Slumf - Opinions vary. Grunden til at jeg siger som jeg gør, er, at hvis man monterer 1,25 vipper på en W110 knast, så accelleres ventilen ligeså hurtigt op og tilsvarende ned igen, som hvis man brugte en VZ knast. Ja faktisk endda på oversiden. det resulterer i, at hvis man skal udnytte 1,25 vipper på førnævnte knast så er man nødsaget til at køre med dobbelte ventilfjedre, OG have topstykker som "betaler" for det ekstra løft på ventilen, så motoren rent faktisk yder noget mere på toppen fremfor bare at flytte rundt på kræfterne og så måske lige give et par hk mere. Faktisk er det sådan, at de fleste ville få et bedre kraft område, hvis de brugte pengene på at bearbejde topstykkerne og tilpasse kompressionen til knasten etc.
Når man så gør det på denne måde (med 1,25 vipper)må man acceptere at sæder, ventilstyr og ventiler slides unormalt hurtigt. Endvidere bliver "knasten" - dvs. vippetøjet meget larmende, men det er der så nogen der er ligeglade med.
Ricky.
Hvis du er uddannet Jaguar mekaniker burde grundlaget for ny lærdom da absolut være til stede ;-)
- Det første du skal gøre dig klart er, at ALT hvad du har lært om motortuning, ud over ting der omhandler flow og dimesionering, kan du lægge på hylden. En luftkølet VW eller Porsche "is a totally different animal". Når du har accepteret det, så kan vi begynde at fylde på igen. Så skal det nok blive godt.
Jeg synes det er fint med far/søn projekter. Det elliminerer som regel osse de værste upsedasser.
Det første du skal lære er, at "Billigt er ikke altid godt"
T