Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Legepladsen.....

Tags:
No tags yet.

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tja vil prøve lidt nyt til siden, så hvis det ikke er okay så er det bare at slette denne post.

Men jeg går og tumler med en masse ideer til min(e) bilen, og nogen bliver sikkert ikke til noget. Det er Mest min bus da jeg er sindsyg glad for den og vil have den til at køre det bedste af det bedste. Så derfor er alle input velkommen og jeg tonen skal være sober ellers sletter jeg mine indlæg i denne post. Derfor overskriften "Legepladsen" da alle ideen er velkommen og evt andre ideer også kan komme på bordet så at sige..

Min Doka køre med alm forbro med sænkede spindler og porsche 968 spindler og skiver. Jeg har den sidste tid tænkt lidt på en forbro fra Red9design og så sætte en anden tandstand på og lave servostyrring sammen med en 2,1 112 HK WBXer, men ved ikke om det er muligt?

Det andet som rumstere indeni marmorkuglen er at sætte en DC gearkasse på med 0,82 i 4 gear, og samtidig flytte de "øre" som holder den org gearkasse fast i toppen over på DC gearkassen. Jeg ved ikke om det er muligt, men vil tro at man godt kan svejse dem på.

Hvis motor/servostyrring ikke bliver til noget er planen en 2,2 type4 med indsprøjtning. Input til motoropbygning samt indsprøjtning er meget velkommen. Den skal være monentstærk og ikke mere end max 5000 omd pr min. Kan dette lade sig gøre på org type4 køling eller skal man vælge et andet? Hvis det skal være et andet vil jeg gerne have at det er Porsche køl, men mest for udsenetsskyld. Der er sku noget over at se sådan en mølle i motorrummet, og ved godt at den æder hk...

Når så er der givet frit til input samt ideer. Evt billeder ig erfaringer er også velkommen. Håber at i alle får nydt weekenden..

Hilsen Peter

Ps: Måske skulle man vælge en anden hobby....... Neeej det ville ikke være lige så sjovt..

foto.jpg

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Husk der er en grund til at vw valgte den slags køling de har valgt, det skulle være noget af det bedste. Hvorfor starter du ikke med det du har selv? Eks i en Spiltbus er der tit slør i styrtøjet, underligt når der er mindst 9 steder i systemet hvor ting kan være slidt. Spørg bare Rasser hvordan hans køre, det fåes ikke meget bedre. Har du ny renoveret bremser på over alt? Je ved af erfaring at tromler hvis de er i orden og er justeret korrekt så fejler tromler altså ikke noget på en bil. Vi vw folk har desværre en ide om at udskifte alt. Mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har fået kørt ca 8000+ km i denne sæson, og har fået prøvet lidt forskelligt af.

Lige nu roder jeg med lidt bremsekraftfordeling for/bag. (4stemplet brembo for og bag, samt bremsekraftforstærker)
Firmaet fra Stuttgart bruger selv en lille smart ventil med fast justeret tryk/grænse. Det er ikke for sjov de har sat sådan en på bagkredsen har jeg fundet ud af :-)

Har i løbet af sommeren opkortet og monteret 23mm krængningsstabilisator, og det har bare lige givet det sidste til køreegenskaberne. Det kan jeg kun anbefale folk at gøre! Især hvis der slet ingen stabilisator er på!

Ellers er jeg meget lun på ideen om tandstangsstyring... så vil meget gerne se nogle ideer eller løsninger til en venstrestyret splitbus. Evt. links til nogle der har lavet noget ordentligt.

Men jeg er uenig med Jesper i tromler mod skiver diskussionen. Jeg er helt overbevist om at skivebremser på alle måder er tromlebremser overlegne. Bedre temperaturegenskaber, mere ens og stabil bremsekraft (højre/venstre), nemmere dosering, mindre vedligehold og justering osv. osv.
Det er rigtig nok at vi skal huske på at det VW-fabrikken lavede helt sikkert var gennemtænkt og vel gennemtestet. MEN vi må også huske på at det er gammel teknik i forhold til hvad der nu er tilgængeligt på markedet, OG så har de også skullet skænke økonomi og masseproduktion en tanke inden de fik et OK fra VW cheferne til at sætte det i produktion - dermed sagt at selvfølgelig kan man lave en bedre mekanisk løsning end den VW opfandt til os i 50, 60 og 70´erne.
Så jeg kan kunne støtte op om Peters ide om at komme frem med de gode ideer her i tråden.

