Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Råd søges til problem med gearkassen...

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 12 years siden | | | |

På min ellers så velkørende sparkäfer, er der opstået et problem med gearkassen.

Den sidder simpelthen fast i 1. gear og forbindelsesstangen ind i gearkassen er gået løs. Det er IKKE forbindelsen under bagsædet, men det tyder på, at det er stangen ind til selve gearkassen :-/

Er der nogle, som har oplevet det samme og hvad kan problemet være?

Skal motor/gearkasse afmonteres eller kan det fikses nede fra?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 12 years siden | | | |

der er kun en vej , det er af med gearkassen , og så skrue endedækslet af gearkassen. det er hockeystaven der er smuttet ud af de skiftearme hvor den skal sidde i.det er ikke nogen stor opgave , bare lidt skruearbejde.

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er det ikke bare bøsningen i tunnelen, lige bag gearstangen der er så slidt at gearstangen står på kanten af pipehovedet? Op med gearstangen og så skifte gear med en stor skruetrækker.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Desværre Frank, det er ikke bare bøsningen ved gearstangen - pokkers også!

Det er helt inde ved selve gearkassen, at vælger-armen/hockeystaven er gået løs.

Og, som jeg ser det, så er det af med motor, gearkasse og bagtøj...

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der må være knækket noget derinde, for mig bekendt kan hockeystaven ikke falde ud af dens "bane". Eller husker jeg forkert Frank?!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nej der skal gå noget helt galt på en type1

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Lyder ikke godt. Det skete efter at have kørt i kø-kørsel i 1. gear og efterfølgende ville skifte op i 2. Det ville den ikke og vupti...gearstangen var "løs".
Jeg kan nu se, at der åbenbart har været "kigget ind" til gearkassen tidligere. Der er ihvertfald forholdsvis nyt blå paknings-masse at se ved skifterhuset. Umiddelbart tror jeg, at det har været gjort uden at motor-gearkasse-bagtøj har været afmonteret.

gearkasse sparkfer.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

man kan hvis man er lidt voldelig bøje hockeystaven - eller skifter gaflen, men man skal godt nok være grum - men når man ikke kender bilens historie KAN det være en mulighed, når den har været åbnet før ville jeg lige skille den ad og se hvorledes det ser ud - stor opgave ja - men kan godt laves på en dag hvis man ikke holder for mange pauser ;o)

skiftegafler ved jeg dog ikke noget om hvor svært det er at skifte.
hockeystaven er ok nem.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) fvee Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Udsk. af skiftegafler,uha det kræver en maaaaaaaaasse specialværktøj.
Hvis vælgerarmen/skiftestænger er slidte kan man være uheldig når man skifter gear fra 1. til 2. at gearkassen springer tilbage i 1. og så kan man ikke få vælgerarmen på plads.

(permalink) Gert Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Meget arbejde og ikke lige hvad jeg regnede med, men det bliver på den hårde metode; Af med motor, gearkasse og bagtøj - og jeg er allerede igang.

Jeg vil ind og se, hvad der evt er knækket eller hoppet af, så må det tage den tid det ta`r. Gider ikke køre med noget, jeg ved, ikke er i orden.

Går det helt galt, findes der nok en anden gearkasse et sted :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har lige skrottet en AM gearkasse, måske skiftehuset fra den kan bruges?

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

lad bremsslangerne/rørene sidde - så kan sparer du noget arbejde, og du burde fint kunne få næsen af uden at flytte gearkassen alt for meget.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvad endte det egentlig med?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Rasser, det endte med, at jeg afmonterede motor og gearkasse/bagtøj, for at komme ind til hockey-staven. Og hockey-staven var røget ud af gearvælgerne. Den blev sat rigtigt i igen og det hele samlet...og bilen har kørt fejlfri lige siden.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) fvee Member
Skrev for 11 years siden | | | |

pibehoved hockeystaven?? hvad er det for et sprog


Reply

You must log in to post.