Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Opbygning af motor til 1956 t1

Tags:
No tags yet.

(permalink) KristianM Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej alle,

Nu skal min VW t1 fra 1956 på landevejen igen, efter nogle år med motorproblemer med en 1600 transporter motor der aldrig er kommet til at køre ordentligt, gider jeg ikke arbejde med den mere......

Hvad så.....
mine krav er umiddelbart:
pålidelig motor der kan køre de næste mange år uden andet end "normalt" vedligehold.

mine ønsker kunne så yderligere være:
gerne en 30Hk motor med en lettere tidstypisk tuning (okrasa, kadroner eller lign).

motoren skal laves super stilet i sort/hvid og krom (ligesom bilen), og skal sættes i min '56 med original gearkasse.

Hvilken vej kan i anbefale...... pumpemotor karburatorer osv. og er der evt. nogle der har noget liggende der kunne være interessant (jeg har en komplet gammel 1600 motor en 1500 motor og en 1500 bund), men er umiddelbart mere interesseret i nye dele, da jeg hellere vil ud at trille end at skrue motor ;-)

Håber at der er en masse der vil hjælpe, jeg skal naturligvis nok prøve at dokumentere fremskridt både i tekst og i billeder, så andre kan nyde godt af erfaringerne.

MVH
Kristian
(Bjæverskov, sjælland)

img_0266.jpg
picture 189.jpg
picture 191.jpg

-------------------------------------------
VW t1 1956.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så køb en passende 1200 pumpemotor. Vil du have flere kræfter så køb en større pumpemotor og tag det bøvl det er at bygge den i et gammelt karrosseri.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vw fetishist Member
Skrev for 10 years siden | | | |

hej kristian. købe en pump motor,helst betale lidt mere og få en som har 0 timer eller ikke mange timer hvis du skal hav varme i bilen skal man skift j tube til varm kasser, motor blik til undre dele til en med varm udtage strømfordeler,tændspole,termostate, stange og ring til bagved blæserhuset,karburator 28pci, rør fra strømfordeler, benzin rør.det er en lange liste men de ting er til find og hvis du skal monter en okrasa er det kun par ting du mangler.p.s. har læste flere sted de abarth udstødning er dyr og kører varm og man mister hesterkræft.det er bedre til monter TT røre I RUSTFRI og billigre mvh neil

-------------------------------------------
56 bobble,56 ghia,58 ghia cab
(permalink) KristianM Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Umiddelbart har jeg en udstødning fra den 1600 der sidder i, (uden varmekasser) og varmen har ikke prioritet nu, da bilen kun skal køre i godt vejr ;-) jeg skal prøve at tage et billede af den, så kan det være at der er nogle der kender den og kan sige om det er noget der kan bruges.

Hvis jeg alligevel skal ud og finde nye karb. Var min ide at finde to dobbelte mere fordi jeg syntes det er pænt end for at få et væld af heste :-)

-------------------------------------------
VW t1 1956.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Brug to enkelte. Det er pænere i en gammel bil.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) KristianM Member
Skrev for 10 years siden | | | |

OK, ville det så være F.eks to 28pci eller ???

-------------------------------------------
VW t1 1956.
(permalink) vw fetishist Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ja prøv riechert.de ellers er det okrasa kit.riechert kit kan også købes i dele så man kan måske find 2x 28 pci og 2x vw olie luftfilter brugt i dk og købe manifold osv i tyskland det vil være oldschool.det vil være billigt i forhold til okrasa kit.28 pci karb. var også monteret på på industri motor så man kan find dem næsten ubrugt.benzin indgang er med studs på industri motor og med 6mm røre og gevind på personbil.mvh neil p.s. udstødning passer ikke hvis du købe en industri motor normalt er der en pot på dem men de er med 1 udgang

-------------------------------------------
56 bobble,56 ghia,58 ghia cab
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis du kører med org gearkasse, så er en 30 hk bedst.

Jeg har motoren fra min solgte 56' oval stående, altså en 30 hk.

Den kan godt leveres 'turn key', med udstødning, varme osv
Dog er den 12v.
Men den har ikke 0 timer på bagen, men er heller ikke slidt.
Den kommer fra en tidligere show bil, vistnok også en 56'
Sort og hvid..var hot i 90'erne..kan ikke huske hvad ejer hed.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) KristianM Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Lyder interessant !!! Bilen er bygget om til 12v så det er ingen hindring ;-))

Jeg købte min af en det hed Thomas Nellemoe, så vidt jeg husker. han havde også bygget en Porsche replica kit car, men ville hellere ud at rejse, så han solgte begge for ca. 10 år siden.

