Om dine dyser er rigtige vil vise sig når du kommer i et rullefelt eller ud på landevejen med nogen måleudstyr i udstødningen.
På dit billede er den store til venstre dit "hovedsystem" Det består af tre dele som kan skilles fra hinanden:
Den del med gevind er luftdysen, det lange rør med huller er emulsionsrøret, det har et navn med et F- og så et tal. De kunne ligeså godt hedde Per eller Ulla, og den lille i bunden er hoveddysen. Hele enheden er skruet ned i emulsionskammeret.
I bunden af det kammer har hoveddysen, benzindysen, sin adgang til svømmerhuset. Benzinen kommer ind nede i bunden og blandes med luft fra luftdysen, ved hjælp af emulsionsrøret og suges ind via afrivningsrøret, nogen kalder den hjælpeventuri, og ned i motoren.
Den lille til højre er tomgangsdysen, der kan tages ud af holderen, gevinddelen.
Den bestemmer mængden af benzin som den henter fra svømmerhuset. Luften til tomgang kommer via en fast boring i karburatorhuset. Det hele ledes ned til nogle boringer tæt ved gasspjældet hvor den ene har en skrue med en fjeder. Den boring bruges til at køre tomgang på. Skruen er en mængdeskrue. Du kan bestemme hvor stor en mængde færdig blanding motoren skal have at køre tomgang på.
De andre huller kører motoren på ved små gasspjældsåbninger. Nogen gange helt op til 120-140km/t med let fod, på motorvejen f.eks. Der kommer dyserne i hovedsystemet ofte slet ikke i brug.
Sådan fungerer alle de karburatorer du vil rende ind i, Solex, Weber, Dellorto. Er der flere karburatorer indstiller man blot to eller fire karburatorer i stedet for én.
Jeg fandt lige hurtigt et PDF dokument med nogle tilsyneladende gode forklaringer:
http://tr-club.dk/media/pdf/teknik/Weber%20DCOE.pdf
Det omhandler Weber DCOE, som er én af får karburatorer hvor man kan udskifte luftdysen til tomgang og for at gøre forvirringen total har det også et F-nummer, som så dog har en betydning.
Men læs. Der er også skrevet tykke bøger om emnet.