Du kan for såvidt bruge begge dele. Men det er ikke alle syntetiske fabrikater der virker lige godt i en type 1 gearkasse.
Jeg har i mange år nu brugt og anbefalet Pennzoil mineralsk 80w/90 og syntetisk 75w/90 fordi den olie har gode egenskaber, især på gearkasser med lidt km på bagen. Men i "nyere" tid er jeg blevet gjort opmærksom på et par andre fabrikater, som åbenbart (har ikke selv afprøvet det endnu) gør sig rigtig godt. Dette har dog været på renoverede gearkasser, altså med gode tolerancer.
Feks på min dagligbil (Octavia TDI) med nu 400K på bagen, skiftede jeg sidste år til Pennzoil 75w/90 syntetisk med Abcon additiv. Den går supersmooth i alle gear og ingen støj. Denne olie er en smule tykkere end det den egentlig er anbefalet til at køre på ab fabrik. Det resulterer i, at når det fryser 15 gr. så skal man liige køre 50-60 m. i 1. gear inden den vil skifte når bilen er i bevægelse. Derefter er der ingenting. En pudsig ting, som jeg egentlig ikke har nogen forklaring på er, at efter jeg fyldte det på, kostede det faktisk ca. 150 m/l ift. før. Men efter ca. 4000 km rettede det sig, således, at nu er der ingen forskel mere. Det kan være, at det er den tid additivet skal have til rent faktisk, at gøre det der står på dunken at det gør.
T