Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bobbel hopper ved tilkobling

(permalink) gedsted265 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej alle. Jeg har fået et problem med min vw bobbel 1300 fra 66'. Når jeg går ned i gear når jeg kører eller ved opstart fra 0 km/t vil den hoppe. Motoren kører fint. Havde motoren og gearkasse fra hinanden for 2000 km siden, hvad kan den hoppen skyldes?? Har en ven som siger det kan være gearkasseophæng(de komme klodser under gearkassen) men dem skiftede jeg ellers da jeg samlede den. Koblingen er forholdsvis ny, udrykkerleje så ikke slidt ud for 2000 km siden. Har i nogle ideer??? På forhånd tak!!! Vedlægger nogle billeder Og tak for super godt summermeet i Hurup :-)

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 11 years siden | | | |

prøv at se på det forreste ophæng hvis det er gået rykker det i gaskablet derfor hopperiet.
Mvh Kenneth

(permalink) gedsted265 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for svar Kenneth, det forreste ophæng fejler ikke noget. Men kan mærke at koblingen nærmest kilder under foden når træder den ned, så kan godt ske det er udrykkerleje??

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Prøv at tjek det igen med et dækjern eller koben og ryk godt i det, det kan se fint nok ud men når man rykker i det kan gummiet være løs uden man kan se det,
lyder meget som din ven siger et ophæng.

(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det kunne være at Bøjningen på den fleksible del af koblingskablet er ikke stor nok

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

punkt B skal øges lidt

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Og man kan øge B ved at sætte flere skiver ind ved A

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) gedsted265 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du havde ret kenneth! Tak for tips. Kan det forreste ophæng skiftes uden at hive motor ud?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ja - men det er svært

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg smider lige et spørgsmål ind her som minder om det.

Hvis jeg sætter hurtig igang fra 0 km/t i 1 gear, så kan min også finde på at "hoppe" i det, som om hele bilen hopper. Efter få meter springer den så ud af 1 gear.

Ligeledes kan jeg have svært ved at komme i 1 gear når jeg holder stille, og den kan også æde lidt tænder hvis jeg går fra 3 og ned i 2 mens jeg sænker farten hen til kryds fx. Den kan faktisk gå så vidt at være umulig at få i 2 gear, medmindre jeg smider den i 3 først endnu engang, og så evt laver dobbel udkobling og så ned i 2.

Ydermere kan jeg bøvle med at få den i bakgear.

For mig at se, er det alle gear der ligger til venstre som kan bøvle, men det er virkelig meget forskelligt. Den ene dag kan der intet være, og den anden dag kan den være halv træls?

Er det en ny gearkasse jeg ska finde mig her til vinter, eller er der nogen ting jeg kan skifte? Jeg har alle mulighederne for at rykke motoren ud og få det skiftet, men hvis en ny gearkasse er billigere er det vel at foretrække. Jeg forestiller mig også bare, at køber man en brugt gearkasse på nettet så kan man løbe ind i samme problem et år senere, hvor man ved en renoveret kasse ved 100% hvad man har med at gøre flere år efter :)

Hvad tror i jeg kan gøre? Kan det have noget at gøre med at der er reduktion i gearstangen? Jeg regner med lige at få tjekket de ophæng ved gearkassen ved lejlighed. Men det med at man skal spænde punkt b op, den forstår jeg ikke lige? Selv efter kig på tegningen :P

1600cc fra 76.

