Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  spørgsmål ang hovedrep af 34 hk motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har ikke meget kendskab, når det kommer til selve motorblokken (det indvendige) på en vw. Jeg er ved at skille motoren ad, som er den originale 34 hk til mit 63-er projekt og som kun har rullet 109.000k m. Har fået fortalt, at den skal have ny knastaksel, for at kunne stille ventiler korrekt. Har en nos knastaksel, som det er mit håb, at jeg kan skifte.

Nu er det første gang jeg sådan for alvor skal ind og rode med de vitale dele...men har virkelig lysten til det.

Jeg har div. vw motor-litteratur at forholde mig til, men er der noget specielt, jeg skal være opmærksom på?

Skifter man altid stødstangsrørerne, når de har været afmonteret? (har nye originale pakninger)

Selv motorblokken; bruger man pakning eller andet mellem de to halvdele?

jeg har taget nogle billeder af stemplerne, da jeg synes de ikke ser specielt fine ud (men det er måske normalt?) Trænger de til nye stempelringe elelr er det en selvfølge, at man skifter dem ved samme lejlighed?

Hvad mener jer sagkyndige ud fra billederne?

Er der andet man bør skifte, nu da man har den adskilt?

Håber I gider komme med input.

dsc_0007.jpg
dsc_0008.jpg
dsc_0006.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

permatex aviation 3 til at samle blokken med:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) JensNygaard Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hey Gert

Jeg vil nok foreslå du skifter dine hoved og knast lejer :) Nu du har skildt den ad, er de dejlige nemme og skifte og koster ikke alverden :)

-------------------------------------------
det skal være specielt ellers er der da ikke sjovt at kører i....
(permalink) tbkcowboy Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jes , nye stødstangsrør.:), jeg forstår bare ikke hvorfor det med knastaksel, hvis den ikke har gået mere ???

Thomas.

-------------------------------------------
1959
tbkcowboy@hotmail.com
40354681 LEMVIG
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

De tidlige 34 hk maskiner led af dårligt hærdede knastaksler.

Gert; mht. stemplerne, prøv først at rense sod og slagger af så du bedre kan inspicere dem. Hvis ovaliteten er inden for slidgrænserne og der ikke er revner etc. i stemplerne burde de ikke fejle noget. Om stempelringene er slidte, måles ved at sætte dem ind i de respektive cylindre og måle gabet med søgerblade - er de inden for slidgrænserne og iøvrigt uden skader, kan du trygt køre videre med dem. Olieskraberingene skal dog helst være skarpkantede.

Stødstangsrør koster ikke alverden, men du kan også nøjes med at trække lidt i dem så de udvider sig - det ville jeg nok vælge frem for at bruge kina aller brasil varer ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Hagen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har en nos krumtap hvis det har interesse...

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) kallesøe Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der er da ikke lejer ved knast i en 63er motor ?

(permalink) Hagen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nope...

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Genau Member
Skrev for 12 years siden | | | |

En 34 hk motor fra aug.60 til aug.64 er nogle af de dårligste motorer
VW har lavet.På på ikke at smide gode penge efter dårlige.

Egil.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Gider du forklare det nærmere?
Mig bekendt skulle det kun være de helt tidlige 34hk der var fejlbehæftet. Vist kun 61 modellerne?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Genau Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Man forsøgte med forskellige løsninger. Men det var først da man mont,bedre knast med løse lejer og den rigtige hærdning,topstykker med firkantet vippetøjskonsol bedre vippetøj.bedre stempler/ringe,Smøresystem.

(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Topstykkerne på denne motor er modificeret med korte støttebolte til vippetøjet, så de svarer til de senere udgaver med firkantet konsol, som genau nævner.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er det ikke kun 61'eren der har de dårlige vippetøjsmonteringer?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er ikke pengene og tiden værd at renovere sådan en 60-64 motor. Som nævnt har de mange knapt så gode løsninger. Køb en 34 hk industrimotor med få timer på bagen. De få´s til meget fornuftige penge. Og hvis du vil trimme på sådan en så kan du få et godt resultat.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Gert Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for info.

hmmm ikke pengene og tiden værd at renovere en årg. 60-64 motor? uha, det lyder ikke særligt motiverende. Det vil sige, at det er spildt arbejde/penge?

Tiden vil jeg gerne bruge (=erfaring) og så betyder det også noget for mig, at det er den originale motor med forholdsvis få km på tælleren.

Jeg har en nos knastaksel til motoren og med de forholdsvis få km, den i fremtiden vil komme til at rulle om sommeren, kan det vel ikke gå helt galt. Selvfølgelig er det intet værd, hvis det ikke lykkedes at skabe et ordentligt resultat. Jeg vil få den undersøgt nærmere mht generel slitage (og ca. pris).

Men det der lige bekymrede mig ved afmonteringen, var det olie der lå FORAN stemplerne (se billeder). Er det normalt?

