Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Mere oliekøling af type 4 i 1303??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå jeg skal have noget mere oliekøling på min 1303'er. Jeg kan ikke holde temperaturen nede ved længere motorvejskørsel.

Status pt: sandwich adapter ved org. Filter konsol med termostat, som går til type 1 oliekøler i blæserhus.

Jeg tænker at oliefilteret sidder uhyggeligt tæt på udstødningen på sin originale plads, dette kan kun tilfører mere varme til olien. Kunne jeg bibeholde sandwich adapteren med termostat og lade den styre olieflow til køler i blæserhus, også sætte en spin-ón adapter på istedet for filteret. Så kunne jeg flytte filteret væk fra udstødningen OG sætte en termostat mere på og en ekstern oliekøler omkring gearkassen ?? Ville dette være den rigtige måde at gøre det på ???

En anden ide var at lade filteret sidde som det gør sammen med sandwich adapteren. Også istedet for kun den ene oliekøler i blæserhuset så sidde en ekstern i forlængelse af den eksisterende køler ?? Ville dette tage for meget flow ?? Dette ville klart være det nemmeste .

Hvad har i andre gjort ?

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har du overvejet om du kan forbedre luftkølingen?

Hvad kølesystem kører du med, hvad størrelse blæserhjul, hvordan og hvorledes er det stykket sammen... osv. osv.?

Men ellers frem med en oliekøler i fartvinden - men først når du er sikker på at du får luftkølet din motor tilstrækkeligt!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja det har jeg overvejet. Og der bliver nok lavet et par forbedringer også, blandt anden skal jeg have ændret min cathtank a den dækker for indsugnings til blæseren. blæseren er fra en 1303. men temperaturen kommer også kun op når der køres stærkt i længere tid. Eller kø kørsels. Og tvivler på at selvom alt var mere en perfekt at den originale kølesysyem der er lavet til at køle 40 hk kan køle den af uden en oliekøler mere :-)

Rasser: ville det være dumt at tage udtag fra blokken hvor oliekøleren oprindeligt sad også fører dem ind til køleren i blæserhuset. Også tage sandwichen og fører den frem til en front monteret ??

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Altså hvis du har oliekøler i blæserhuset, og den brede mølle deri... så forstår jeg da ikke at du har problemer ved kø?

Men du skal ha 100% styr på at din motor får alt det luft den overhovedet kan få. Det nytter jo ikke noget at du kører rundt med topstykker der er en milliard grader varme, og så forsøger at presse olien igennem 3 oliekølere for at få den kølet hurtigt nok ned igen, inden den igen bliver varmet op af topstykkerne. Det er en balancegang, og det bedste du kan gøre er at få helt styr på luftkølingen først.
Som du selv er inde på har du måske dækket noget af indsugningshullet til, så den ikke har fri adgang til frisk luft. Der ville jeg da helt klart starte ud!! Og så måske se på om du har mulighed for lettere at tilføre mere frisk kold luft til motorrummet? og størrelsen på blæsermøllen og remhjul osv. osv.
Fortæl mere... :-)

Hvad betyder "stærkt i længere tid"? Hvor hurtigt er det?

En type4 motor sad jo bla. i en bus der fuldt læsset vejede i nærheden af 2000kg, og samtidig skulle den skubbe det kæmpe firkantede skrummel af et bus karosseri gennem luften... så når du monterer en type4 motor i en type1, så har den jo kæmpe overskud af kraft OG køling. Prøv bla. at se hvor stort køleareal der er på type4 topstykker sammenlignet med type1 topstykker - det er helt vildt!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Remhjulet er den lille type, ved godt tager noget køling også, men så sprænger møllen da ikke i luften ved fulde omdrejninger.
Jeg har ingen bagplade på motoren, altså ind imod gearkassen, ved ikke om det er godt eller skidt, den kan få en masse fart vind ind Den vej tænkte jeg. Eller er der fint lukket rundt om motoren så alt det varme luft bliver under bilen.

Har ingen ide om topstykke temperaturen.

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Stærkt i længere tid er vel 130+...

Hvis der var noget galt med luftkølingen, ville motoren så ikke blive varm uanset farten ? Temperaturen er intet problem og har kørt ganske fornuftigt sådan i snart 3 år, men når jeg køre langt og hurtigt stiger tempen til 110-120 grader og der ville jeg egentlig bare have den under 100.

Tvivler på at jeg kan få den derned ved at optimere luft tilførelsen.

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

De type4 motorer jeg har kørt med har ikke haft temperaturproblem før jeg prøvede at køre med køleren indbygget i blæserhuset.
En af mine første var en 2,4l med hjemmebygget 30hk system uden ledeplader eller noget. Ingen problemer ved sommerkørsel til træf i Tyskland. Og vi kørte ikke 70 km/t på motorvejen :-) som visse praktiserer i dag.
Jeg ved da godt at jeg/vi ikke målte på topstykkerne men motorerne kørte da i mange år med flere ejere.
Din oliekøler skal blive varm. Dvs. Slangerne til/fra skal være varme ellers er problemet at der ikke kommer olie til køleren.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Olien i slangerne bliver varm, ingen tvivl om at der kommer olie til køleren.

