Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Montering af 1:1.25 vippetøj

Tags:
No tags yet.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

@Peter: Det er en sjov måde du ser på problematikken omkring udvekslingsvippetøj. For mig at se er det da bare den nederste del af armen der varierer i længde, og derved resulterer i mere eller mindre udveksling på en given udveksling.
Afstand fra vippearmsakslen og til ventil må og kan jo ikke ændres!

Men nu er vi jo også langt ude over det forholdsvis simple problem tråden startede om.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg forstår godt Peters betragtning og når man kigger på dette billede, så lader det også til at justerskruen sidder længere ude på armen en original (se møtrikens placering)
Nå det så er sagt, tror jeg, at jeg vil starter ud med, at hæve vippetøjet, så geometrien stemmer, samt forlænge stødstængerne. Det ændre dog ikke på, at justerskruen stadig rammer ventilen lige lovligt højt, men tror også, at disse http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=53737484740&rub1=Engine&rub2=Valve%20Train%20%2F%20Cylinder%20Heads%2CRocker%20Arms&artnr=10884a&pn=0&sort=0&all= "vipbare" skruer kan afhjælpe belastningen en smule. Hvis det ikke er en brugbar løsning, så må jeg igang med Peter´s forslag :o)

billede 006.jpg

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg forstår også godt hvad Peter mener, der er ikke det.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Rasser:

Afstanden bliver ændret på 1.4:1 vippearme. Det er jo derfor, at hullet sidder off sat i akslen. Har du aldrig stået med sådan et sæt i hånden?

Om det er det samme, der er gældende, når vi snakker 1.25:1 vippearme, ved jeg ikke. Men det kunne det tyde på, når nu hans justerskrue sidder så højt, som den gør.

/Peter

ratio_rocker.jpg

(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja det lader til, at forskellen også gør sig gældende på 1.25 - har taget disse billeder.
Kan man købe disse off set aksler eller skal man selv til at trylle?

billede 001.jpg
billede 006.jpg

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nu er jeg med! :-)

Nej, jeg har personligt kun rodet med 1.1 og 1.25 og type4 vippetøj, og de sæt 1.25 jeg har haft har begge været til std vw vippearmsaksel.
Men nu forstår jeg hvad du mener med offset arme, det er hullet i vippearmsakslen der er offset i akslen (og deraf selvfølgelig også anderledes type vippearm. Så forstår jeg bedre din teori! Min fejl, sorry!!
Jeg har aldrig tænkt over det når jeg har stået med et sæt 1.4:1 vippetøj, at hullet i akslen var offset - men selvfølgelig!

Men synes det lyder mærkeligt hvis disse 1.25 vippearme skulle være med offset aksel, når de er købt ved Eckstein i løsvægt. Man skulle jo tro at de ville ha været blevet solgt som et sæt, hvis de var den offset type arme. Men kan godt følge din mistanke Peter.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Roolig guys :-)

1. Problemet består i at de vippe arme er originale WBX DJ. De passer reelt ikke 100% på, og derfor ser i det let forskudte trædepunkt.
2. Det optimale trædepunkt er korrekt beskrevet, men kan aldrig komme til at være således selv med en std vipper, fordi de fra ny ikke er sat 100% rigtigt op. Man kan tilnærme sig, og det var det.
3. I pågældende sag, og med vippe arme af tilsvarende type, skal vippeakslen IKKE have forskudt hullet. (Det kunne være udmærket at gøre det, men det er ikke nødvendigt)
4. Trædepunktet skal ligge en anelse forskudt fra centrum,(til siden)-hvad de osse kommer til når man monterer op.
5. Vippe geometrien std er ikke perfekt. - det er normalt at skulle lægge 1-1,5 mm under akslen for at opnå bedst mulige geometri. hvis man får gometrien til at passe 100% kan man let hente 2 - 2,5/10 i løft selv på en std knast.
Tilkøb af ovenstående Mazda style justerskruer kan afhjælpe problemet. Men jeg vil dog klart anbefale Porsche style istedet http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1411 osse selv om vippearme skal/bør modificeres en smule. (Jeg har dem på lager til kr 345-/sæt)
Men jeg kan ikke helt forstå at dine stødstænger er for korte (?) Har du ikke fræst toppe for kompression ? - så burde stødstængerne være for lange.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for den besked Torben :o)

Jeg har ikke ændret på kompression - endnu, da dette er en prøveopsætning af mit 1470 ccm projekt. Jeg har 64 mm krumtap og plejlstænger (m 22 mm bøsninger)og cylinderne bliver opkortede 1600 ccm. Toppen på billederne er 1300 (mine 1600 toppe, får jeg på først på lørdag)
Jeg ved ikke hvor meget kompression jeg kan tillade mig, så det skal jeg også ha´ fundet ud af.
Når alle stumperne er klar, skal jeg tilsigte en fornuftig geometri enten med standart 1200 stødestænger eller tilpassede 1300 stødestænger.

Hvad skal ændres ved brug af Porsche style skruer?
Har du også shims til akslen på lager?

Det er dette projekt - http://vwnettet.dk/topic/177772/page/2

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Vippearmene skal slibes "plane" på ventilsiden, for at give plads til at justerskruen kan komme længere tilbage. Derved bliver det nemmere at ramme et godt vippepunkt.
Shims er osse lager.

Kompressionsforhold kommer an på hvor godt du har ramt vendehøjden og hvilken oktan bændstof du vil køre på.
8,1 til max 8,3 - 95 oktan
8,5 - 8,6 - V power (Der ligger meget moment og lidt effekt i at gå derop)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tror jeg holder mig til 95 oktan :)
Hvad skal vendehøjden ca være?

Er det realistisk at hive en 50 - 55 hk ud af denne motoropsætning?
1470 ccm på 64 mm slag - 1600 toppe m 8,2 komp og m 1,25 vippetøj - standart knast - type3 karbs - billigt tarmslyng/potte - standart tænding og benzinpumpe?

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jada

Vendehøjde 1,05-1,2 mm. er rigtig godt.

En stage 1 bearbejdning af toppe vil gøre underværker. gjort rigtigt bør den trække omkring 60.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.