Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ny model udstødning på en 30HK motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) mortenr Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej, jeg for nyligt købt mig en 58'er bobbel. Den har den gamle 30 hk motor og udstødningen er også den gamle uden varme.
Den har så fået monteret ny model varmekasser. Ligeledes er blæserhuset også med 2 udtag. Jeg har så været ved at rode med at montere de "kopper/tilslutninger" der normalt sidder på ny model udstødning på den udstødning der sidder derpå nu, men det bliver sgu ikke rigtig godt :-( Så vil jeg høre, om der er nogen der ved om en udstødning med ny model varmesystem passer direkte på en 30 hk motor, om rør o.s.v. sidder rigtig.
På forhånd tak.

-------------------------------------------
Mvh. Morten (type 1 57'er)
26144087
morten.rogilds@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Bare kør med to slanger fra blæserhuset og ned på varmekasserne. Det gjorde vi også før i tiden når vi kørte med tarmslyng.
Det er muligt den nye lydpotte passer på motoren, men jeg kunne mistænke forvarmerørene for ikke at passe.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) mortenr Member
Skrev for 11 years siden | | | |

jeg går udfra at forvarmerørene er de to der er boltet på oppe i motorrummet i hver side. Problemet med at køre med slanger direkte ned til varmekasserne er bare at forvarmerørene er i vejen. Normalt sidder der jo en boks uden på dem, med en monteringsstuds på, og så løber varmen "igennem" der og ned til varmekassen.
Nu har jeg godt nok forsøgt med med den løsning, men jeg var nødt til at mase slangerne noget flad for at få dem uden om, og så ved jeg heller ikke hvor godt de paprør har af at ligge helt oppe af røret.

Så jeg ville meget gerne hvis der var nogen der kunne give et konkret svar på om den type udstødning med varmebokse på passer på en ældre 30 hk motor.

-------------------------------------------
Mvh. Morten (type 1 57'er)
26144087
morten.rogilds@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg forstår nu slet ikke problemet. En 30hk havde da varmesystem -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Dillen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

De gamle motorer brugte jo opdæmmet køleluft til kabinevarme.
De havde ikke slangerne fra kølekassen som de senere med "friskluft"-varmesystemet
hvor der ganske rigtigt sidder muffer omkring de to bageste udstødningsrør, tæt
ved udgangen fra topstykkerne.
Forvarmerrøret går fra den ene side til den anden, op til en sammenstøbning
med indsugningsrøret under kaburatoren, som så bliver (for-)varmet.
Udstødningsgas trækkes igennem forvarmerrøret ved at give det en større
lysning i den ene ende end i den anden, derfor har pakningerne tilsvarende forskellig lysning.
Det er disse samlinger, der kan give problemer, det kommer an på om du kører
med 30HK eller 34HK forvarmerrør da flangerne er forskellige mht. hulplaceringerne.
På 30HK sidder skruehullerne ikke på linie med rørets lysning.

Man kan som regel godt få plads til at smutte et alu-rør i samme diameter som
det originale paprør igennem hullet i blikket, forbi udstødningsrøret og ned
på varmekassen. Det har jeg selv kørt med når jeg har kørt med "spurtspåt".

Martin

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har aldrig hørt om nogen der satte nyere blæsehus og varmesystem på ?

Det gamle kan godt virke fint, man skal måske nulre åben/ lukke flapperne lidt for at få den til at lukke ordentligt.

Jeg har lige solgt min 30 hk, komplet med fine varmekasser.
Fyren fik 3 ekstra varmekasser og et par ledekasser med, måske vil han sælge det ?.

Skal det være simpelt har jeg et par J-rør til 30 hk til 250.-
Den ene er vist NOS, den anden noget brugt repro
Men du skal så stadig skaffe en korrekt 30 hk potte.
(og får ingen varme :-) )

Jeg har også NOS flapper til 50.- stk

R.

30 hk dele 17.jpg
30 hk dele 16.jpg

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) mortenr Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej alle, motoren er den gamle 30 HK, og forvarmerørerene er såvidt jeg kan se også til en 30 HK, ligesom udstødningen også er en 30 HK. Men så har man for nyligt i forbindelse med renovering monteret varmekasser på bilen fra en ny model, og blæserhus med udtag i motorrum.
Så jeg søger jo en løsning som vil være nemmest for sådan en "newbie" som mig at få til at fungere. Jeg vil gerne have varmesystemet til at virke.
Men enten skal jeg jo montere gammel blæsekasse og gamle varmekasser, så er det som det skal være, eller også skal jeg beholde det der er, og så var det blot at jeg ville høre om der var en løsning på dette.
Kan man montere forvarmerør fra en ny model og så få det til at fungere med ny udstødning?

Att: Dillen / Maritn- det skulle vel ikke være noget du har et billede af?

-------------------------------------------
Mvh. Morten (type 1 57'er)
26144087
morten.rogilds@gmail.com
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Alt efter hvem man er og hvad man vil med sin gamle vw, så er der jo mange muligheder...men jeg ville nok montere et blæsehus og 2 varmekasser, der passer til din 30 hk motor. Men nu er jeg jo også sådan en original ;-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback

Reply

You must log in to post.