Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  CU motor, vil det kunne fungere?

(permalink) Thomas HK. Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har fundet en CU motor fra en T3, som skulle være komplet og kørende. Sælgers pris lyder rimelig, men vil jeg kunne bruge den i en bobbel/buggy/jagtvogn?

Den skal selvfølgelig bygges om til lodret blæs og anden udstødning m.m. men vil det være et fornuftigt valg? Jeg er mest ude efter noget moment, men vil det så være bedre at bygge en T1 motor om med større cylindre?

-------------------------------------------
thkbike@hotmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

CU er bøvlet at bygge om - brug de små type4 motorerer i stedet - det er muligt med en CU - men lidt mere bøvlet.

en CU bør bruges som en CU

søg herinde - der er skrevet rigtig meget om den konvetering

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Thomas HK. Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har sat og læst lidt frem og tilbage omkring emnet, men syntes der mange meninger om det.
Nogle har haft gode erfaringer, og andre dårlige. Men sådan er folk jo så forskellige.

-------------------------------------------
thkbike@hotmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

en gammel tommelfingerregel - brug personvogns type4 motorene til type1 konveteringer - det er nemmerer - men kun en tommelfinger regel.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er ihvertfald spild af gode sjældne reservedele hvis du tager en komplet CU fra en T3 79-82 og kasserer / modificerer varmekasser, skjold, regulatorer o.s.v o.s.v

Hvis du bestemmer dig for at gå i gang med at bygge kølingen o.s.v om så er jeg ihvertfald køber til de komplette skjolde, varmekasser o.s.v. o.s.v. Alle de dele du ikke skal bruge. :)

(permalink) Thomas HK. Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har læst lidt videre, og ja, meningerne er mange. Farmer mente på et tidspunkt de godt kunne bruges hvis man ombyggede til Porscheblæs. Men det tager jo altid meget med sig.
En type1 motor på omkring de 1914 ccm, med enkelt karburator kan nok også give mig det moment jeg ønsker.

jankjerbye: Hvis det bliver aktuel husker jeg dig, men ellers har du måske også interesse i hele motoren? Så kunne jeg da formidle kontakt, hvis jeg springer fra.

-------------------------------------------
thkbike@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis du påtænker at bruge CU motoren "som den er" er det efter min mening ikke bøvlet værd. Du kommer til at bruge en masse penge på ombygningen, da ALT ekstern skal byttes ud/laves om. Så er det ikke cost effective ift den effekt der er i en std CU.
En 1914 std plus er selvfølgelig heller ikke ligefrem billig at bygge. Men der har du trods alt fordelen af, at "alt passer" - Dvs. hvis du bestiller sådan en motor, eller longblok, skal du ikke ud at købe dyre ombygningsstumper for at få den til at passe i bilen.
En 80 hk std plus er relativt billig at bygge. En 90 hk koster nogen flere timer.

Hvis du ville bygge CUéren om til feks. en 130 hk motor var det en anden snak.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

I buggy kan den umiddelbart kunne være uden de store sværd slag, men bobbel/jagtvogn er en anden sag. Krumtapudluftningen skal fræses til brug af opretstående køling og af porsche køling. Porschekøling er en dyr ombygning i forvejen, men ser nu fedt ud syntes jeg.
Jeg ville ikke selv bruge en CUer, men en anden type4. Men det er kun hvad jeg ville gøre.
Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Men så har du også brugt 30 af de lange. Hvis du skiller en brugt CU motor ad. Kan du være heldig at du kan genbruge krumtappen og plejlstængerne. Resten er "brugt op"
Man skal bruge topstykker og blok fra en personvogn og krumtappen/plejlstængerne fra CU. Så borer man de opslidte CU cylindre op til 96mm. og køber stempler dertil.
Vælger en knast og tilpasser kompressionen til den.
Topstykkerne skal nok have nye styr og måske ventiler. Såå en 30-40.000 kr. senere er man kørende, godt endda. Hvis det ellers er samlet ordentligt. Nåh jo så skal man lige lave et kølesystem og en udstødning også. Eller købe -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.