(permalink) leo-pol Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Skalledalle.... den med kablet går ud på at for at få mer "bue" på kablet gør man yderkablet længere ved at pille det af og smider en skive eller to på der hvor "A" er makeret og monter det igen...
jo længere kablet er jo mer "bue" pga at det bliver for langt og vil dermed "bue" for at være der....
typisk problem når der ikke er nok "bue" vil være at mens man kobler fra vil man have svært ved at "file" kobling uden at den "hopper"
det er simpelhen fordi at gearkassen løfter sig lidt når du sætter igang og hvis yderkablet bliver for stramt vil det medføre at gearkassen selv hiver om kap i kablet mens du prøver på at slægge og det kan blive en gang underlig hopperig..
men jeg tror ikke kun at det er dit problem....
er du sikker på at din kobling rent faktisk kobler helt ud og ikke bare meget tæt på.....???
hopperriet skyldes enten det kabel der eller forste motorophæng eller koblingsrøret inde i tundlen...
det med at den ikke vil i gear er nok mer noget justering eller koblingen der ikke kobler helt ud...
der er også den mulighed at støttelejet til højgearsakslen er begyndt at bide og trækker lidt med rundt...
har selv prøvet den med lejet og passer lige til det du skriver.....
mvh leo

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du skal først være sikker på at bilen er OK, før du indbygger en gearstang af tvivlsom kvalitet.
Ophæng, bue på det fleksible rør. Det fleksible rør kan også være rustent og stift så det ikke udfører sin opgave.
Nogen af dine problemer tyder også på at din kobling ikke kobler fri. Kan du skifte og vælge gear når motoren er slukket, er det et udkoblingsproblem.
Det lange føringsrør inde i tunnelen kan også være gået løs i sine svejsninger og skal repareres. Ikke unormalt på en 30-50 år gammel VW.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Når bilen er slukket, kan jeg hoppe rundt i gear som jeg vil :)

Jeg prøvede stramme koblingskablet for at håbe det bare var det, men det hjalp ikke helt vildt. Jeg går ud fra gearkassen skal ud for at stramme koblingen op :) Tror de fleste ting må tjekkes til vinter.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Man kan ikke stramme en kobling op til den virker. Hvis ikke den virker med de 25mm. spillerum på pedalen, er der noget galt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Toruqe bars! Kan jo også hjælpe.

(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg troede kablet var slapt, så der var slør i pedalen. Det føltes nemlig sådan, og så koblede den jo ikke 100% ud, men måske kun 85%.

Men det hjalp ikke.

Er det en større operation at renovere lidt af sådan en gearkasse?

(permalink) nulle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Havde selv samme problem. Pillede koblingen ud og sleb
svinghjulog trykfoden med fint sandpapir. Till de var blanke.
Tørrede koblingspladen af med bremserens og samlede det igen
Derefter kørte den fantastisk

-------------------------------------------
vw er en dejlig hobby men dyr i længden.
Nulle.soerensen@Gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du skal ikke renovere gearkassen. Du skal reparere koblingen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ok, er der nogen youtube videoer med det, er det lidt ligetil? :)

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 11 years siden | | | |

søg selv på youtube, alt er ligetil hvis man kan :-) ellers prøv det, så er jeg sikker på at du ved meget mere bagefter.
Mvh Kenneth

(permalink) gedsted265 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ang. Mit spørgsmål, Mads b og bornholmer hvorfor skal punkt b øges? Kan det gøre at den hopper? Det er kommet lige pludselig. Min bobbel hopper nemlig stadig trods nyt ophæng. Tak for gode svar!

(permalink) kenneth p Member
Skrev for 11 years siden | | | |

den med kablet går ud på at for at få mer "bue" på kablet gør man yderkablet længere ved at pille det af og smider en skive eller to på der hvor "A" er makeret og monter det igen...
jo længere kablet er jo mer "bue" pga at det bliver for langt og vil dermed "bue" for at være der....
typisk problem når der ikke er nok "bue" vil være at mens man kobler fra vil man have svært ved at "file" kobling uden at den "hopper"
det er simpelhen fordi at gearkassen løfter sig lidt når du sætter igang og hvis yderkablet bliver for stramt vil det medføre at gearkassen selv hiver om kap i kablet mens du prøver på at slægge og det kan blive en gang underlig hopperig..
Citat Leo-pol

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

skriver det fordi det nogen gange hjælper - men det kenneth skriver lyder som en pausibel ide ;o)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) gedsted265 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Super svar Kenneth, det lyder lidt som om, at det godt kunne være mit problem!

(permalink) gedsted265 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Okay bornholmer ;-) tak for gode svar


Reply »

You must log in to post.