Efter at have gået lidt rundt og se hvad jeg egentligt har stående, har jeg leget lidt med tanken om på sigt at rode med nogle type 4 motorer nu hvor de står der alligevel. Jeg er ikke den store motor-nørd, så derfor et par spørgsmål.
Mit tanke er at kombinere en CU og en W motor, men jeg er uklar på hvor meget der egentligt passer sammen fra de to motorer.
Det skal tilføjes at jeg ikke går efter at bygge en ”200 hk race” motor, men omkring 100 hk med bundtræk burde vel være muligt da udgangspunktet har 80hk (w-motor med sprøjt)?
Yderligere skal det tilføjes at målet er at genbruge mange std stumper såfremt de holder mål og ikke er slidt op.
Min opskrift, inklusiv spørgsmål, er:
W blok – den er nemmere at ombygge til opretstående køling
CU krumtap – den har 5mm længere slag end W krumtappen
W plejlstænger – er der egentligt forskel på W og CU plejlstænger?
W cylindre og stempler – de er højere komprimerede end CU stempler, som er ”hule” i tuppen
? Knast – her er jeg på bar bund om hvad man bør anvende?
W eller CU toppe – jeg er i tvivl om hvilke der har de bedste (412 naturligvis, men det er ikke til at skaffe)?
Opretstående type 1 køling – noget selvbygger ud fra type 4 skjolde og type 1 (30hk) blæsehus osv.
Oliekøler – hvad ændres egentligt her ved ombygning til opretstående køling?
Udstødning – tjaaa? Alternativt en hjemmebygget rustfri.
Std. type 4 elektronisk tænding – den er elektronisk og den virker.
Karburatorer – jeg mener at have nogle 36 og 40 mm weber liggende. Hvordan vil det spille med sådan en motor?
Speedertræk – tjaa, noget der passer.
Indsugning – jeg har ikke noget liggende, men det skal jo blot passer til karburatorerne.
W Svinghjul – som jeg husker, er det umiddelbart det svinghjul der nemmeste passer sammen med alm type 1 gearkasse. Korrekt?
Er der nogen der tidligere har gjort sig erfaringer med et lignende setup?
Ring: 28118212