Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
11:57 lundsgaard: engelske hjemmesider
11:56 lundsgaard: reservedele england
23:06 1-0654961: fvee: Har kun kørt en halv tank...... Du hører nærmere.....
18:59 fvee: Hvor langt på Literen NU
23:01 1-0654961: fvee: Over de sidste 90 tkrm 8,3 km/l :-(
23:26 fvee: vw KDF haslev torsionsstang ring 40257965
23:25 fvee: 1-0654961 hvor langt på L

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål angående type 4 motor projekt

Tags:
No tags yet.

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Efter at have gået lidt rundt og se hvad jeg egentligt har stående, har jeg leget lidt med tanken om på sigt at rode med nogle type 4 motorer nu hvor de står der alligevel. Jeg er ikke den store motor-nørd, så derfor et par spørgsmål.

Mit tanke er at kombinere en CU og en W motor, men jeg er uklar på hvor meget der egentligt passer sammen fra de to motorer.

Det skal tilføjes at jeg ikke går efter at bygge en ”200 hk race” motor, men omkring 100 hk med bundtræk burde vel være muligt da udgangspunktet har 80hk (w-motor med sprøjt)?
Yderligere skal det tilføjes at målet er at genbruge mange std stumper såfremt de holder mål og ikke er slidt op.

Min opskrift, inklusiv spørgsmål, er:
W blok – den er nemmere at ombygge til opretstående køling
CU krumtap – den har 5mm længere slag end W krumtappen
W plejlstænger – er der egentligt forskel på W og CU plejlstænger?
W cylindre og stempler – de er højere komprimerede end CU stempler, som er ”hule” i tuppen
? Knast – her er jeg på bar bund om hvad man bør anvende?
W eller CU toppe – jeg er i tvivl om hvilke der har de bedste (412 naturligvis, men det er ikke til at skaffe)?
Opretstående type 1 køling – noget selvbygger ud fra type 4 skjolde og type 1 (30hk) blæsehus osv.
Oliekøler – hvad ændres egentligt her ved ombygning til opretstående køling?
Udstødning – tjaaa? Alternativt en hjemmebygget rustfri.
Std. type 4 elektronisk tænding – den er elektronisk og den virker.
Karburatorer – jeg mener at have nogle 36 og 40 mm weber liggende. Hvordan vil det spille med sådan en motor?
Speedertræk – tjaa, noget der passer.
Indsugning – jeg har ikke noget liggende, men det skal jo blot passer til karburatorerne.
W Svinghjul – som jeg husker, er det umiddelbart det svinghjul der nemmeste passer sammen med alm type 1 gearkasse. Korrekt?

Er der nogen der tidligere har gjort sig erfaringer med et lignende setup?

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Teodor Fælgen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

ja ideen om krumtappen er fin og den passer skam også men du kan ikke bruge cylindre fra w motoren så kører stemplet jo op af cylinderen... grundet den lange slaglængde... og stemplet er mindre i diameter så det går ikke i 2000 cylinderen ellers er det bare derud af... :o)

Jakob

-------------------------------------------
Spænd hjælmen kammerat !!!
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Det skal jeg lige forstå helt korrekt.

1. Slaget på en CU krumtap er for langt til W cylindre? Det er noget med 5mm forskel i slaglængde.
2. Er det simpelthen sådan et cylindrene på en W er kortere end CU cylindre?
3. OK - diameteren på cylindrene er forskellige. Jeg var i tvivl om de ekstra cc en CU motor har lå i slaget eller cylindre og stempler i forhold til en W. Det er så begge dele?

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.hvis det skal være billigt så brug din 1700w uden at flække den. nye stempelringe + en god udstødning.du burde ku hive over 80 hk ud af den
eller stempler +cylinder +toppe fra 1,8s .find nogle solex 36/40

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 7 years siden | | | |

At genbruge stumperne var ikke rent et økonomisk hensyn. Det erlige så meget tanken at anvende originale stumper som tændte mig.

At bruge 1700 (W'en) rent er naturlgivis den nemmeløsning.

Min interesse er om kan kunne kombinere de to motorer og få noget sjovt/godt ud af det.

Er der i øvrigt nogen har et link til data-ark omkring de forskellige type 4 motorer? (cylinder diameter, slaglængder osv osv)

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Teodor Fælgen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

ja eller sæt knast og toppe fra 1700 på 2000 og hæv kompression til ca 9:1 med et sæt 36 eller 40 weber har du en fornuftig motor med fint moment - hvem gider at tælle heste... :o)

-------------------------------------------
Spænd hjælmen kammerat !!!
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Det er sgu også en simpel vej at gå. Den vej lugter umiddebart at nye stempler til CU motoren, og ellers ikke så meget andet.

Men er der ikke noget med at en CU blok kræver noget mere arbejde at lave til opretstående køling?

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Teodor Fælgen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

jo men du kan jo lige godt bruge w blokken det hele skal jo splittes uanset...

hvis du er heldig at opsnuse et sæt volvo stempler til en B23 kan du bore dine 2,0 cylindre op og øge din cylinder volume en smule...og så er cylindergangene friske...

ellers er de type 4 cyl sæt altså ikke så dyre som de har været...

