45 x 36 mm ventiler vil give god grundlag for meget varme topstykker under belastning, medmindre man bruger en splitknast og en ekstrem effektiv udstødning :-/
- Det ved du osse godt gamle jas. Du skal bare lige tænke lidt tilbage ;-)
T
45 x 36 mm ventiler vil give god grundlag for meget varme topstykker under belastning, medmindre man bruger en splitknast og en ekstrem effektiv udstødning :-/
- Det ved du osse godt gamle jas. Du skal bare lige tænke lidt tilbage ;-)
T
Så 44/38 da :-)
Så er jeg retur fra ferie og jeg kan se at der er kommet nogle gode ideer og løsninger på bordet.
Cylindersættet er blilligere end jeg troede.
Nu bliver det lidt mere avanceret end min grundtanke men, er der ikke noget med at hydr. løftere med fordel kan skiftes til type1 løftere /via bøsninger i blokken)
Joo, men det er der ingen grund til, medmindre du vil ha en meget aggressiv knast i, eller løfterhullerne er slidte (Det sker jævnligt at man render ind i sådanne blokke nu om dage)
Type 4 SLR er ganske udmærkede. Så sparer du ombygningen til bøsninger.
T
Søren: Fik du bygget noget der virkede?
Jeg har selv en CU blok som udgangspunkt og et std+ build som Farmers er tillokkende når man kigger på hvad en 2,4 opbygning ender med at koste.
I en bus er det mest torque ved en lav omdrejning der er interessant (efter min mening)
De foroven omtalte forbedringer med flattop stempler og let hævet kompression, hvor meget hæver de omdrejningsantallet før bundtrækket topper i momentkurven?
Hvor langt kan man gå med tun (med fokus på nm og ikke HK) før at std. kølingen på en CU ikke et tilstrækkeligt? Nogen erfaringer?
Kleinbusronnie: Hvad gør du med dit opretstående kølings kit for at komme uden om problemet med det lukkede breather housing på CU?
Det står der lidt om her:
http://www.csp-shop.com/technik/pdf/deeng/13261.pdf
Blokken ska bearbejdes når det er en CU.
Hilsen Frank
Hej Jan
Jeg havde faktisk tænkt på at skrive til dig via Google Plus, for efterhånden er min CU motor ret velkørende.
Jeg er lige kommet hjem efter 5000 km roadtrip til og rundt i Sydfrankrig.
Og motoren leverede bare, tog det pænt selv om jeg kørte 120 km/t i 30 grader.
Jeg har ikke selv lavet blokken klar til opretstående køling, men billedet viser den plade og et generator tårn, der er custom lavet at Bobby Green.
På side 3 i denne tråd, kan man se hans løsning.
http://vwnettet.dk/topic/158862/page/3
Jeg har dog haft en del arbejde med at forfine kølingen:
Opretstående type4 køler bagi; hundehus og den kanal der fører varm luft væk er ændret en del for ikke at konflikte med nr 3 tændrør og passe i en bay bus.
Så den køler fint ved køkørsel i 30 grader. Er testet :-)
Yderligere er der monteret en ekstern oliekøler på torsionsrør, olien bliver ledt derhen, når den når 80 grader. Styres af sandwich adapter med termostat, der sidder imellem oliefilter og blok.
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=18855839649&rub1=Engine&rub2=Oil%20System%2COil%20Cooling&artnr=12553a&pn=0&sort=0&all=
Jeg måler olie temperatur med denne dims:
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=18855839649&rub1=Electric&rub2=Instruments%2CRacimex&artnr=20318a&pn=0&sort=&all=
Hov, der er i øvrigt lavet hul ned til krumtaphus bag blæserhus, og derfra en slange op til breatherboxen oppe til venstre. De 2 andre slanger i breatherboxen kommer fra ventildækslerne.
R.
Tak for snakken Ronnie..
SørenJ: fik du bygget en W/CU hybrid? Kunne være spændende at høre dit build.
Jeg har selv en CU som jeg indtil videre er kommet frem til følgende opskrift på:
Standard slag: 71
(hvis krumtappen måler ud som ok, ellers overvejes et andet build med længere slag op til 74/76)
96 mm AA cylindre med flat top stempler til std. plejlstænger.
Standard renoverede og afvejede 2.0 plejelstænger
webcam #107i knast og et sæt nye matchende "00-914" hydroløftere
Renoverede eller nye topstykker HD fjedre og vetiler med 42 ind og 36 ud
Nye HD stødstænger
CB performance HD oliepumpe og elektrisk benzinpumpe.
Carbs: stadig i tvivl om ikke et sæt originale (renoverede) Solex 34-PDSIT-2/3 fra CU kan klare jobbet?
Målet er et forholdsvist simpelt 2056 build der ikke kræver maskinarbejde i blokken (køling eller clearing til længere slag) og har moderat uydelse med fokus på bund og mellemområdet. Ingen høje omdrejninger da det er til en tung højt gearet camper.
Fortæl mig gerne hvor jeg tager fejl.. jeg er helt grøn på boxer builds. Jeg har kun bygget diesel før og har stykket det sammen efter research her på siden, på shoptalk og thesamba bl.a.
mvh
Jan
Jeg kom sgu aldrig videre. Andre projekter, bestyrelsesarbejde i Motorhistorisk Samråd og livet generelt kom i vejen... I år har jeg kørt 45 km i min type 1, hvilket siger en hel del om hvad jeg har fået udrettet.
Jan, hvis jeg må blande mig i debatten :O), så køb Frank A's type 4 krumtap med længere slag og brug i dit byg.
Den vil være perfekt i en busmotor
Ja jeg så den godt.. men er den ikke med Type1 søler?
Jo, men han har også plejlstænger der matcher :O), det er billgt
Ellers kan der, som han skriver bruges vandbokser plejlstænger, de passer krydspind med type 4, altså 24 mm
Eller GBOT kan lave bøsning i de medfølgende, så de passer til type 4
Henrik: hmm det er noteret.. Indtil videre er det kun et byg på en serviet ;) Så alt kan ske.
SørenJ: OK.. Kender det godt. :) Men det var spændende tanker med et oldscool genbrugs byg :)
Det sker også en dag hvor jeg får tid til at bygge noget ud af alle det stumper der ligger på hylden - det er den bedste at få ryddet op på :)
You must log in to post.