Og kan det afgøres ud fra billedet, hvilket type vippetøj de sidder i den?

dsc_0004.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det er helt alm at man kommer olie i tændrørshullerne og sætter tændrør i inden man gemmer en motor,og drejer den ca 2 gange om året så den ikke sætter sig fast.mvh poul

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Vippetøjet er sådan set det samme om den er ny eller gammel. men toppene der er med "rund" sokkel for vippetøjet. Det gad jeg ikke bruge tid på. Heller ikke selv om det "kun" er en sommerbil.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Helt ærligt... Det eneste den motor fejlede var sådan set at det ikke var muligt at stille ventilspillerummet ordentligt (sandsynligvis grundet knasten) og derfor tikkede lidt som alle andre tidlige 34 hk maskiner. Den brugte ikke olie, manglede ikke kompression eller savnede trækkraft - Gik snildt 12-14 km/l.

Grunden til olien foran stemplerne er som Poul skriver: Den er selvfølgelig konserveret inden den blev stillet til side.

Korrekt, toppene er med rund sokkel - men de ER modificeret med kort støttebolt så de er fuldt på højde med modellen med firkantet sokkel. Tobu Værk i Ballerup lavede denne ændring og monterede nye ventiler og fræsede ventilsæderne.

Når nu det er den oprindelige matching number motor til bilen, synes jeg da afgjort at det er værd at rode lidt med den. Og skal det være originalt, så SKAL den sgu tikke lidt fra ventilerne ;-) Ellers er ALLE andre biler fra de årgange jo aldeles uoriginale, og ikke egnede til fremvisning i Veteranposten :-))

Men Gert, du har jo et alternativ til at hænge på gearkassen, så du kan da evt. gemme denne motor til senere hyggestunder i garagen. Men at opgive den helt og kaste den på møddingen, synes jeg da ville være synd. Sæt nu knasten i og stik krumbaskeren et nyt lejesæt, saml den igen og start den op og se hvad der sker - det eneste du så har investeret er lidt hyggestunder og et lejesæt.

Med al respekt for de virkelig seriøse motorbyggere, så kan man altså også let komme til at gå for langt efter en kop vand ;-) Bevares, hvis det skal spille 112% så er der ingen vej uden om at kassere alt og bygge helt fra bunden på en helt ny blok, ny krumtap, knast, fordelerdrev, oliepumpe, og... Men i min bog er det da at kaste gode penge efter noget, der primært står i garagen og måske kun kører 1-3.000 km om året. Men hver sin lyst...

Henrik

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Hagen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu har jeg kørt mange km med min originale 1200 fra 1963 motor til både sverige og Belgien. Til Belgien sad vi 4 i bilen og den slog ikke en prut forkert. Sådan en kan godt køre ganske fint og med god vedligeholdelse kan man kører længe med den. Men den er ikke lige så stærk som en senere motor, enig.

Men man kan jo få blokken fræst til knast leje, men jeg vil ikke hvem der kan lave dette måske Ahnendorp eller lignede.

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu vi er ved flueknepperiet, så vil jeg snart gerne vide hvad det betyder når en type1 blok er "AS41"

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja, lad os kneppe dyret... Undskyld min tåbelige uvidenhed, teksten er nu rettet til "helt ny blok" i stedet for.

AS41 er jo bare magnesiumlegeringen, modsat de senere AS21 alu legeringer.

Tilfreds?

PS: Må det hedde "matching number", eller har vi et bedre ord på rigsdansk? ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så er vi enige. Det er bare fordi AS41 bliver udlagt i visse indlæg som værende det bedste. Men mig bekendt er alle almindelige blokke da lavet i AS41. Og så kommer AS21 senere. Nok så sent at det er et fåtal der er kommet til DK.
Såh godt ord igen :-)
Også for at der ikke skal være nogen unge mennesker der køber en gammel forrendt AS41 blok i den tro at det bedste der findes."for det står på nettet"
AS41 er faktisk så "blødt" at det kun lige akkurat står mål med de belastninger det bliver udsat for i en VW-motor.
Og I må kalde det hvad I vil. Jeg har efterhånden lært at lade være at blande mig hvis der er noget jeg ikke forstår.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 12 years siden | | | |

du skal være opmærksom på når/hvis du skilder bloken ad at du ikke banker en skruetrækker eller en mejsel ind imellem halvdelene. så bliver det bare meget mere besværligt at få den tæt når du tætner den igen med flydende pakning.

der er nogle "fliger" som er lavet til at man kan presse halvdelene fra hinanden.

tag gerne en højtryksspuler og få blæst alle oliekanalerne igennem og blæs efter med trykluft når du er færdig. men det beskriver bøgerne sikkert også.

ellers så kan man jo fjerne nummeret fra industrimotoren og banke det andet i. så føles den måske lidt som en matching numbers.

men ingen skruetrækkere ind imellem selvom at det er fristende.

jeg ville også prøve at renovere den. når nu det er den originale motor. bare husk det de andre siger med at det kan godt være at den med tiden viser sig ikke god nok alligevel. det er godtnok ikke noget jeg kendte til, men der er jo folk der har sat sig meget ind i tingene.


Reply

You must log in to post.