Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  type 1 1200 fra 74

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Her gik jeg og troede, at man i 73/74 udelukkende kunne få en type 1 sedan der hed 1303, men man har åbenbart også kunnet få en 1200. Hvad er forskellen egentligt, udover motorstørrelse? Er en 1200 mere skrabet?

Hvorledes med bunden? Er den som på en 1303?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja en såkaldt Sparkäfer. 34 heste, minimal loftbeklædning, 6 volt, pre 67 kofanger, gammel type benzinmåler, manuel reservetank.
Man kunne også købe en 1200 som Jeans model!

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja, og med mere simpel undervogn. Dvs. ikke McPherson-ben foran og heller ikke dobbelt-leddet ( nogle si'r 4-leddet, fordi det jo er i begge sider ) bagaksel.

Og knap så stort bagagerum, mere 'klassisk' metal-instrumentbræt og uden buet forrude.

Prøv at google nogle billeder og søg her i forummet - det forklarer mere end ord.

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Okay ja, en Sparkäfer.

Ole, er du sikker på det er en 6V helt op til 73/74?

Og med sortmalede kofanger ud fra billedet at dømme.

Vil det sige, at en hvilken som helst 1200 34 hk motor kan passe i sådan en?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 11 years siden | | | |

http://www.sebeetles.com/contents.htm

og

http://vwnettet.dk/topic/179442

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

mener sparkäfer var 6 volt og Jeans 12 volt - karossen er udstyret med den store bagrude (ala 1303)
Jeg har haft begge typer, har dog lige solgt min Sparkäfer i forgårs :)

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) fedtmule Member
Skrev for 11 years siden | | | |

jeg har en 1200 jeans fra 74 men om den er mere sparsom i under vognen skal jeg lade være usagt :-)

(permalink) jensl Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Fedtmule: er du sparsom i undervognen? ;-)

-------------------------------------------
Type 1, 1964
VW klub nord
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeans fra 1974 :
http://jeansbeetles.com/modele%201974%20english.htm

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

en jeans og en sparkäfer er ikke helt det samme, en sparkäfer ligner mere en 67er, med små lygter og smalle kofangerer mm, de kan ikke helt sammenlignes.

her - dog med eftermonterede popouts
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/837819.jpg
lad mærke til de indfarvede blinklys på skæremen bla.

og ja alle sparkäfer blev leveret 6 volt - også i 1974

mener de blev leveret i :

orange
lysegul
lyseblå
hvid

sparkäfer kan leveres helt tilbage i start 50 - der hedder det en standart.

mest kendte kendingmærker på en 74 sparkäfer er:

ingen panikhåndtag eller solskygge

ingen himmel på a/b/c stolper

tynderer tæpper og beklædning i kabinen

spartansk instrumentering uden chrome

mener der var chromelister udvendigt på siderne - men ikke på forklappen.
og ingen chromelister i rude gummi , trinbrædder mm..

og sikkert mange andre detaljer - husker ikke dem alle.

kunne egentlig godt tænke mig sådan en, helt uden pynt, det er ved at være
en sjældenhed hvis den står helt urørt - der var mange af dem engang - men
de fleste er blevet ombygget til at ligne noget andet, så der er ikke ret mange
tilbage i oprindeligt udseende.

Da de blev solgt i 74 var de noget billigerer end feks 1303ern og jeans modellen mfl.
og nej jeg var kun 3 år - så husker det ikke i detaljer ;o)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for alle oplysningerne.

