Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  AW Gearkasse til almindelig gadekørsel

(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej
Jeg har en gearkasse der efter sigende har været anvendt til lidt rallye cross.
Typenummer er AW 21083, altså jagtvognsgearkasse med måske 40% spær? (begge aksler drejer samtidig i samme retning ved aktivering af højgearsakslen)
Der er skiftet tandhjul således, at der er langt 1. og 2. gear.
Tandhjulene er ligeskåret.
Spørgsmål:
Jeg ved at Diff udveksling er 4.125 og 4. gear er 0.93 men giver dette en mere behagelig kørsel end en standard årgang 69 1200 gearkasse med 1600+ motor (jeg kan forestille mig at med ca. 65 hk vil man hurtigt være igennem 1. og 2. gear)?
Vil de ligeskårne tænder i gearkassen larme for meget til gadebrug?
Vil der være mere dækslid end normalt med en sådan gearkasse?
Kan differencialet bygges over i min 1200 gearkasse?

Det vil være dumt at springe ud i en masse arbejde, hvis jeg på forhånd kan få spørgsmålene afklaret i dette forum frem for at splitte bilen ad.

Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 11 years siden | | | |

er gearkassen til svingaxel eller irs? -og i så fald er din bil med samme type gearkasse? (det er betingelse nr. 1 for at du kan bruge den)

jeg vil mene at spæret er en ulempe ved en 1600 motor jo mindre du skal køre terræn.
bilen vil opføre sig lidt underligt i sving, og have en anelse højere brændstoføkonomi

Større motorer jag have gavn af spær bla. i forbindelse med dragrace, og fordi et spær er en del stærkere end et almindeligt differentiale.

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for Info Morten.
Ja, jeg skal bygge bilen om fra svingaksler til IRS hvis jeg vil bruge gearkassen.
Er der en oversigt over hvad dette indebærer af stumper?
Mvh Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

"jeg vil mene at spæret er en ulempe ved en 1600 motor .
bilen vil opføre sig lidt underligt i sving, og have en anelse højere brændstoføkonomi"

No offense. Men det har jeg nu aldrig oplevet. - jo hvis man har shimset den op til max spær og med den fedeste olie anbefalet (straight 90) så kan man mærke, at den "trækker med" i snævre sving. Med alm 30-35% kan du ikke mærke det. Men Morten har ret i, at alm gadebiler ikke har behov for det. Vil man gerne lege, så er det noget andet :-) Brændstof økonomien skulle da helst ikke blive berørt synderligt af det. For når man kører lige ud er spærret jo inaktivt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak T,
Men hvordan er det med differencialet, vil den køre med mindre omdr. eller er det det samme som en standard 1300 gearkasse??
Og hvis den kører med mindre omdr. kan differencialet så bygges over i en 1300 gearkasse med pendularme??

Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680

Reply

You must log in to post.