-------------------------------------------
VW t1 1956.
(permalink) Cisse & Celinas Far Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvad der den ring bag på blæserhuset egentligt eller hvad gør den.?

-------------------------------------------
20697035 Kalundborg
dennisdarre@gmail.com
(permalink) vw fetishist Member
Skrev for 10 years siden | | | |

den funger som en radiator på en alm bil.den er næsten lukket fra koldt optil motor er varm og den vil åben så mere luft kan blæse ovre motoren så den vil ikke blev for varm.en motor vil næsten ikke blev slidt hvis den kan holdt c.92 grader (tror jeg nok det er 92)hvis den mangler motor vil ikke varm op så hurtigt.
den er meget hvis du hav en i hånden.en industri motor er started og kører næsten konstant hastighed som er normalt er ikke så høj omdrejning mvh neil

-------------------------------------------
56 bobble,56 ghia,58 ghia cab
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

"motoren skal laves super stilet i sort/hvid og krom (ligesom bilen), og skal sættes i min '56 med original gearkasse."

Nærmest alt andet end std 30 eller 34 hk er for meget til den originale gearkasse. Hvis du vil have mere effekt/moment end det (og det forstår jeg så udmærket) så tag konsekvensen og byg et nyere bagtøj på med det samme. Det sparer dig for en masse ærgelser hen ad vejen.

Det nemmeste og billigste er at finde en 1600 industrimotor og bygge den om. (De findes stadig derude, selvom der blir længere imellem dem)
Det fedeste er at bygge en originalmotor om til lidt flere kubik, og så trække kræfter på den. Der kan jo idag få´s en del udstyr til dem. Skal det være rigtig frækt må vi selv igang med at kreere. Idag kan vi jo lave feks 1640 kubikkere med bearbejdede Okrasa toppe der trækker 85-100 hk. afh. af stage. (mindre kan da selvfølgelig osse have interesse) Og det er da lidt frækt at have det på den originale blok, - syns jeg da.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) KristianM Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Farmer, så bliver det 30-34 heste (evt. en 30hk med to enkelte karbs), da jeg vil have bilen ud at køre inden jeg brokker mig over at den ikke har nogle kræfter ;-).... og det kan godt være at jeg kommer til det, men så har jeg en 1600 og en 1500 motor jeg kan renovere/bygge imens, mit problem er nu at jeg ikke kan køre i bilen og ikke har kørt i den i 8år på grund af motorproblemer ;-(((

-------------------------------------------
VW t1 1956.
(permalink) Kny Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har du brug for en motor har jeg en 1300 f til at stå med kobling og varmekasser, hvis det har interesse?

-------------------------------------------
Nu kun 70% Newbie - 29381564 (Vanløse)
VW Type 1 - 1960
Harley Davidson - Panhead 1954
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hed han ikke Thomas Ellemoe ?

Hans oval var oprindelig lyseblå (jeg har et billede af den fra før den blev sort/hvid)
Har din bil hvide sider under vinduerne, og stor ternet stof?
og har den org sorte nr plader.
Sidst jeg så den sad der en 1914 motor i.

Anyway, det er hans org motor jeg har.

Kan selvfølgelig være det ikke er samme bil, men jeg synes der er flere brikker der passer i puslespillet.

Fart! min oval rendte 120 med den motor :-)
R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) KristianM Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg tror at du har ret, den var ihvertfald lyseblå inden ombygningen, jeg har fået billeder fra ombygningen med da jeg købte den ;-)

den 1914 motor, er jeg rimelig sikker på at han smed i sin replika (som jeg fik en tur i inden vi handlede ;-) og han lavede derfor den 1600 som sidder i 56' men den er desværre aldrig kommet til at køre ordentligt, og jeg søger derfor noget for at få den på gaden, og den oprindelige motor ville sku da være for blæret at få tilbage på sin plads !!!!!!

Hvad snakker vi af udstyr og pris ???
[ http://postimg.org/gallery/63q166ke/3a018609/ ]

-------------------------------------------
VW t1 1956.
(permalink) multen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er ret sikkert, at det er den Ronnie nævner - jeg har snakket med Ronnie flere gange om den bil. Jeg har lige checket det gamle foto-album. Jeg har billeder af den fra Bug-Bash engang i 90'erne. Antenne og søgelygte og det hele stemmer, samt det jeg kan skimte af stoffet. - Meget fin bil dengang.

Mvh Michael

-------------------------------------------
multen@pc.dk SALG: http://vwnettet.dk/topic/198382 KØBES: http://vwnettet.dk/topic/186969
(permalink) KristianM Member
Skrev for 10 years siden | | | |

;-))) det kunne sku da være skægt at få den "gamle" motor tilbage, ved i om den oven i købet er "Matching number" ???

