Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Forkert strøm fordeler eller hvad ??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Kappers Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej.. Min motor er en "F" model upgraderet fra 1300 til 1600. ifølge VW official service manual skal min strømfordeler hedde : 113905205 K eller L.
Den fordeler der sidder på bilen hedder 0231178009 Z42 og er uden vacuum forstærker ?? Når jeg sætter tændingspistolen på kan jeg få noget der ligner 25 grader forskydning ved acceleration .. altså langt over de 7,5 grader der står i bogen og lige ledes er mærket på motoren..... Hjælp :)

Har lige fundet og monteret en 205 model og monteret den. Justeret 7,5 grader i tomgang så skal jeg lige have checket centrifugal + vacuum .. samlet skulle jeg nå 20-25grader ved 3800 RPM... Tror jeg er ved at få styr på det nu.

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis du har brugt karburatoren fra F-motoren skal du køre med den dertilhørende fordeler. Den har kun vacuumforstilling.
7,5 grader er i tomgang, uden vacuumslangen på. dertil skal du så lægge de 22-27 grader som fordeleren avancerer så du ender på lige over 32 grader ialt.
Jeg vil foreslå at du bruger en 1302 eller 03 fordeler (AB eller AR)-motor og karburatoren fra samme. Og så dyse den til 1600cc. Hvis du stadig kører med enkeltportede topper.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kappers Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Frank og andre ..
Der er enkeltportede toppe og en Solex H30/31 PICT monteret.
Nu sidder der en strømfordeler med nr 113905205 (er fra en AB motor) og vacuum slange monteret+ny platiner+ny kondensator. Jeg når 31 grader og ikke mere. Den køre meget bedre nu end med den gl. 009 fordeler der sad på da jeg købte bilen. Så det må da være ok. Noget andet er at med 009 fordeleren havde jeg TDC på cyl.1 ved klokken 5 på fordeleren som det også står i manualen. Når jeg montere 205 fordeleren får jeg TDC på cyl.1 ved klokken 2 på fordeleren - jeg har således flyttet alle 4 kabler på fordeleren et hak for at få det til at køre.. Underligt !

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 11 years siden | | | |

den med dine tændrørs kabler er ikke mærkelig 009 fordeleren kan kan man bare montere uden at kikke på hvor den står og så efterføljene dreje den om på mærket så den passer med . vacom fordeleren skal settes på mærket ved monterein da den har begranset drejning

-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1973 type 2 panel bus
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har aldrig kørt med eller målt på det endelige resultat af tændingskurven på en motor der kører med en forkert strømfordeler.
Hvis du kører med en 1302 fordeler skal du køre med en karburator hvor vacuumboringen munder ud nede ved gasspjældet.
Hvis du kører med en fordeler fra en F-motor skal boringen både gå ind i venturien og ned til spjældet så avanceringen virker med vacuum over hele omdr. området.
På din fordeler er det meningen at vacuumdåsen virker ved igangsætning, lave omdr. og lav belastning. Så tager svingklodserne over ved højere omdr. og mere åbent gasspjæld.
F-fordeleren og 009 har cyl.1 ved KL 4-5. En 1302 har cyl. ved KL 2. For at det hele skal sidde rigtigt, når man bytter mellem de to fordelertyper. Skal man flytte drevet nede i blokken.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kappers Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Frank. Jeg har tænkt det samme som dig. Drevet nede i blokken skal trækkes op og flyttes om det skal være korrekt. Jeg kan dog sagtens leve med at cyl. sidder ved kl.2, så foreløbig lader jeg den side der hvor den er... Der skal vist en slags aftrækker til at få drevet trukket op med. For 3 år siden skiftede jeg hoved lejer + knast på denne motor og monterede den 009 fordeler der sad på vognen tilbage igen... var ikke lige opmærksom på dette. Den har kørt siden med 009. Jeg har haft problem med at motoren blev meget varm på lange ture. Spænd på om dette bliver bedre nu ! Mvh Morten

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En aftrækker ikke nødvendig.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.