Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Weber 36 mm dcnfa

(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej jeg er ny her, og jeg søger nogle oplysninger.
jeg har lavet en buggy og denne er med en 1600 ccm motor.
Og jeg har monteret 2 stk weber 36 mm dcnfa. Og el pumpe til benzin samt anden strømfordeler.

Her kommer det store spørgsmål. Hvordan justere jeg dem og tændingen ind??
Håber det er nogen der kan hjælpe.

image.jpg

(permalink) Hye Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej. Har det samme setup på min buggy, men bruger den org. benzinpumpe.
Ved du hvilken dyser du har i dine DCNF ?

Hye

-------------------------------------------
73´ 1303 Cab
73´ buggy
58´ Type 1
(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det ved jeg ikke, jeg fik at vide at de var justerbar der fra navnet dcnfa og ikke dcnf.

(permalink) Hye Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Okay, mine hedder 36 DCNF og jeg har haft dem skilt af for at skifte alle pakninger og o-ring. Så jeg kender alle mål på mine dyser. Bilen kører fint i alle omdr. og passer i co.

-------------------------------------------
73´ 1303 Cab
73´ buggy
58´ Type 1
(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Fedt jeg kigger lige på mine imorgen, sidder de i toppen og på siden? Dem der sidder nederst med fjederens på hvad er de til.

(permalink) Hye Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja, de sidder i toppen og i siden. De 4 med fjedre på er til at justere luft med. Der er også nogle små rør forneden(4 styk) det er til ure til justering.

-------------------------------------------
73´ 1303 Cab
73´ buggy
58´ Type 1
(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Super fedt. Det kigger jeg på imorgen, så vender jeg tilbage. Dejlig at snakke med en der ved noget om det.... Tak

(permalink) Hye Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ellers kan du jo bare kikke forbi. Bor ved Rødekro

-------------------------------------------
73´ 1303 Cab
73´ buggy
58´ Type 1
(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Okay okay. Det må vi lige finde ud af, bilen er ikke køreklar endnu, den kan næsten ikke gå.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis nogen har bildt dig ind at en dcnfa har justerbare dyser og de fire skruer med fjedre på er "luftskruer" så er du allerede blevet kørt af sporet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det kan godt være jeg er blevet kørt af sporet, men jeg lytter til alt hvad der bliver sagt og jeg vil gerne stole på det der bliver sagt, men jeg vil bare gerne vide om mine dyser er de rigtige og hvordan de weber skal justeres og tændingstidspunkt.

Billede af dyser er øverst oppe.
På den lille står 15
På den store står 125 .
Er det rigtig??????

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Om dine dyser er rigtige vil vise sig når du kommer i et rullefelt eller ud på landevejen med nogen måleudstyr i udstødningen.
På dit billede er den store til venstre dit "hovedsystem" Det består af tre dele som kan skilles fra hinanden:
Den del med gevind er luftdysen, det lange rør med huller er emulsionsrøret, det har et navn med et F- og så et tal. De kunne ligeså godt hedde Per eller Ulla, og den lille i bunden er hoveddysen. Hele enheden er skruet ned i emulsionskammeret.
I bunden af det kammer har hoveddysen, benzindysen, sin adgang til svømmerhuset. Benzinen kommer ind nede i bunden og blandes med luft fra luftdysen, ved hjælp af emulsionsrøret og suges ind via afrivningsrøret, nogen kalder den hjælpeventuri, og ned i motoren.
Den lille til højre er tomgangsdysen, der kan tages ud af holderen, gevinddelen.
Den bestemmer mængden af benzin som den henter fra svømmerhuset. Luften til tomgang kommer via en fast boring i karburatorhuset. Det hele ledes ned til nogle boringer tæt ved gasspjældet hvor den ene har en skrue med en fjeder. Den boring bruges til at køre tomgang på. Skruen er en mængdeskrue. Du kan bestemme hvor stor en mængde færdig blanding motoren skal have at køre tomgang på.
De andre huller kører motoren på ved små gasspjældsåbninger. Nogen gange helt op til 120-140km/t med let fod, på motorvejen f.eks. Der kommer dyserne i hovedsystemet ofte slet ikke i brug.
Sådan fungerer alle de karburatorer du vil rende ind i, Solex, Weber, Dellorto. Er der flere karburatorer indstiller man blot to eller fire karburatorer i stedet for én.
Jeg fandt lige hurtigt et PDF dokument med nogle tilsyneladende gode forklaringer:
http://tr-club.dk/media/pdf/teknik/Weber%20DCOE.pdf
Det omhandler Weber DCOE, som er én af får karburatorer hvor man kan udskifte luftdysen til tomgang og for at gøre forvirringen total har det også et F-nummer, som så dog har en betydning.
Men læs. Der er også skrevet tykke bøger om emnet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for det, men det svare ikke på mit spørgsmål.
Kan det jeg har bruges, eller skal jeg ha nogle nye dyser?
Og tændingstidspunkt?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja dyserne kan bruges. Altså motoren vil kunne køre. Det vil ikke være sådan at den f.eks. ikke kan startes. Men du kører træt i to dobbeltkarburatorer hvis ikke du vil bruge mit svar til noget.
7,5-13 grader før top alt efter motor/strømfordeler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for det det var godt at få af vide. Jeg må prøve mig frem. Ellers har Hye tilbudt sin hjælp.

(permalink) Hye Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ved ikke om de skruer med fjedre på hedder luftskruer, men det var dem jeg justerede suget med.

-------------------------------------------
73´ 1303 Cab
73´ buggy
58´ Type 1
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er så nogen helt andre skruer, der sidder på spjældakslerne, der også har fjedre :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Til Hye.
Er det mulig at få dit nr. Da jeg har seriøs brug for en der kan hjælpe mig med at få liv i min buggy....

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Er der ikke en mekaniker omkring Vojens der kan hjælpe Karsten -?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jo det er det, og Hye bor i Rødekro og det er 15 min kørsel fra mig..

(permalink) Hye Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Moin karsten. Jeg kører til nordjylland i morgen tidlig for at arbejde, men er hjemme igen til weekend. Så kan vi da lige se på det.

Henning Hye
40562846

-------------------------------------------
73´ 1303 Cab
73´ buggy
58´ Type 1
(permalink) Karsten79 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er bare super fedt. Tak for det :-)


Reply

You must log in to post.