Nu er tiden igen for ladeproblemer. Der er allerede et par tråde om emnet. Jeg gik lige ud og satte et tangamperemeter på min trofaste vinterPolo. Eller et klemamperemeter. Et stykke værktøj jeg har købt for 25 år siden til 150 kr. Det tager to minutter at se om en dynamo/generator gør det den skal. Det er ligemeget hvordan det vender. Nålen slår bare ud til den anden side
Instrumentet bliver bare sat på pluskablet på batteriet:
Det første billede viser bilen sat til tænding, med lys og elbagrude tændte. Den aflader 10 ampere.
Næste billede viser bilen med startet motor og lige over tomgang med lys og elbagrude stadig tændte. Den leverer lidt over 10 ampere til batteriet. Nålen er kommet over på den anden side af nul.
Sidste billede kan være en snyder. Her kører og lader den stadig, men med forbrugerne slukkede. Grunden til at amperemeteret næsten ikke viser noget er at batteriet er fuldt opladet. Så lader generatoren ikke noget særligt.
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.