Mit spørgsmål er egentlig om man overhovedet kan montere to kølere ? Og hvordan i ville gøre det ?

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej.er dine olieslanger store nok indvændigt . mener at man siger 13mm men ikke sikker .hvis de er for små giver de mindre flow og lille køling.mvh poul

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg regner med at lave det hele i an10 nu. Det måler 16mm så det burde jo være fint ?

Er kommet frem til at jeg bibeholder den i blæserhuset som for olie fra det originale sted på motoren. (Uden termostat) også kommer der en frontmonteret eller over gearkassen monteret på som for olie fra sandwich adapteren med termostat.

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvordan kan jeg se forskel på blæsermøllen ? Vil lige være sikker på at jeg har den rigtige :) det skal være den beregnet til doghouse.

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå nu har jeg fundet mig et gammelt blæserhus uden doghouse og iden varmeudtag. Regnede så med at montere dette også flytte oliekøleren ned under gearkassen i fartvinden.

Tror i dette er nok ? Hvad skal topstykket temperaturen ligge på ved motorvejskørsel ?

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Temperaturen på topstykket variere rigtig meget alt efter hvor den måles. Hvis der måles under tændrøret må den ikke komme over 190 grader så vidt jeg husker. Omkring 200 grader og derover er der fare for at sæderne bliver løse osv. Der er skrevet en del om det på shoptalkforums.
Måles der andre steder på topstykker som ligger længer væk fra forbrændingskammeret er det svært at forholde sig til temperaturen, men den skal være betydelig lavere.

Bare lige for at dele lidt erfaringer så kører jeg også med en 2.5L type 4 i en type 1. Det lyder som om min motor generelt kører en anelse køligere end hvad du beskriver. Jeg kan også fint holde temperaturen på 80-90 grader ved almindelig motorvejskørsel op til 110-115 km/t, men kører jeg 130-150 km/t smutter temperaturen også over 100 grader (hvor meget ved jeg ikke da jeg plejer at sætte farten ned til almindelig hastighed når den kommer over 100 grader). Jeg har ingen køler i blæsehuset, men har en ekstern oliekøler med elblæser monteret over gearkassen. Jeg har også overvejet at montere en køler mere i fartvinden, men har ikke gjort det endnu. Jeg er super tilfreds med elblæseren på min nuværende køler da temperaturem falder MEGET hurtigt når man sætter farten ned eller holder stille/kø.
Jeg kører med den brede mølle som Rasser snakker om i et 30 hestes blæsehus uden varme udtag. Jeg har lavet fuld afdækningen omkring motoren i motorrummet og vil mene at jeg har ret godt styr på luftkølingen af min motor. Men hvis den skulle være bedre end den er nu ville jeg nok montere en cab-bagklap med geller. Men du har vel allerede geller i bagklappen ab fabrik?
Det vil ikke komme bag på mig hvis den manglende afdækning bag din motor skaber undertryk i motorrummet under kørsel og dermed påvirker kølingen negativt ved høj hastighed. Det er ikke noget jeg ved, men det er muligt at det ikke giver den positive effekt du regner med. Det er til gengæld sikkert at det ikke er nogen fordel når bilen holder stille da varmen så helt sikkert trækker op i motorrummet og kan give køleproblemer ved køkørsel osv.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Interessant tråd. Min 2,6 type 4 med Porsche blæs vil gerne blive 90-100 grader ved motorvejskørsel 120-130 stykker i min 1303. Jeg har også topstyk temp i, men har placeret den i toppen, hvor der normalt sidder en føler fra fabrikken, så det er ikke under tændrør. Her kan den godt blive 170 grader ved motorvej. Alle målinger er i.flg. uret, har ikke kaliberet dem, så ved ikke om de viser for meget eller for lidt. Det er frontmonteret oliekøler.

Min gl. 1910 type 4 kunne godt vise 120 grader på olietemp ved lang tids motorvej 120-130 +. Kørte fra Prag til Dk med det på en dag engang. Senere satte jeg en ekstra type 4 oliekøler på ved gearkassen sammen med DTM blæset med doghouse. Så faldt den til 100 grader.
Da vi skilte motoren ad flere år efter var der intet at se på at den havde været for varm nogen steder.

Det jeg synes er interessant er, at i "gamle dage", undskyld Frank :O), der kørte man bare uden alle de bekymringer og det virkede jo fint,

Idag måler vi alt muligt skrammel med det resultat at vi ikke kører stærkt på motorvejen eks. Hvad er der så ved at have en stor motor?? En standard 1600 kan sagtens køre med de hastigheder uden problemer.
Jeg har det personligt sådan efterhånden, at enten så skal pisset laves så den kan holde til det at bruge kræfterne eller også må den springe i luften indtil "den kan lære det" :O)

Tommy, i dit tilfælde ville jeg også montere en ekstra type 4 oliekøler ved gearkassen.