-------------------------------------------
VW t1 1956.
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja, lille verden.

Og egentlig fedt at høre at bilen stadig lever, for den var noget af det flotteste i 90'erne.

Du kan evt ringe eller skrive til mig Kristian.
Jeg bor i Skovlunde, hvis du vil se dyret.

Jeg finder lige nr på motorblok, så kan du starte med at søge om det er matching no.

fx her http://www.thesamba.com/vw/archives/info/chassisdating.php

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) KristianM Member
Skrev for 10 years siden | | | |

HRmmmm nå jeg har snakket en del frem og tilbage med Ronnie (tak for hjælpen og tålmodigheden ;-)
det viser sig at der IKKE som forventet sidder en split gearkasse på bilen, men en lidt voldsomt tilslebet gearkasse som formentligt ikke passer til en 30hk motor.... DAMN

http://postimg.org/gallery/25jyd7cu/76d69531/
http://postimg.org/gallery/1uh1cgnm/6762203e/

har lige prøvet at sætte lidt billeder på, så nu må vi se om det har været en succes ;-)
er der nogen der kan fortælle mig hvilken motor jeg kan montere på denne gearkasse ???

img_0258.jpg
img_0263.jpg
img_0264.jpg
img_0255.jpg
img_0260.jpg
img_0253.jpg

-------------------------------------------
VW t1 1956.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja der er blevet gået til den. Mindre kunne vel have gjort det. Men nu passer den så OGSÅ til en 30HK.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) KristianM Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ja den kan sidde på ;-)

man hvad med gearingen, vil en 30hk motor køre/trække fornuftigt på denne gearkasse, og hvordan kan jeg finde ud af hvilken gearing der er på den ???

-------------------------------------------
VW t1 1956.
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nu er det jo ikke kun split gearkasser der er til 1200 motorer, så hvis det er en fuldsynkroniseret 1200 gearkasse, så kan den vel spille ok med en 30 hk.
Eller er der delte meninger om det ?

Jeg ved at omvendt vil en splitgearkasse ikke leve så længe sammen med en 1600 motor.

Du skal finde ud hvilken kombination du vil have:

Min oval havde jeg i 12 års tid og den havde disse opsætninger:

Da jeg købte den:
1600 motor på nok 1200 fuldsynkro gearkasse og org bremser...rimeligt ubehageligt, når man skulle bremse ned.

og så en org periode:
1200 30hk(12V) motor på splitgearkasse med org bremser..kørte fint var bla Frankrig rundt.
Senere fik den skivebremser foran på samme opsætning..dejligt sikkert.

Så fik den en 1600(47hk) enkelportet på en 1600 gearkasse..lidt hurtigere end med org opsætning (20-25 km mere på toppen)

Så fik den mildt tunet 1600 med weber karbs (68 hk) på samme 1600 gearkasse, droppede spindler, diverse afstivninger af forvogn og større bremser bagi.
Den var den rimelig sjov at køre i.
Og blev solgt sådan til en hollænder

Så alt er muligt, men husk at tænke bremser med, hvis du putter flere hk i.

Du kan starte med at finde gearkasse koden, på siden (kan ikke huske hvilken side)
Så har du hvertfald et udgangspunkt.

Og tak for de flinke ord :-)

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) KristianM Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jeg vil helst have din 30hk på den gearkasse jeg har i bilen, så er jeg på vejen hurtigst muigt, og en fed løsning syntes jeg.

jeg skal nok senere blive ramt af hestekraftomani, men så tror jeg at jeg vil købe en anden bil istedet (buggy, kitcar eller porsche).

jeg skal hjem og lede efter det nummer på gearkassen,

men der er noget der tyder på at det ikke er urealistisk at få gearkassen til at køre fornuftigt med en 30hk motor

-------------------------------------------
VW t1 1956.
(permalink) Holm´s Garage Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Min opskrift hvis du vil køre uden problem er en pumpe motor med 34hk
Jeg køre selv en en 34hk med Okrasa tuning og det kører super.
Men har også en med 30hk men er knap så sjov som en Okrasa.
Hvis du kan finde dig et Okrasa sæt så køb en ny pumpe motor og byg på denne.
I stedet for at renv. en gl motor, det koster tit mere.

Mvh Holm

-------------------------------------------
56 Type 1 Judson, 58 Type 1 Okrasa, 64 Type 3 Variant
http://www.holmsgarage.com
Ragbugs(a)gmail.com

Reply »

You must log in to post.