Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ”Krumtaphus mysterium”

Tags:
No tags yet.

(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der må være nogen der ved lidt mere, om anvendelse af M 8 støttebolte i en Type 1, end jeg gør.

Jeg har fået en Type 1 ”blok” i hus – jeg har ikke før stødt på et type 1 krumtaphus med M 8 gevindbolte til topstykker og cylindre.

Der sat stålbøsninger i ”blokken” for fastgørelse af gevindboltene. Jeg undrer mig lidt, da jeg kun har set M 10 gevindstænger i de andre huse. Gad vide om det er fra fabrikken dette er udført eller en reparation på grund af ødelagte gevindhuller i huset.

Da det ser ud til, at der er nogen, som har leget med et motornummer – kender ikke denne kombination af bogstaver og tal. Nummeret er bestemt ikke noget, som stammer fra Wolfburg, men ser ret hjemmegjort ud.

Huset har være brugt til en 1300 eller en 1600 – (slaglængde 69 mm.) og 200 mm. kobling.

Hvem kan hjælpe, så jeg får styret min nysgerrighed !!!!!!

0 231 167 049 003.jpg
0 231 167 049 005.jpg
0 231 167 049 007.jpg
0 231 167 049 008.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den er go' nok, de findes med både M8 og M10. Er der ikke et X eller to pile ved motornummeret der ligner lidt () i så fald er der tale om en fabriksrenoveret ombytningsmotor fra VW. Men det kan også være en ny blok som har fået hakket nummer i.

Nå, så kom der billeder også ;-) Synes nummeret ser meget oprindeligt ud, lige bortset fra at der vist ikke er nogen kode der hedder AL?

http://www.partsemporium.co.uk/EngineCodes.htm
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/engine_letters.php

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) BOBLE Member
Skrev for 12 years siden | | | |

AL= type 181 (Jagtvogn)1.6 3/73-6/79

-------------------------------------------
MVH -BOBLE- Jørgen Starup 7260 Sdr.Omme tlf.30252058
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak HNC.
Jeg tror, at der skal stå AL 012419 - dette er ikke en bogstav/nummer kombination, som jeg har kendskab til. Det skal siger, at alle lejepander, både krumtap, plejlstænger og til knastaksel er med VW logo og nummer. Lejerme er faktisk ikke ret slidte. Lejet for krydspind i cyl. 3 er dog revnet pga. stempelhavari (Mahel stykker og krummer i sump)

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Dooh, du har ret BOBLE - min egen jagtvogn er vist også med AL motor... ;-)

http://www.type2.com/library/identifi/boxeng2.htm

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er helt normalt. VW satte 8mm støtter i de senere motorer. Jeg ved ikke om det kun var på 1600. For at modvirke at støtterne blev trukket ud af blokken.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har en bekent som fik a vide at jagtvogns motor var forstærket.er det bare det ??.
på min jagtvogn sad der 215mm kobling på en nyere motor .mvh poul

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

De senere 1600 motorer havde 215mm. kobling. Så måske også i jagtvogn. Jagtvognsmotoren er mekanisk helt magen til en almindelig motor. Man har så forsøgt at slå den ihjel med en håbløs tændingskurve og lav kompression. Og sammen med værnepligtige lykkedes det også til fulde.
Lidt ligesom type4 motoren i en type2 :-) Bare hydrauliske løftere, lav kompression, godt med klø og så undlade at skifte olie. Hvis der overhovedet var olie på dem -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Mange tak til alle for hjælpen. Det er altid super godt, at få mere viden.
Mvh. TK

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja og så er det let. Tænk vi andre har været nødt til selv at rode med motorer for at få svar. I dag kan man bare spørge på nettet :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja det er rigtigt Frank. Dengang da jeg var en "lille dreng" midt i 60érne og var begyndt med de lange bukser - tja da måtte vi jo bruge den hårde metode med meget olie på fingerne. Mange ting er blevet lettere med tiden.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) ove wikander Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ja, og gudskelov at frank, farmer, bornholmer ,og alle I andre, som ved og kender alle fiduserne, gider at svare på alle vi andres evindelige, enslydende spørgsmål. I skal have stor tak for jeres tålmodighed.
Og godt nytår, når det kommer så vidt.
Hilsen lambove.
Og hvorfor hedder jeg så det?
Jo. såmænd den eneste håndbyggede(!!!) lambo i danmark på lang bund.

-------------------------------------------
lambove

Reply

You must log in to post.