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

@Henrik: Enig, det ikke et ok hvis man ikke kan ligge på motorvejen med 140 uden den overopheder eller springer i luften. Jeg er heller ikke sikker på at min motor bliver FOR varm ved høje hastigheder, men jeg kan godt nulre kølingen noget mere, f.eks. en køler i fartvinden.
...men du ved jo hvordan det er med at finde tiden til det. :-)

Hvornår kommer din ged på rullen?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg tjekkede min olie temp. føler sidste sommer den viste 10-15 grader mere end den skal, testet i kogende vand, hvad med at montere en ekstra oliesump, der er en kæmpe køleflade i alu, og det leder jo varmen væk i fartvinden

(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nu kom nogen af de 'hardcore' type 4 folk på banen :)

Warp: du har nok ret i det med bagpladen, har du det evt et billed af den du har lavet og er den i alu ?? Ja det er gæller i bagklappen på min.

Kører i også med det lille remhjul på krumtappen ?

Jeg regner med at sidde oliekøleren direkte i fartvinden nok under gearkassen også må vi se hvad der sker. Elblæseren er nok en rigtig god ide !

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Når vi snakker gamle dage så kan jeg ikke lade være med at tænke på at vi kørte uden pladen over koblingshuset. Gad vide om vi har fået en masse kold luft op den vej?
Jeg har eksperimenteret med kølere ved siden af gearkassen, dog uden blæsere, ingen virkning overhovedet. Ud foran med den så måtte jeg dække det halve af en Mercedes-køler til med et stykke pap.
Med doghouse dur det selvfølgelig ikke at køre uden pladen over koblingshuset.
Rasser havde succes med at anbringe køleren under den bageste bøjle under gearkassen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kirk... Member
Skrev for 11 years siden | | | |

jeg satte en ekstern oliekøler på min type4 2.0 i baybussen....det en 72 row og den sidder ved siden af gearkasse i fartvinden....olie temp faldt ca 10-15 grader i snit....generalt lå temp på 100-110 ned syd på...nu ligger den på ca 90 og næsten aldrig over 100.....så en ekstren oliekøler er alle pengende værd....

-------------------------------------------
[URL=http://s960.photobucket.com/user/KirkhammerThomas/media/lll/dcdcfefa-8bc4-4f84-96cd-3988de0d2ff
(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tror ikke lige jeg har andre billeder end dem der er i min byggetråd, men det stykke afdækning op mod brandvægen over koblingshuset er noget type 1 der er tilpasset og resten rundt om motoren er lavet i 1,5 mm alu.
Jeg køre med almindelig størrelse CSP-remhjul.
Den elblæser jeg har monteret er styret af en in-line termostat så den kører kun når der er behov. Tror den starter ved ca. 90 grader i fremløbstemperatur og det virker ret godt. Jeg har dog en fornemmelse af at en køler i fartvinden er noget mere effektiv. Jo højere hastighed jo mere køling hvilket præcis er hvad der er behov for.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ekstra oliesump var en hurtig nem løsning hvis kølefladen ville hjælpe lidt til, men er der nogen der køre med den fra CSP ? Har lidt svært ved at se hvordan den er monteret op på motoren.

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 11 years siden | | | |

På vores bus som endnu ikke er kørende er har jeg købt følgende ind til montage:
Porcheblæs.
Ekstern oliekøler som er monteret i fartvinden foran gearkassen.
Ekstern oliekøler med el blæser som virker magen til Warp`s model.
Termostat på vej ud af motoren.
mvh Jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg gjorde sådan her på min:

Warp kan bekræfte at vi i min type1 kørte 150km/t i lang tid på autobahn - 90 grader i olien. Vi kunne ikke selv fatte det, men den var god nok!
Ingen problemer i kø kørsel heller.

30hk repro CSP blæserhus med BRED mølle i (Den der egentlig er beregnet til doghouse
std. type4 glemmeplader (kun let tilpasset for at de fordelte luften ens)
CSP type1/type4 køleblik
cabriolet bagklap
std. størrelse remhjul
mercedes oliekøler i FARTVINDEN

Min erfaring er, at det først er på de gode lange ture at man får alle styrker og svagheder at se....

img_3400.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Bliver også spændende om min køle combo holder:

Det er en ombygget type4 CU med CSP's 30hk hus og cylinderskjolde, .
Doghouse er udbygget til std type4 køler, olie bliver ført dertil via adapter og slanger. Tror der er bred mølle i ? se foto.

Jeg har gjort en del ud at svejse lodrette køleblik og udtag fra doghouse, så at der bliver helt tæt i mellem bund og top af motor (ligesom org).

Jeg har købt sandwich adapter med termostat til filter konsol. Så kan montere en ekstern olie køler.

Starter lige med at køre uden ekstern køler og måle temperatur.

Her er mit moddede lodrette køleblik, oliekøler udtag er flippet lidt op og jeg har taget en bid af det, så jeg kan komme til tændrør.

Skal sidde i min 68 westy sammen med 6 rib gearkasse.

R.

wp_000606.jpg

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det ser godt ud.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.