Man kan også se at VW selv har gjort sit til at forbedre køreegenskaberne undervejs i udvikilingen. Se nu bare på busserne, de startede ud med små tromlebremser, fik så opgraderet til lidt større tromler undervejs i splitbussens "udvikling", og de sidste par årgange fik så 18mm krængningsstabilisator. Så kom baybusserne på markedet, og de havde nu fået 4-ledet bagtøj, istedet for pendulaksler med reduktionsbokse, som på splitbusserne. Forbroen fik også bærekugler istedet for styre/bund bolte, men det var nok nærmere for at minimere service, fremfor en egentlig forbedring af sikkerheden. Først i 70´erne fandt de så ud af at sætte skivebremser foran på busserne. En bremsekraftforstærker blev det endda også til.
Sluttede de ikke af med at montere tandstang på T3´erne?
Så i min verden er det da kun naturligt at man forsøger at opgradere de gamle busser med nogle af løsningerne fra de nyere modeller. Det har VW jo selv måtte erfare var vejen frem - det viser deres opgraderinger gennem årene med al tydelighed.
Vi er så ovenikøbet så umådeligt heldige at firmaet fra Stuttgart lavede nogle biler med fantastisk teknik! - faktisk er os med busser så heldige at rigtig mange af undervognsstumperne passer ret nemt over på busserne. Nu snakker vi opgraderinger der virker! og det hele kan endda fåes til rimelig fornuftige penge, og kan monteres uden at lave nogle hovsa løsninger :-)

Bedre køreegenskaber og højere sikkerhed - What´s not to like? :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Peter
Hvad med en Subaru motor i bussen? Din er da den perfekte model til sådan en konvertering.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Rasser, må jeg lige høre lidt mere om den porche ventil, jeg er jo igang og vil gerne være på forkant

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Subaruen har jeg også tænkt på. Da har jeg tænkt på en EJ22. Altså en 2,2 med 136 hk. Så burde man også få lidt øknomi med samtidig og en bil kan købes for få tusinde kr i Sverige. Man skal så bruge en addaptorplade og nok et andet svinghjul? Med en WBXer er den nok mere "lige" at skrue på... Men de har jo en svaghed med toppene efetr ca 200K.

Min bus køre rigtig fint og har, syntes jeg selv, ramt en super kompo mellem spindlerne, den justerbar forbro og bremserne. Jeg har også krængningsstabilisator på min og det gør bare en forskel. Jeg havde først tænkt at jeg ville have kørt med en smallet splitbusbro på, men endte med den orginale bro. Om det er splitbusbro eller bay bro tror jeg ikke forskellen køre messigt er stor. Den største forskel er at bærkuglebroen er mindre veligeholdesfri. Til gengæld tror jeg at en styr/bundbolte forbro holder længere hvis den bliver smurt som den skal. Latebay har også den store forskel med bremseforstærker og skiver foran. Jeg har selv haft en samba som også kørte godt, men må indrømme at en Latebay bare køre bedre.

Jeg skal også have lavet skiver bag med Porsche 944S 4 stemplede kalibere og ventilerede skiver. Jeg har kigget på skiver der ikke er så tykke og vil også sætte en bagbremsekaliber på fra en transporter for at have håndbremsen med. Hvordan har du tænkt på/fået din håndbremse med Rasser?
Min Doka har en "last"ventil på der regulere bremsekraften mellem foran og bagpå nu.

Meningen med denne tråd var og er at komme med alle de input godt som skidt for at hjælpe os alle...

Har da også spørgsmål til en størrelse på evt køler til WBXerne eller Subarumotoren og en evt plasering. Den skal ligge under bunden og nok ude i siden, og jeg ville mene at en el-blæser på køleren ville være en god ide?

Kunne man evt bygge en servopumpe på en type4?

Når ja jeg har kørt med min opsætning gennem hele sommeren og det er blevet til godt 10000 km. Den bliver gennemgået her til vinter..

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Glemte lige at de sidste T3er er med tandstang og servo. Derfor var min tanke hen ad Red9design.

Jeg var lidt frisk på at høre hvad vores naboer på den anden side også havde at tumle med og lagde et link på deres side også.

Link til Sverige: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=13490

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg ville klart foreslå dig at bruge 944 skiver osv.

Jeg købte komplette 944 bærearme med bremser og alt, renoverede det hele og monterede derpå de 4-stemplede kalibere. Yderrøret af 944 håndbremsekablerne kortede jeg op, og modificerede de org. bus håndbremsekabler sammen med 944 kablerne til at passe i de nye rør. Der er mange forskellige måder at gøre det på, men synes det lykkedes helt fint med kablerne på den her måde.
Håndbremsen på 944 er jo en tromlehåndbremse, og det hele passer direkte på type1 bærearm (944 og type1 er nææsten ens). Så det er "nemt" at have med at gøre. Skiven er vist omkring 22-23mm (husker det ikke præcis), så man skal lige være obs på at bremseklodserne og skiverne ikke bliver slidt helt i bund, for så kommer stemplerne i de 4-stemplede kalibere for langt ud af boringen (de kører jo oprindeligt på skiver der er lidt tykkere).

