger larmer den altså for meget til sådan en åben bil.
Ved i om der findes en anden potte som passer på tarmslynget? Eller skal jeg vælge et helt andet system? Udstødningen skal være så anonym som mulig i udseende, og ikke larme så meget, og så skal den selvfølgelig passe til motoren.
En anden mulighed er at få special bygget en udstødning, men hvilke potter osv. Skal man så vælge?

Mvh. René

(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Min første tanke er at føre et rør videre til modsatte side og så montere en potte mere derovre. Altså fra afgangen af den nuværende potte og så et rør over på den anden side af motoren til en ekstra potte.

Det burde der være plads til, og det skulle da være forholdsvis simpelt at lave.

Dobbelt potter, dobbelt så godt :-)

Jeg har gjort lidt det samme på min motor, og det dæmpede rigtig meget i forhold til da den kun havde en lyddæmper på.
Men det er godt nok langt fra en motor i samme kaliber som din. Er dog sikker på at det hjælper rigtig meget på dæmpningen af din også :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg så lige den her...

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=2935087

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Rene_Jakobsen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ha ha Henrik. Troede lige at det var den udstødning øverst i linket som du hentydede til, men går ud fra at det er den med en rund pot i hver side. Den er rigtig fin.
Og Rasser, det kan godt være at jeg selv må igang med rør og svejser! Men hvordan finder man lige ud af hvilke potter som man skal bruge? Her tænker jeg modstand dæmpning osv. men der er måske minimal forskel på dem, bare de har den rigtige dimension?
Den udstødning som jeg har på nu er keramisk coated, er det noget man kan få udført her i dk?

(permalink) PH1303 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Brug fx en 2" Simons oval gennemgangs-potte i hver side. De er til at få fat i. Torben Alstrup/Farmer, GWD og andre har brugt dette koncept før, og det virker faktisk fint. Især med et centermonteret luftfiltersystem. Men det koster også knaster...

/Peter

(permalink) Hagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Rene

Jeg henviste til linket fordi selve manifloden er den samme som du kører men bare med andre potter på.

Så ville det ikke blive så dyrt... tænkte jeg

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

2 stk 2½" ovale Simons potter in line, en på hver side af motor. Det dur! End of story.
Hvis det skal være rustfri er der dele for ca. 3000.- Sort jern ca. 2000,- Det tar ca. 10 timer at lave så det bare sidder ding, med beslag und alles.

Hvis det ikke er interessant at skulle lave, kan TT nu levere en erstatningspotte, som udnytter AL pladsen hen til bagakslen. Den dæmper ca. 20% mere ift. en Python.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg havde bare kørt i biltema og købt en Volvo, Skoda, eller hvad nu end slags dæmper der passede. Havde valgt en gennemstrømningstype - dem findes der masser af i alle mulige størrelser og former. Det dur, og er billigt ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rene_Jakobsen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja Henrik. Så godt at det var samme manifold, og det ender nok også med at blive denne løsning. Så vil jeg lige finde nogle egnede potter.
Er der nogen som kender noget til keramisk coating, hvis det nu ikke bliver rustfrie rør og potter!
Hvordan er det nu med rustfrie rør og potter, bliver lyden ikke anderledes?
Og tak for indput.

(permalink) TK Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Rene. En hilsen fra en gammel smed, som - da han var dreng og gik i korte bukser - fremstillede gennemganspotter i rustfri stål 1967 - 1968. Jo du har ret de får bestemt en anden lyd. Lyden fra en rf potte er mere skarp end fra en "sort" potte
Mvh. TK

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021

Reply

You must log in to post.