Har fundet bogen Der Käfer 1 frem og - selv om tysk absolut ikke er min stærke side -er der et udv. billede af en VW 1200 i både 73 og 74 og de er begge vist med en sort lakeret kofanger a la en 1303 og med en kromliste i midten, samt store baglygter. Ellers ser det rigtigt ud mht ingen kromlister i ruder, trinbræt og forklap osv

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

kan godt være de danske blev leveret med smalle chromekofangerer - som en speciel fremstilling - vi danskerer har altid fået tingene lidt specielt, det fik vi også med sparkåferne i midt 50, så tysk litteratur er måske ikke 100% retvisende i dette tilfælde.

den kom også i dk med de små baglygter før 67 - dem du har billeder af har måske elefantfødder.

så en dansk sparkäfer er måske lidt speciel.

tænker det måske allerede dengang havde lidt med vores højerer bilagifter at gøre evt - min vw up er jo selv i dag jo lidt af en dansker version.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

fandt en grundigerer beskrivelse her:

http://www.autobild.de/klassik/artikel/vw-1200-a-862141.html

der står godt nok en 74er havde kassekofangerer - det er jeg ikke helt sikker
på det var aktuelt for de danske.

måske vi fik et eller andet restparti af en art.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jo, men mit første indlæg opstod faktisk, fordi jeg så sådan en vw 1200 fra 74 til salg i DK...og ikke lige vidste at de fandtes i en 1200 version i 73/74, men er nu blevet meget klogere :-)

Dog er denne vogn, der er indregistreret i DK i 74 MED de store sorte kofangere, samt elefantbaglygter, som vist på billedet her. Derfor er denne bil ihvertfald indført i DK i 74 med omtalte store kofanger mm

(det er ikke den viste VW jeg har set til salg, men med samme udstyr)

downloadedfile.jpg
vw-1200-12-1200.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

det kan godt passe - jeg havde en gul 74 der havde kørt 40000 km engang - som var ureastaureret - men den kan selvfølgelig dele i august 74 - så ka det sagtens passe.

så har min været en 73 model - og den du viser er en 74 model - men begge er solgt i 74.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Går ud fra, at bunden er som på en årgang 67?

Mht køreegenskaber, er en 1303 vel meget bedre....men en Sparkäfer et mere sjældent syn?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En 1303 er bedre på alle punkter.. he he

Tror ikke sparkäfer var så sjælden endda herhjemme

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

køreegenskaber er klart en smagssag Gert - min gamle svigerfar siger også 1303 kører bedst, jeg har ingen ide om hvorfor han syntes det, en forbro kører efter mit temperament meget bedre/sjoverer. Men en smagssag - og kommer an på hvad man sammenligner med.

mht dit spørgsmål ja - ud over varmehåndtagene er de helt identiske.
og sparkäferen bør være langt sjældnerer ja...
der er solgt mange af dem - men der er ikke så mange tilbage i orginal udførelse.

og du skal ikke tro på alt Henrik Harder siger - og han siger sikkert præcis det
samme om mig hvis du spørger ham - høhø.... (vi har en intern smagsdommer krig)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

For at svare på dit spørgsmål om enhver 6volt motor passer. Nej den har 130 tands svinghjul og er som sådan magen til en 12volt
6volt får 130 tands fra 1968.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Find en 1303A, så får du både McFjederben og en skrabet model med 1200 motor ;-)

Men de er nok ved at være godt sjældne...

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=484670

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 11 years siden | | | |

nu hvor snakke går om sparekäferen

nogen der ved hvilke fælger den blev ført med?

er igang med en fra 70, der sad krydsfælger på da jeg hentede den. er det de korrekte fælger?

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

1303A? Interessant, Henrik. Sådan en findes altså også. Denne model kunne vel tænkes at være 12 V?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja på billedet kan du vekselstrømsgeneratoren = 12 volt.
Men har sjovt nok stadig den gamle type strømfordeler med den store vakuumdåse.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg var faktisk tæt på at købe sådan en 1303A som min første bil i 1987. Men da jeg stod i lære hos den lokale Lada forhandler endte det med sådan en i stedet for - en 1500 S fra 1974. Det var f..... en skøn vogn som jeg har savnet i mange år. Men sådan er det vel med ens første bil... ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En 1500S.? Hvad pokker er det for en ? En overgemt type3.?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.