Brugte også bremsekraftforstærker og hovedcylinder fra 944.

Håber du kan danne dig et indtryk ud fra billederne. Det er sådan lidt halvt testmonteret på alle billederne :-)




-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Mik

Den ventil sættes "in line" på bremserøret til bag. Den jeg bruger er mærket 5/18, og betyder at når trykket når 18psi, så bliver trykket halveret derfra og op, i forhold til trykket til forkredsen.
Det bruges kun når man har så kraftige bremser bagpå at bagbremserne låser FØR forhjulene (IKKE godt!). Før jeg fik ventilen monteret, var jeg ude at teste det hele KRAFTIGT af, og jeg oplevede én gang at bagkredsen låste og det var skummelt!
Med ventilen er problemet løst.

Jeg tror bestemt ikke at det bliver nødvendigt på din, du får jo markant kraftigere bremser foran. Så det behøver du nok ikke bekymre dig om så længe du kører med tromler bag. Men kør da ud og test bremserne maks af med nogle vanvittige katastrofe opbremsninger, når du engang er ude at køre igen. Så er du sikker på hvordan den opfører sig.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tjek på den... tak for info Rasser!

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Skiver er altid bedre end tromler, det jeg forsøgte at skrive var at tromler korrekt justeret og i god stand altid vil kunne bremse godt, meget køre rundt idag uden at være i tip top stand. Jeg har justere ventiler på begge bag hjul netop for at undgå over bremsning på baghjulene.

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tromler er skam fine nok og fungere fint ved de hastigheder en gl vw køre std. Ved højere hastighed og hård nedbremsning er skiver bare bedste. Har selv tromler hele vejen runde på bobbelen.

Rasser det er sku fint ud, men er det ikke til splitbus? Jeg mener at der er forskel på længden af A-armen på bobbel/earlybay og latebay. Jeg er sikker på at den er længere på latebay. Det er vel derfor at man bruger earlybay bagtøj når man bygger 4-ledet på en splitbus..

Jeg har set på disse sæt fra http://futbus.com/ eller http://www.ultimate-engineering.co.uk/index.html og havde tænkt på at få lavet en anden ankerplade så der kan sidde 2 stk kalibere på. hvor har du købt den 5/18 bremsereduktion? Kunne være en god idé at sætte på når der kommer skiver bagpå.

Andre med andre ideer og spørgsmål er meget velkommen til at skrive. Lad os dele erfaringer og ideer og hjælpe hinanden så meget vi nu kan....

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tromler mister først der evne når de bliver varme, altså gentagne nedbremsninger. Peter er dit styretøj 100 % iorden? Nyt styrehus kam jo fåes til rimelige penge endda nos jo

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Peter du kan få. Elektrisk servo styring til T2 det hele er bolt on ,mener det er fra Holland men der en dansk forhandler,det kostede ca 10,500- for et par år siden
Allan

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det spiller 112%. Hele bussen har kørt 115K nu fra ny af. Ingen slør i styrhuset eller bærkugler, nye styrkugler og nye hjullejer. Den køre som et godstog på skinner. Jeg har bare gået med tanken om tandstang og servostyrring i et stykke tid nu, og red9design`s forbro virker som en god løsning til dette (selvom at den er dyr). De bruger modifiseret busspindler som jeg læser det, og så kan jeg måske bruge mine til dette også. Jeg har bare hørt at deres sæt er tungere at dreje når den holder stille end det orginale, og det er jeg ikke interesseret i.

Jeg vil bare gerne bygge den ultermative Bus/Doka og det samme med bobbelen når jeg kommer dertil. Jeg kunne også have valgt at lave tingene for mig selv, men syntes at vi alle skal have gælde af den viden som vi alle har. Og det er uanset om det er helt orginalt vi laver eller bygger om i større eller mindre omfang. Jeg har skruet på de luftkølet i puha godt 22 år, og vil da gerne indrømme at jeg da også har kvajet mig hen ad vejen. Men i starten var der ikke internet, lyder sku helt gammel nu, og hjælpen var der længere mellem. Nettet har gjort det meget nemmere må man sige...

