Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Råd søges til problem med gearkassen...

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

På min ellers så velkørende sparkäfer, er der opstået et problem med gearkassen.

Den sidder simpelthen fast i 1. gear og forbindelsesstangen ind i gearkassen er gået løs. Det er IKKE forbindelsen under bagsædet, men det tyder på, at det er stangen ind til selve gearkassen :-/

Er der nogle, som har oplevet det samme og hvad kan problemet være?

Skal motor/gearkasse afmonteres eller kan det fikses nede fra?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

der er kun en vej , det er af med gearkassen , og så skrue endedækslet af gearkassen. det er hockeystaven der er smuttet ud af de skiftearme hvor den skal sidde i.det er ikke nogen stor opgave , bare lidt skruearbejde.

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Er det ikke bare bøsningen i tunnelen, lige bag gearstangen der er så slidt at gearstangen står på kanten af pipehovedet? Op med gearstangen og så skifte gear med en stor skruetrækker.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Desværre Frank, det er ikke bare bøsningen ved gearstangen - pokkers også!

Det er helt inde ved selve gearkassen, at vælger-armen/hockeystaven er gået løs.

Og, som jeg ser det, så er det af med motor, gearkasse og bagtøj...

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Der må være knækket noget derinde, for mig bekendt kan hockeystaven ikke falde ud af dens "bane". Eller husker jeg forkert Frank?!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nej der skal gå noget helt galt på en type1

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lyder ikke godt. Det skete efter at have kørt i kø-kørsel i 1. gear og efterfølgende ville skifte op i 2. Det ville den ikke og vupti...gearstangen var "løs".
Jeg kan nu se, at der åbenbart har været "kigget ind" til gearkassen tidligere. Der er ihvertfald forholdsvis nyt blå paknings-masse at se ved skifterhuset. Umiddelbart tror jeg, at det har været gjort uden at motor-gearkasse-bagtøj har været afmonteret.

gearkasse sparkfer.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

man kan hvis man er lidt voldelig bøje hockeystaven - eller skifter gaflen, men man skal godt nok være grum - men når man ikke kender bilens historie KAN det være en mulighed, når den har været åbnet før ville jeg lige skille den ad og se hvorledes det ser ud - stor opgave ja - men kan godt laves på en dag hvis man ikke holder for mange pauser ;o)

skiftegafler ved jeg dog ikke noget om hvor svært det er at skifte.
hockeystaven er ok nem.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) fvee Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Udsk. af skiftegafler,uha det kræver en maaaaaaaaasse specialværktøj.
Hvis vælgerarmen/skiftestænger er slidte kan man være uheldig når man skifter gear fra 1. til 2. at gearkassen springer tilbage i 1. og så kan man ikke få vælgerarmen på plads.

(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Meget arbejde og ikke lige hvad jeg regnede med, men det bliver på den hårde metode; Af med motor, gearkasse og bagtøj - og jeg er allerede igang.

Jeg vil ind og se, hvad der evt er knækket eller hoppet af, så må det tage den tid det ta`r. Gider ikke køre med noget, jeg ved, ikke er i orden.

Går det helt galt, findes der nok en anden gearkasse et sted :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har lige skrottet en AM gearkasse, måske skiftehuset fra den kan bruges?

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

lad bremsslangerne/rørene sidde - så kan sparer du noget arbejde, og du burde fint kunne få næsen af uden at flytte gearkassen alt for meget.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvad endte det egentlig med?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Rasser, det endte med, at jeg afmonterede motor og gearkasse/bagtøj, for at komme ind til hockey-staven. Og hockey-staven var røget ud af gearvælgerne. Den blev sat rigtigt i igen og det hele samlet...og bilen har kørt fejlfri lige siden.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

pibehoved hockeystaven?? hvad er det for et sprog


Reply

You must log in to post.