Hej motorspecialister, gamle som unge
hvorfor hakker min AB motor i de lave omdrejninger, den kører fint når spjældet er åben og når den skal accelerere, men i normal bytrafik, 50kmt i tredje hakker og ryster den som om den fik falsk luft.
historien i korte træk:
jeg har renoveret motoren efter den har spist accelerationsdysen. den fik to nye 040 topstykker, en 1641 cylindersæt og selvfølgeligt et nyt sæt lejepander og lejer.
i første omgang kørte jeg med 31mm karburatoren uden accelerationsdyse, som faktisk kørte meget godt. men en 1600 motor skal jo have en 34mm, så jeg fik renoveret en 34mm karburator med dertilhørende indsugningsmanifold. men her startede problemerne så med at den kørte ujævnt ved højt vacuum, dvs. lave omdrejniger og lav belastning.
jeg har planet indsugningsmanifolderne og monteret fiberpakninger mellem dem og topstykkerne, så her ville jeg udelukke at den suger falsk luft. gummimacheterne er fine uden revner så her burde den også være tæt. Jeg har drejet et sæt bøsninger til spjældakslen, presset dem i og kørt en H7 rival igennem dem begge to samtidlig for at være sikker på at de flugter, tolerancen ligger her på 4-5 hundrededele, og har demed mindre slør end i en ny kaburator, så her ville jeg også påstår at den er tæt.
men stadig hakker den, er der nogen der har en ide hvad dette kunne være? jeg er taknemmeligt for ethvert forslag.
P.S. den kører rigtig fint på motorvejen, og Århus-Sorø bruger den ca. 1,5 liter mindre med 34mm karburatoren end med 31mm.