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har kigget på det elektriske system, og det er også fartreguleret. Men syns bare at det "fylder" under ratstammen. Det fra Red9design har også den fordel at det har Y-arme og en enkelt dæmper på ligesom en ny bil. Jeg mener at der er en har fra nettet som vist nok har det på en splitbus, men jeg kan tage fejl...

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

På Boxerville er der en der har lagt dette link: http://www.subarugears.com/
Det ser meget lækkert ud...

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Mht servo, kan du bruge en elservopumpe fra en Citroen Saxo/Peugeot 106, den kører 12v, er ikke fartafhængig, og har en størrelse der gør den kan monteres oppe i 3 kanten mellem vangerne ude foran under gulvet.

Jeg regner med at lave servo til min Bay med T3 hjælpestyrehus, T4 servotandstang, og en elpumpe. På den måde forsvinder mit styrehus og en stor dele af de led der er mellem rat og hjul.

Porsche bremser foran på hjemmesænkede spindler og let smallet original forbro håber jeg også at nå.

Lars

-------------------------------------------
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Okay det lyder super. Har ikke tænkt på så meget på ander mærker end vw-familien.
Med hensyn til Subaru er der nogen der ved hvilken årgang der er bedst at bruge? Hvis det skulle være det ville jeg hente en hel bil i Sverigesland og køre den hjem. Er der nogen som evt kunne fortælle lidt om evt svagheder på en EJ Subarumotor?

Jeg håber på at kunne komme igang med mit Gearkasse projekt om en lille mrd. Er der en på Sjølland der kan svejse i gearkasser?

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) duck Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Peter - jeg har en der kan svejse dem - og jeg skal have lavet det samme. men skal vi ikke hellere lave et beslag der skrues på?

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) Kaj Member
Skrev for 12 years siden | | | |

112hk WBX er en dejlig motor! Jeg er vældig glad for min T3 med denne motor og 5-gears kasse og der var ikke et fjeld i Norge eller Sverige på sommerferieturen hvor man følte at der manglede kræfter! Når man er vant til luftkølet bus er det jo helt nyt at man rent faktisk kan overhale folk med trailere og holde 120 på motorvejen.. Men den er tørstig!

Hvis økonomi er en faktor er en T3 motor måske også lidt nemmere at have med at gøre i forhold til dele og en motor man kender her til lands, der er jo ikke så mange Subaruer på gaderne?

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

En 112 hk er ikke tørstig, medmindre den trænger til en trimning. Det gør de så tit. Eller du kører rundt med en større overbygning på bilen. Men klart, ved hastigheder fra 120 og op skal den jo ha noget for at skubbe en garageport gennem vinden.

Min bror var for nogle år siden på ferie i Polen med 2 voskne og 2 børn + fuld oppakning. i en Westfalia T3 med let en trimmet 2,1. (125 hk) Han klikkede 11,8 km/l i snit på hele turen. Den bedste tank over 13, den værste (på vej hjem på motorvej) 9 km/l.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har nu også hørt at en WBXer kunne gå mellem 8-11 km/L alt efter blyet i højre foden. Men hbad er fordele/ulemper med WBXer og Subaru. Tænker holdbarhed, veligeholdelse, fejlfindning og montage i bussen kontra Type4?

Når jeg kommer på værket på torsdag snupper jeg lige lidt billeder af de bremserdele jeg har indtil nu til bussen bagpå.

Hvis nogen har bedre eller ander løsninger/ideer til optimering af undervogn/motor/gearkasse er de meget velkommende.

Andy jeg havde tænkt på noget beslag men er lidt bange for at det ikke bliver lige så pænt som hvis man flytter "ørene" over på gearkassen. Der skal så også laves et andet ophæng til det foreste af gearkassen samt en lille forlænger til gearvælgeren. Dette skyldes at latebay gearkassen er lidt længere end en 1302-1303 gearkasse. Andre ideen her er også meget velkommende. Måske Reneault UN-1 kasse med kabelskifte?

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den med bærearms længden og fjederpladen dertil, den er jeg ikke skarp i på latebay. Men ja det passer split og earlybay
Hvad gør de andre der sætter Porsche boltmønster i bag?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg mener at A-armen en 2-3 cm længere på latebay iforhold til split/early bay. Jeg har et sæt nav der er lavet om fra 5X112 til 5X130 som var min tanke at bruge. Dertil ville jeg lave en plade som kunne holde både min Porsche kaliber og den kaliber fra Transporteren som skal bruges til håndbremsen.. Lidt ala de link som jeg lagde lidt længere oppe..

Jeg ved ikke hvad andre har gjort eller tænkt på? Men det ser sku lækkert ud Rasser...

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk

Reply »

You must log in to post.