Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  dagens spørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) klarborg Member
Skrev for 11 years siden | | | |

når man bygger en type 4 om til bobbel og skal have en oliekøler over i hundehuset bruger man så den org fra type 4 motoren og hvis kan man få noget til at montere slange på så ??

-------------------------------------------
gå aldrig i andres fodspor , for så kommer du aldrig foran...9490 pandrup
51508211
(permalink) klarborg Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hallooooo frank

-------------------------------------------
gå aldrig i andres fodspor , for så kommer du aldrig foran...9490 pandrup
51508211
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Øh du smider da ikke en oliekøler i selve hunde hullet? jeg har smidt mine neden under.
Kom ud og kigge, du ved hvor jeg bor.
mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Man kan lige så godt bruge den mindre oliekøler fra type1. Jeg har kun lavet det en gang. Mine erfaringer var ikke gode. Næste gang laver jeg det som jeg plejer, med frontoliekøler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hummel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis du vil have den i hundehuset bagpå blæserhuset er det nemmeste at montere en type 1 oliekøler også lave en adapter selv.

Jeg har et blæserhus med adapter og oliekøler hvis det har interesse så skriv til mig. Hummel206@hotmail.com - 60149143

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg er enig med jer i at det er nemmest med type 1 køler, men jeg ville da bruge type 4, den er større. Er sikker på du kan få adaptorer til det.

Jeg har kørt med dtm Blæsehus, hvor type 4 køleren sad med hovedet ned ad i doghouse. Det er komplet kølesystem.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Type 1 blæsehus, - type 1 køler.
DTM, type 4 køler.

Blæsehusets luftmængde er nøje afstemt til køleren, så evt montering af type 4 køler i type 1 blæsehuset giver kun RINGERE køling af olien ved lavere omdrejninger og kun minimal ekstra køling ved højere omdr., pga luftens mæthedsgrad. - Og ja, jeg ved godt hvad Gene Berg skrev. Men det passer ikke.

I øvrigt har jeg lidt svært ved at forstå at så mange har problemer med at få denne løsning til at virke (type 4) Det virker fint for mig, medmindre man vil ligge med tysk motorvejshastighed i lang tid af gangen, med en big bore type 4. Så er det ikke tilstrækkeligt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Blæserhuset leverer ikke luft nok til at udnytte type4 køleren. Nå opdater :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

På den 2L type4 jeg kører med, var der allerede en type 4 oliekøler monteret i hundehuset, (Det skal gøres ca 2 cm bredere for at den kan være der).

Der manglede dog 'slisken', den skrå del. Så sådan en 'moddede' jeg lige.
Den skulle have en fladere vinkel og der måtte tages en bid til at gøre plads for nr 3 cylinders tændrør.(Så jeg kan skifte tændrør uden at skulle løfte blæserhus)

Måtte også ombytte det lodrette køleblik bag blæserhuset.
Jeg brugte 12 timer på dette 'usynlige', men vigtige arbejde.
Kan ikke laves uden at svejse.

Grundideen var at det skulle være lige så tæt, som havde der siddet en type1 i min earlybay.
Samme regel gælder med boble.

Men sæt en type1 køler i, så slipper du for at 'modde' på selve hundehuset.
Og det virker (måske) bedre. :-)

Adapteren koster omkring 230.-
Slanger og fittings kan fås mange steder, jeg købte alt mit i Glostrup
http://www.bssp.dk/

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

På min seneste type4 motor lavede jeg den med hundehus og køler osv. Jeg prøvede på med type4 og type1 køler. Min olietemp. kravlede op på 100 grader selv om jeg kørte gammelmandskørsel. Jeg prøvede slet ikke at give gas.
Jeg kogte følere, lavede ekstra gælder osv. Lidt virkning, men ikke overbevisende.
Torben Alstrup mente det var knastens skyld, så topstykkerne blev for varme. Jeg kunne ikke forstå at den kunne være 100 grader og at jeg så med lethed kunne holde på slangerne til oliekøleren. Jeg satte en strammere fjeder i den bageste reduktionsventil. Så kom der en anden motor i vejen og jeg fik aldrig udviklet færdig.
Set i bakspejlet er det meget besnærende at lave en motor med indbygget oliekøler. Men jeg døjede også med at få plads til slanger og vattamponer og speedertræk osv. Næste gang bliver det frontoliekøler.
OBS: Bare til oplysning. Slangerne til en køler skal være varme. Ellers virker kølesystemet ikke. Mange tror at hvis slangerne er kolde, så virker køleren. Men det er forkert.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for god info, jeg bøjer mig i støvet :O)

Egentlig også sjovt hvordan folk har lavet køling i "gamle dage". Kan huske en 1700 W Type 4, ombygget til opret stående blæs, som var erhvervet komplet. Der sad den orginale type 4 køler på sin plads, og så var der svejst en "hat" til at sætte over den, som så var forbundet til blæsehusets varmeudtag i venstre side. Det andet var lukket.

Bilen den sad i, havde godt nok stand offs på, altså så der kunne komme luft ned den vej.
Den kørte da frejdigt til VW Euro i Venlo, Holland og hjem igen uden at stå af grundet varme. Og den fik gas på motorvejen.


Reply

You must log in to post.