Men jeg ved jo at du elsker at opfinde :o)

-------------------------------------------
Spænd hjælmen kammerat !!!
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Pejlstænger på w er 55mm og på cu 50mm, altså du er nød til at bibeholde krumtap og pejlstænger sammen fra den oprindelige motor de kommer fra, de kan ikke mixes.
Du kan tage krumtappen fra CU med pejlstænger og cylindersættet og sætte på W blokken. Ventilerne fra CU er mindre end dem i W, ligeledes er udstødningsflange anderledes. for at bruge w toppene på cu cylindersættet skal toppene bearbejdes således du får det rigtige cc i dem med 105mm åbning indv, sammenholdt med vendehøjde (1,5mm)

Større volume og slaglængde, det er det de unge piger ka li = hvorfor nøjes ?
Det gjorde hverken Dolly Parton eller Linse.... Go BIG

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Rasser Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg havde uden at blinke, flyttet krumtap og plejlstænger fra 2000ccm over i 1700ccm, og så købt et 96mm cylindersæt til den. Topstykkerne ville jeg nok også lige efterse, og skifte udst. ventilerne og måske nye styr samt sædearbejde.
Hvis du så roder lidt i dyngerne finder du sikkert et sæt 40mm solex karburatorer fra en 412s, som du kan montere derpå.

Så har du helt sikkert 100hk, og det hele er bygget af Std. stumper, pånær cylindersættet.
2056ccm bliver den på.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jag har fået den opfattelse af type 4 cyl + stempler var noget meget bekosteligt grej.

Men den volvo stemperlene er sgu rare at have i baghovedet, altså kun billedligt talt.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Knast ville I bruge fra 1700 W'en eller ville i købe noget tun?

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) t3-mikkel Member
Skrev for 7 years siden | | | |

TUUUN!..

-------------------------------------------

Dare to be different
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Uhm en dejlig fisk!

@ Mikkel, er det sådan en projekt du også skal i gang med?

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) t3-mikkel Member
Skrev for 7 years siden | | | |

U bet!

-------------------------------------------

Dare to be different
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

W knast eller WEB73 eller mere hvis du har dobbelte karb. Og cylindrene er samme længde.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 7 years siden | | | |

http://aapistons.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_1_8&products_id=59

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Min std. type4 CU 2.0 med 2stk weber IDF 36mm og en Webcam 91 knast, trak

93,1hk/4560omdr.
147Nm/4200omdr.

Den går jævnt godt bag i en buggy med store hjul (o:

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Joeh, Karstens går skam ganske ok.

Søren. Din ide lyder jo meget henad min 2,0 "std" opsætning.
- Jeg ville, som der osse hentydes til investere i et sæt AA cylindere i "flat top" og i enten 94 ell 96 mm boring. Simpelthen for at få mere kompression. (Sammen med 2,0 krumtap og plejlstænger)
Tjek iøvrigt 2,0 plejlstængerne godt. De er som oftest NÅED brugt i bøsningen.
Hvis W knast og løftere dur, så er den somend ganske fin. Ellers Web #73 som Frank skriver. Eller hvis den "må" lidt mere, Web # 494.
W toppe BØR have en kærlig hånd sammen med 2,0+ i volumen IMHO. Den blir SÅ meget mere harmonisk at have med at gøre.
8,8 - 1 kompression med 73eren eller Wéren til 95 oktan.
Std tænding, - OK. Men kurven skal laves noget om for at passe til en trimmet motor. Men det koster en 2-5 adskillelser, så skal du nok ramme det.
Udst. Hjemmegjort er velgjort. MEN, husk på, at type 4eren er MEGET modtagelig overfor en god udstødning. Altså en der passer til motoren. Det er helt vildt hvad det gør ved både effekt, temperatur og forbrug.

Min 1971 cc version yder typisk 104 - 107 hk og ca 165 nm moment. med 9 - 1 og V power 170 - 175 NM

Jeg har 96 mm cylindersæt på vej hjem as we speak.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) t3-mikkel Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Er portning/ventiler løsningen, hvis man vil vride den op på 125?

-------------------------------------------

Dare to be different
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Mere knast og mere komp. Med 45/36 ventiler og porte der passer, nærmer du dig vel 150 HK

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 7 years siden | | | |

mente du ikke 42/36? eller var det 45/36

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej Søren
Du er velkommen til at kigge forbi Skovlunde og checke min CU, der er konverteret til opretstående køling.
Der kan du også se min oliekølingsløsning
Den er ikke monteret i bus endnu, skal lige prøvestartes på gulv.

Har også et konverterings kit mere, som skal på min 1700.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jah, han mener forhåbentlig 42/36 ;-)

Søren, 125 hk er absolut muligt, osse med E topstykker. Men de skal lige ha en tur i bænken. 42/36 mm ventiler er en dejlig størrelse. Men vi kan godt en del med std E toppe. Det kræver, som tidligere antydet mere knast, mere kompression og en lidt anderledes bearbejdning af toppene.
Fordelen, hvis man kan tale om en sådan, ved E ventiler er, at man kan hive moment tidligere med en relativ skrap knastaksel. Den stopper så osse før, (ikke så meget "elastik" over kurven) men det er nogen faktisk ligelade med.
40 mm Webere m. 32 mm venturier vil være et godt udgangspunkt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg mente 45/36, men lad gå :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.