Spørgsmålet er sikkert stillet 10 gange før... but here goes:
Hvad skal jeg bruge når jeg er færdig med at svejse og slibe pladedele?
-og er der noget der modarbejder rust?
61142431
Spørgsmålet er sikkert stillet 10 gange før... but here goes:
Hvad skal jeg bruge når jeg er færdig med at svejse og slibe pladedele?
-og er der noget der modarbejder rust?
2 kombonent autospartel
2 kombonent autogrunder
2 kombonent autolak
2 kombonent vil sige at maling og hærder er hver for sig - og det evt
er fortyndet med den korrekte tilhørende fortynder..
og er der rust er der ikke noget der umiddelbart stopper rusten, den vil altid
arbejde viderer uanset hvad den bliver hældt over med.
der findes midler der kan forsinke udviklingen - men ikke stoppe den.
derfor at fjernelse af rusten vigtigerer end at behandle den.
og vel og mærke fjernelse 100% og ikke 99%
Når du har slebet og det er vigtigt at du får glødeskallen væk.(det grå der tit sidder tilbage på og ved en svejsning) Så har jeg brugt at give det lidt glasfiberspartel i bunden mod den rå plade.
Derefter spartel og grunder/lak.
Når bilen er malet og færdig skal du sørge for at den bliver rustbeskyttet med et olieprodukt på bagsiden.
Og hvad er pointen med glasfiberspartel frem for alm. spartel?
Jeg tænker på at bruge en alm. rustbeskyttelsesgrunder og så 2komp. spartel... er det helt forkert rækkefølge???
Ikke spartel af nogen art på rå jernplade, det er no go, da det kan ophobe sig vand i det, en god 2 komponent grunder og derefter spartel
Pointen med glasfiber er at det ikke suger fugt. Alm. 1K grunder bliver som regel opløst af spartel.
Der til skal så siges at Biltema sælger noget glasfiber der ikke er "rigtigt". Det virker mere som fiberarmeret polyesterspartel. Men det er væsentligt lettere at slibe end rigtig fiberspartel. Så det kan også have sine fordele.
Fertan har udviklet en ganske glimrende rust omdanner...
http://www.classicare.dk/html/Her%20er%20en%20kortfattet%20beskrivelse%20af%20produkterne.htm
scroll lidt ned på siden!
Et godt råd er at købe og spørge hos en autolaker. De er vigtigt at produkterne kommer på i den rigtige rækkefølge. Ikke alle produkter arbejder ligegodt sammen. Nogle hærder ikke ovenpå hinanden. Derfor spørg hvor du køber
De fleste autolakererer bekymrer sig ikke om det. Ikke fordi de er onde mennesker. De spartler og maler, og så holder det et stykke tid.
Hvis man har gennemrepareret en gammel bil er man nødt til at gøre noget selv. Som Niels siger kan det være en god idé at være enig med sin maler om hvilke produkter man bruger.
Jeg har kun haft problemer med en maler i den retning. Men han kunne heller ikke male, så vi malede selv bilen om i garagen bagefter.
Siden den gang har jeg gjort som nævnt tidligere og haft en bekendt til at holde sprøjten. Det er ikke så farligt.
Würth har lanceret et product der hedder Metalyt - se pressemeddelelse fra 2012:
Jeg bruger det selv pt mellem pladesamlinger ifm rust rep. Men det skulle også kunne anvendes UNDER spartel. Men så langt er jeg ikke endnu, så det har jeg ikke nogen erfaringer med..
mvh Henrik
mvh Henrik
You must log in to post.