Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Primer, grunder, sealer eller spartel?

Tags:
No tags yet.

(permalink) _Henrik_ Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Spørgsmålet er sikkert stillet 10 gange før... but here goes:

Hvad skal jeg bruge når jeg er færdig med at svejse og slibe pladedele?
-og er der noget der modarbejder rust?

-------------------------------------------
61142431
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

2 kombonent autospartel
2 kombonent autogrunder
2 kombonent autolak

2 kombonent vil sige at maling og hærder er hver for sig - og det evt
er fortyndet med den korrekte tilhørende fortynder..

og er der rust er der ikke noget der umiddelbart stopper rusten, den vil altid
arbejde viderer uanset hvad den bliver hældt over med.
der findes midler der kan forsinke udviklingen - men ikke stoppe den.

derfor at fjernelse af rusten vigtigerer end at behandle den.
og vel og mærke fjernelse 100% og ikke 99%

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Når du har slebet og det er vigtigt at du får glødeskallen væk.(det grå der tit sidder tilbage på og ved en svejsning) Så har jeg brugt at give det lidt glasfiberspartel i bunden mod den rå plade.
Derefter spartel og grunder/lak.
Når bilen er malet og færdig skal du sørge for at den bliver rustbeskyttet med et olieprodukt på bagsiden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) _Henrik_ Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Og hvad er pointen med glasfiberspartel frem for alm. spartel?

Jeg tænker på at bruge en alm. rustbeskyttelsesgrunder og så 2komp. spartel... er det helt forkert rækkefølge???

-------------------------------------------
61142431
(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ikke spartel af nogen art på rå jernplade, det er no go, da det kan ophobe sig vand i det, en god 2 komponent grunder og derefter spartel

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Pointen med glasfiber er at det ikke suger fugt. Alm. 1K grunder bliver som regel opløst af spartel.
Der til skal så siges at Biltema sælger noget glasfiber der ikke er "rigtigt". Det virker mere som fiberarmeret polyesterspartel. Men det er væsentligt lettere at slibe end rigtig fiberspartel. Så det kan også have sine fordele.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Fertan har udviklet en ganske glimrende rust omdanner...

http://www.classicare.dk/html/Her%20er%20en%20kortfattet%20beskrivelse%20af%20produkterne.htm

scroll lidt ned på siden!

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Et godt råd er at købe og spørge hos en autolaker. De er vigtigt at produkterne kommer på i den rigtige rækkefølge. Ikke alle produkter arbejder ligegodt sammen. Nogle hærder ikke ovenpå hinanden. Derfor spørg hvor du køber

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

De fleste autolakererer bekymrer sig ikke om det. Ikke fordi de er onde mennesker. De spartler og maler, og så holder det et stykke tid.
Hvis man har gennemrepareret en gammel bil er man nødt til at gøre noget selv. Som Niels siger kan det være en god idé at være enig med sin maler om hvilke produkter man bruger.
Jeg har kun haft problemer med en maler i den retning. Men han kunne heller ikke male, så vi malede selv bilen om i garagen bagefter.
Siden den gang har jeg gjort som nævnt tidligere og haft en bekendt til at holde sprøjten. Det er ikke så farligt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Würth har lanceret et product der hedder Metalyt - se pressemeddelelse fra 2012:

http://www.wuerth.dk/web/da/wuerth_dk/om_wuerth/nyheder___presse_1/pressemeddelelser/pressemeddelelser_1/metalyt__galvanisering_p__sprayd_se__.php

Jeg bruger det selv pt mellem pladesamlinger ifm rust rep. Men det skulle også kunne anvendes UNDER spartel. Men så langt er jeg ikke endnu, så det har jeg ikke nogen erfaringer med..

mvh Henrik

mvh Henrik


Reply

You must log in to post.