Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Montering af 1:1.25 vippetøj

Tags:
No tags yet.

(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg er igang med at tilpasse nyt 1:1.25 vippetøj og kan se at det ikke rammer ventilen super godt!
Hvad kan der gøres i forhold til det problem? Skal jeg evt købe disse

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=15267458697&rub1=Engine&rub2=Valve%20Train%20%2F%20Cylinder%20Heads%2CRocker%20Arms&artnr=10884a&pn=0&sort=0&all=

Ps: det er kun den nærmeste vippearm der er 1.25 - de andre er orig, så man kan se forskellen

dsc00041.jpg

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) HenningS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Ole..

Jeg har et VW blad hvor der beskrives hvordan det skal være..
mit bilder und alles ..

det må du gerne låne..

H

-------------------------------------------
VW Jagtvogn 12/74
VW T2 Pickup 71 crossover
(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej.
Hvorfor vil du skifte dine vippearme - er den anden type stærkere ?
Jeg har aldrig hverken hørt eller set nogle originale vippearme der var defekte !
:>) Leif

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

De gamle er ikke defekte, men jeg vil have mere løft på ventilen :o)

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvad har andre gjort - ingen der kører med 1,25 vippetøj?

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Hagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nu kører jeg ikke selv med 1,25 vippetøj, men der skal vel chims under vippetøjet, så vipperarmen rammer bedre på ventilen.

Og muligvis også justeres geometri i vippetøjet altså længden på stødstangen.

Min tanke

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Også min først tanke, men den skal godt nok flyttes en del inden den rammer center af ventilen. Og skal vippearmen overhovedet ramme center eller er det okay, at den rammer lidt skævt?

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den skal starte lidt over midten, vippe ned over midten og slutte ligeså langt under midten, som den startede over.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hmm - det bliver skisme ikke nemt så! Er der nogen der kører med dette vippetøj og fortælle om opsætningen. Det lader til at mine er længere end original - altså fra vippepunktet til justerskuen

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Farmer må da vide det.
Det ser godt nok tosset ud.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg tror jeg ville forelægge problemet for CSP, hvis de er købt der?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Men på dit billede ser det heller ikke ud til at justerskrue og ventil flugter (er på linie). Det kunne være sjovt at se hvor justerskruen træder når de flugter som de skal (ved halvt ventilløft - ved korrekt vippetøjsgeometri, som Henrik også beskriver).

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

På dette billede fra csp hjemmeside illustrere de, at justerskruen skal ramme center af ventilen ved halv løft - det kommer min aldrig til, selv med anden geometri, når jeg kun kan ændre vippearmen placering ved, at hæve den med afstandsskiver mellem topstykke og vippetøjet.
Hmm....

Jeg har ikke købt hos csp - men et lille enmandsfirma i Hamborg : http://www.eckstein-kuebel.de/

kipphebel.jpg

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg kunne nu stadig godt tænke mig at se hvor præcist den er centreret på ventilen når de to flugter..... De flugter vel ikke på det billede du har taget? Det er svært at se om de gør.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

okay - jeg skal nok prøve at tage et billede med halvåben ventil

billede 002.jpg
billede 005.jpg
billede 006.jpg

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nej du misforstår... Bare et billede hvor de to flugter.
For så længe du ikke har justeret geometrien ind, så kommer de jo ikke til at flugte ved halvt løft, og så kan vi jo ikke bruge et billede ved halvt løft til noget, hvis de alligevel ikke flugter.

Den eneste måde man kan vurdere om de træder rigtigt er ved at se når de flugter, for der bør den træde lige midt på ventilen (set fra den vinkel du også viser på tegningen).

Hvis jeg husker ret så ligger ventilstammen og bolten til vippetøjet i en parallel linie?!
Derfor er geometrien "ligegyldig" for blot at se hvor justerskruen rammer når de flugter..... Hvis ellers vinklen på justerskruen er i 90grader i forhold til det aksiale vippepunkt, eller hvad man nu skal kalde det.
Det optimale havde selvfølgelig været at du fik rettet geometrien ind og testede det, så var der ikke noget gætværk.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Okay - jeg forstår - jeg kan i princippet godt hæve akslen med afstandsskiver og derved få en ret vinkel mellem vippearm og ventil. Så skal jeg bare havde lidt længere stødstænger.
Men tror dog ikke jeg kan komme til at ramme ventilen mere præcist, da det lader til at mine nye vippearmes justerskrue er monteret længere ude på armen end original (se sidste billede)
Nu vil jeg prøve at hæve hele vippetøjet med sims og efterfølgende finde den korrekte længde på stødstængerne.

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hmm... Virker som om, at det en original type aksel, til de 1,25:1 vippearme. Husk at akslen skal have boret hullet, til fastgørelse i topstykket, offsat fra center. Det er det, dert giver udvekslingen... sammen med vippearmen selvfølgelig. Hvis der er brugt en alm aksel, vil det netop placere justerskruen for højt.

/Peter

(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Aha - det giver mening. Tak for det Peter. Det var jeg ikke klar over, så må jeg igang med at kigge på den del :)

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

De skriver ellers på denne side, at de virker på standart aksel (se EMPI rocketarms) http://www.dansperformanceparts.com/buggy/epc/buggyep%206%20rockers.htm

Desuden tror jeg ikke, at jeg ændre udvekslingen ved, at flytte/forskyde akslen, men jeg forbedre anlægsfladen mellem justerskrue og ventil - eller er jeg helt forkert på den?

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 11 years siden | | | |

På med nogle lash caps og se hvor du er henne.. Så får du også rettet geometrien lidt bedre ind.

Mvh Spring

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Okay - er det disse http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=741403528912&rub1=Engine&rub2=Valve%20Train%20%2F%20Cylinder%20Heads%2CValves&artnr=10714a&pn=0&sort=&all=

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den lille smule udvekslingen formindskes når geometrien ikke passer 100%, den tror jeg er meget mikroskopisk. Men udvekslingen er størst når geometrien passer 100%, det kan man regne sig frem til hvis man gider.

Hovedårsagen til at du skal ha geometrien til at stemme, er at der skal være så lidt slid som mulig på grejet. Vippe lige meget til hver side henover midten, som Frank beskriver det.

Du må tage en vurdering på om du synes justerskruen bevæger sig i en fin bane hen over ventilen. Jeg tror at det må ende ud i en personlig vurdering, om du synes det er ok. Men det er ikke til at vide før du har prøvet med korrekt geometri.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Mht brug af lash caps, så får jeg bedre/større trædeflade, men for mig at se også værre geometri? Sådan en lash cap stjæler vel lidt af mellemrummet mellem ventilenden og justerskruen.
Hvis jeg skal havde justerskruen og ventilen til at flugte (i en parrael linje), som på tegningen længere oppe, så tror jeg, det bliver nødvendigt, at shimse hele vippetøjet højere op og lave nogle længere stødstænger - oder wie?

Bliver ventilen mon for hårdt belastet som det ser ud nu?

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det vil sikkert fungere, hvis man montere 1,25:1 vippearmen på std akslen. Men tværkræfterne/guidekræfterne på ventilen/ventilstyret bliver større, og dermed reducere du levetiden. Måske ikke et problem, når man tænker på, hvor få km man kører i bilerne i dag. Hullet i vippearmsakslen skal rykkes tilsvarende det, som man har fået "ekstra" på vippearmen. Hvis du fx kigger på en 1,4:1 vippearmsaksel, så ligger hullet helt ude i kanten af akslen, for at det hele passer.

/Peter


Reply »

You must log in to post.